US MARKETOtevírá za: 15 h 21 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Jak (ne)investovat do AI aneb 4 typy firem, které z umělé inteligence vytěží nejvíce

Umělá inteligence (AI), zejména pak takzvaná generativní AI, patří v současnosti k nejnadějnějším inovacím. Prostupuje prakticky do všech odvětví ekonomiky a slibuje, že zajistí nové úrovně produktivity. Investiční banka Morgan Stanley vnímá AI jako jedno z nejdůležitějších investičních témat dekády a odhaduje, že během několika let obor naroste do objemu zhruba 3 bilionů USD. Kde mohou investoři podle banky najít nejzajímavější příležitosti?

Mnoho ekonomických výhod pramenících z AI pravděpodobně připadne lídrům, kteří již mají ve svých oborech dominantní postavení a dokáží s pomocí AI upevnit svou konkurenční výhodu. Velká část investorů se zatím soustředí na hrstku technologických společností, typicky na největších sedm, které samozřejmě vedle vlastního inovativního potenciálu mají také obrovský kapitál na případné akvizice. U těchto gigantů se předpokládá, že z rozvoje AI dokáží těžit nejvíce.

Stratégové z Morgan Stanley ale věří, že by byla chyba soustředit se pouze na velká jména. Existuje mnohem více společností napříč sektory, které z AI budou mít prospěch – od spotřebního zboží a služeb přes zdravotní péči až po finance. Těžit z nich přitom budou čtyřmi základními způsoby či cestami.

1. Růst marží

Tyto společnosti (Morgan Stanley je nazývá margin expanders) používají AI ke snižování nákladů. Generativní nástroje umělé inteligence, které softwarovým společnostem pomáhají psát kód, jim například mohou pomoci snížit náklady na výzkum a rychleji zavádět nové produkty a funkce. Společnosti poskytující profesionální služby využívají AI k dosažení úspor, kdy díky umělé inteligenci pracovníci na různých pozicích zvládnou více práce za kratší dobu, a není tak potřeba najímat pracovníky navíc.

2. Nové produkty a služby

Společnosti v kategorii trailblazers neboli průkopníků zavádějí nové produkty či služby založené na AI, aby zvýšily prodeje nebo vytvořily nové zdroje příjmů. Často se zaměřují na stávající zákazníky, kteří se mohou zdráhat měnit poskytovatele. Pro tuto obchodní strategii existují předobrazy – v 90. letech například mnoho lidí poprvé vyzkoušelo webové prohlížeče od svých tehdejších dodavatelů operačních systémů. V současnosti například jedna přední on-line služba nabízející rozvoz jídla vyvíjí nový generativní systém AI pro přijímání objednávek a návrhy doplnění nákupu. To pomáhá zvyšovat velikosti (a tedy i ceny) objednávek a snižovat objem promarněných příležitostí u zákazníků, kteří by si například telefonicky objednali jen předem vybrané jídlo bez ničeho navíc.

3. Vylepšení stávajících produktů a služeb

Lídři ve svých oborech zavádějí vylepšení založená na AI, aby ospravedlnili vyšší poplatky či ceny (od toho označení price raisers). Příkladů je celá řada, například jeden přední poskytovatel řešení pro videokonference nabízí nového "AI společníka", který uživatelům pomůže dohnat zmeškané schůzky díky různým souhrnům a sestřihům. Podobné funkce s přidanou hodnotou mohou společnostem pomoci ospravedlnit vyšší ceny, a to zejména v odvětvích, kde jinak narůstá nespokojenost zákazníků ohledně pravidelného zvyšování cen při absenci jakýchkoli podstatných vylepšení produktů nebo služeb.

4. Dodávání vstupních technologií a zařízení

A nakonec jsou zde společnosti, které poskytují technologii AI a jejímu zavádění infrastrukturu či další potřebné vstupy (Morgan Stanley je označuje jako input suppliers), a to včetně nástrojů pro správu dat, datových center a vybavení pro pokročilou výrobu čipů. S tím, jak firmy navyšují výpočetní kapacitu potřebnou pro nástroje AI, mezi nejpravděpodobnější vítěze patří polovodičové společnosti. Rostoucí poptávka po čipech jim pomáhá dosáhnout rekordní ziskovosti i úžasných výkonů akcií na burze (NVIDIA je toho nejzářivějším příkladem). Ale to není vše, investoři mohou také sledovat vybrané společnosti, které poskytují infrastrukturu a nástroje pro podniky k vývoji nebo používání AI. Mohou to být firmy, které se specializují na správu dat pro firemní IT oddělení a síťové služby typu client-to-cloud pro datová centra.

Umělá inteligence pravděpodobně v řadě odvětví založí na dlouhodobý růst. Investoři by nicméně měli mít na paměti také potenciální bublinu, která se může nafouknout a (třeba i relativně brzy) prasknout. Může nějakou dobu trvat, než AI zajistí vyhlížené skokové zvýšení produktivity. Existuje také riziko, že AI ve skutečnosti omezí výhody toho, čemu ekonomové říkají úspory z rozsahu, takže vezme vítr z plachet některým velkým hráčům v jednotlivých odvětvích. A samozřejmě panuje nejistota také ohledně různých právních otázek (duševní vlastnictví, odpovědnost a další).

Zdroj: Morgan Stanley

Americké akcieInformační technologieInvestiční tipySektorySvětové akcieUmělá inteligence (AI)
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika