O možné nové bublině na americkém akciovém trhu aneb Vracejí se časy Pets.com?

Je to už dvacet let, co se k ocenění akcií firem používaly neotřelé ukazatele typu počtu zobrazených stránek za kvartál nebo poměru ceny akcií vůči počtu kliknutí na webu. Ačkoli jsou přitom doby internetové bubliny dávnou minulostí, uvažování některých firem i investorů se vrací do tehdejších kolejí.
Jednou ze základních premis investorů v době nafukování internetové bubliny bylo to, že nejprve musí firma rychle růst, a až posléze je důležité, aby dosahovala zisku. Firmy se snažily bleskově nalákat zákazníky, otravné detaily typu ziskovosti se měly postupně vyřešit tak nějak automaticky.
Přeskočme dvacet let a podívejme se, jak jsou na tom růstové společnosti v současnosti. Podíl růstových firem, které jsou ve ztrátě, postupně narůstá na úrovně z přelomu tisíciletí. (Pro ty, kdo tu dobu nepamatují, připomeňme, že právě Pets.com byla jednou z výrazných společností, jež odpovídaly výše popsanému uvažování.)
Na honbě za rychlým růstem byznysu by nemuselo být nic problematického. Historicky se ale ukazuje, že investice do růstových veřejně obchodovaných firem, které jsou ve ztrátě (nebavíme se o startupech, které hledají soukromé investory), nejsou dlouhodobě příliš úspěšné. Realita ekonomické nejistoty zkrátka umí zamávat s optimistickými představami o budoucích ziscích.
S tím, jak americké akciové indexy i během ledna pokračovaly v atakování historických maxim, mohou být přece jen nadějnější investicí firmy, které vydělávají a obchodují se při alespoň jakžtakž rozumných valuacích. Představy o růžové budoucnosti mají větší naději dojít naplnění v dobách ekonomicky výrazně méně příznivých a pro psychiku investorů bohužel náročnějších.
Zdroj: Heartland Advisors
Aktuality
