Výsledková sezóna v uplynulém týdnu: Co zaujalo analytika

Na akciové půdě vzplála výsledková vřava. Zorientovat se v záplavě čísel a udržet byť jen část z nich déle v hlavě se aktuálně jeví jako nadlidský úkol, ale i tak se vyplatí ohlédnout se za některými kvartálními údaji. Jakkoli výčet není úplný, věřím, že přidá do mozaiky informací o současných trendech alespoň malý (a snad ucelený) střípek.
McDonald's (za týden +0,49 %)
Z hospodaření se negativně vydělují údaje ze Spojených států, kde srovnatelné tržby (výkonnost pouze alespoň rok otevřených poboček) meziročně klesly. Hlavní měrou k tomu přispěla vysoká srovnávací báze, ve 4Q2015 totiž firma přišla s nabídkou celodenních snídání, se kterou slavila úspěch. Srovnatelné tržby naopak rostly v zahraničí. Obecně pomáhá strategie kombinovaných menu nabídek (například McPick 2). Klíčovým tématem je do budoucna pokračující refranšízování aktivit. Dobrou zprávou jsou pozitivní ohlasy na přesun ke kvalitnějším produktům.
Starbucks (-2,67 %)
Zhoršení výhledu růstu tržeb v probíhajícím fiskálním roce do pásma 8-10 % trhy znepokojil. Příběh se ale nemění. Za posledních 12 měsíců řetězec otevřel více než 2 100 poboček. Penetrace amerického trhu je poměrně vysoká, pročež se potenciál postupně snižuje. Na druhou stranu zůstává rozsáhlý prostor pro expanzi v zahraničí, především v Číně, je to ovšem zpravidla za cenu nižších průměrných tržeb nových kaváren. To je dáno tím, jak se firma přesouvá do méně výnosných oblastí. S ohledem na nadále vysokou návratnost investovaného kapitálu dochází ke tvorbě ekonomické hodnoty firmy.
Verizon (-5,94 %), AT&T (+1,33 %)
Slabší kvartální čísla potvrzují intenzivní konkurenci na americkém telekomunikačním trhu. Patrné je to zejména v mobilním segmentu, kde dochází k poklesu průměrné částky na faktuře (platí jak pro Verizon, tak AT&T). Nabídka operátorů se stále více přesouvá k levnějším tarifním plánům. I proto je velkým tématem diferenciace produktu, a to za pomoci investic do kvalitnějších sítí. Řeč je zejména o mobilních sítích 5G. Pro jejich bezproblémový chod je nicméně potřeba zkvalitnit také pevné linky, a to skrze investice do optických sítí. Otevírají se tedy příležitosti pro dodavatele takových služeb.
Ford (+1,05 %)
Dobrou výkonnost společnosti na severoamerickém trhu podpořily zejména vyšší ceny. S obezřetností nadále nahlížíme na vývoj prodejů vozidel. Stávající hodnoty jsou v rámci cyklu poměrně vysoké, což potenciál růstu tržeb omezuje. Společnost se během konferenčního hovoru vyjadřovala také k nejistotě v podobě Donalda Trumpa (kulantněji, pochopitelně). Mimochodem, americké automobilky v Mexiku mají zhruba 20 % svých kapacit.
Bristol-Myers Squibb (-3,05 %)
Společnost v uplynulém týdnu trpěla nepřízní investorů. Ty nejprve zklamalo rozhodnutí neusilovat o rychlejší schválení léků, následně pak zhoršení výhledu zisku na akcii. Za ním je potřeba hledat kombinaci měnových vlivů a obav o rychlejší uvedení konkurenčního léku Keytruda od společnosti Merck. První faktor společnost neovlivní, druhý odráží obezřetnost managementu. Není totiž jisté, že Keytruda v kombinaci s chemoterapií v květnu opravdu získá povolení regulátora. Hlavní sázka investorů na akcie Bristol-Myers Squibb je nadále založena na kombinaci imunoonkologických léků. Zejména v oblasti nemalobuněčného karcinomu plic zůstává navzdory úspěšným testům konkurentů (Keytruda, Tecentriq) nemalý potenciál.
Alphabet (+2,04 %)
V růstu tržeb společnosti se pozitivně projevil objem doručené reklamy, který (jak je u firmy dobrým zvykem) překonal očekávání. Naopak lehce zklamala cena reklamy. Protichůdný vývoj potvrzuje cestu, po níž technologický gigant kráčí již delší dobu. Do budoucna je klíčovou otázkou vývoj poptávky v segmentu mobilní reklamy a úspěšná monetizace zlatého vejce v podobě YouTube. Segment Other Bets, který přitahuje investory svou neortodoxností (vývoj autonomních vozidel, speciální brýle a další), je nadále pouze malou kapkou v moři celkových tržeb.
Aktuality
