Věčný byznys funebráků aneb Akcie, které vám vydrží až do hrobu

Smrt není téma k nedělní kávě. Ale právě nevyhnutelnost konce každého z nás na tomto světě dělá z byznysu kolem ní jedno z nejstabilnějších odvětví vůbec. Když se navíc na služby kolem umírání jde chytře, je z toho i lákavý investiční příběh.
Poptávka v pohřebnictví je neustávající a doslova věčná. Umírá se v létě i v zimě, když ekonomika roste, ale i když náladu spotřebitelů sráží recese, za burzovní nadvlády býků i medvědů.
"Pohřebnictví je vysoce atraktivní odvětví se stabilními růstovými vyhlídkami. Ačkoli pandemie covidu-19 přinesla krátkodobou deformaci trhu, například v podobě on-line přenosů pohřbů nebo nižších výnosů na jeden obřad kvůli menšímu počtu účastníků, dlouhodobý trend je jasný – poptávka díky stárnutí populace poroste," píší analytici ze společnosti Zacks Investment Research.
Ve Spojených státech v čele tohoto byznysu stojí Service Corporation International s akciemi na burze v New Yorku. Společnost je impériem s téměř 1 500 pohřebními domy a 500 hřbitovy napříč USA a Kanadou. Zajímavé přitom je, že většina "provozů" spadajících pod mateřský konglomerát stále nese své původní názvy. Lidé tak často netuší, že jejich "rodinný pohřebák" je součástí korporace s tržní kapitalizací přes 11 miliard dolarů.
Přístup Service Corporation International k začleňování lokálních pohřebních služeb do korporátní struktury není náhodný. Byznys kolem smrti stojí na důvěře. Jakmile rodina využije služeb určité společnosti, je více než pravděpodobné, že se k ní s dalším úmrtím vrátí. Na tom ostatně Service Corporation International staví i svůj unikátní finanční model.
V téhle se vám bude ležet dobře
Zní to morbidně, ale firma s tím, až vás, respektive vaše blízké zkasíruje, nechce čekat do vašeho posledního vydechnutí. Společnosti z její sítě aktivně nabízejí takzvané preneed kontrakty, balíčky pohřebních a hřbitovních služeb, které si rodina nebo jednotlivec předplatí. Trochu jako když si ve filmu Vesničko má středisková hostinský u hrobníka nechává do foroty vyrábět náhrobek. Prostě si pár (desítek) let dopředu naplánujete a zaplatíte vlastní pohřeb a dále se nestaráte.
Důvody, proč jsou preneed kontrakty pro lidi zajímavé, jsou přinejmenším dva. Pozůstalým to v budoucnu ušetří peníze (budoucí služby se kupují za současné ceny) a budoucí nebožtíci mají jistotu, že s jejich tělesnými ostatky bude naloženo podle jejich představ a přání, že je například nikdo nenechá zpopelnit místo pohřbení do země a podobně. Firmě to zase přináší peníze, které ihned konzervativně investuje, čímž si pojišťuje, že v budoucnu nebude muset nic doplácet ze svého, a navíc při výnosu nad navýšením nákladů ještě vydělá více, než kdyby účet vystavila až v okamžiku pohřbu.
Service Corporation International tak v podstatě povyšuje svůj byznys na hybrid mezi pohřebnictvím a finančnictvím. Peněžní toky vycházející z preneed kontraktů jí může závidět nejedna banka.
Památeční šperk s popelem přidáme?
Vedle Service Corporation International existují v USA i menší konkurenti zakusující se do koláče, který se nikdy nedojí. Carriage Services patří mezi další známá jména v Severní Americe, Matthews International se pak zase v jedné ze svých dvou divizí zaměřuje na výrobu rakví, uren nebo kremační techniky. Žádná z těchto společností nedosahuje velikosti Service Corporation International, ale těží ze stejného trendu stárnutí populace a s tím rostoucí potřeby profesionálního zázemí pro poslední rozloučení.
Trendem posledních let ve Spojených státech je prudký růst počtu kremací. Zatímco dříve jasně převažovaly tradiční pohřby do země, teď stále více rodin volí levnější variantu. V USA už kremace tvoří přes polovinu všech rozloučení. Pro firmy to sice znamená nižší tržby na klienta (samotná kremace v průměru vyjde na asi 2 500 USD oproti 6 000 USD u tradičního pohřbu), ale zároveň to otevírá prostor pro specifické nové produkty, jako jsou propracovanější urny nebo třeba takzvané pamětní boxy a šperky s popelem zemřelých. A příležitostí může být i rostoucí zájem lidí o udržitelnost, třeba v podobě nabídky rychle rozložitelných rakví pro tradiční pohřbívání do země.
Klidné akcie s perspektivou
Zatímco většina sektorů trpí z různých důvodů výkyvy poptávky, pohřebnictví má tu svou prakticky jistou. Navíc pro klienty pohřebních služeb nejsou peníze vždy tím jediným, co rozhoduje. Lidé hledají hlavně serióznost, důstojnost a profesionalitu. To se odráží i ve finančních výsledcích. Service Corporation International například dlouhodobě dosahuje provozní marže přes 20 % a její volné cash flow je blízké čistému zisku. Taková efektivita je v sektoru služeb vzácná. A společnost ji umí přetavit v hodnotu pro akcionáře, v posledních letech tak systematicky navyšuje dividendu a odkupuje vlastní akcie.
Akcie firem jako Service Corporation International nejsou nic pro ty, kdo hledají tituly zhodnocující se o desítky procent ročně. Z dlouhodobého hlediska ale mohou být zajímavou součástí portfolia. Výměnou za pozvolnější zhodnocování nabízejí stabilitu a předvídatelnost. A odvětví navíc není spojené s hrozbou vzniku investiční bubliny, protože z podstaty jde o byznys nepodléhající trendům.
Ženy na trzích hrají hlavně na jistotu
Ani tento byznys ale není bez rizik. Největším je hrozba ztráty reputace. Stačí jeden skandál s nesprávně uloženými ostatky a pověst firmy se může zhroutit. Proto všichni velcí hráči v oboru investují nemalé částky do neustálého školení zaměstnanců nebo kontroly kvality služeb.
Kdo hledá věčný byznys, ve smrti ho najde. A ačkoli lidé o konci života neradi mluví a ještě méně rádi o konci toho svého sami přemýšlejí, minimálně z pozice investorů by neměli předstírat, že smrt neexistuje.
Zdroj: Yahoo! Finance, Guru Focus
Podívejte se na aktuální video
Aktuality














