US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,40 %
NASDAQ+0,66 %
DOW JONES-0,04 %
PX-0,06 %
ČEZ+0,62 %
NVIDIA-0,10 %

Akcie: Lednový efekt se v posledních letech přesouvá na prosinec, jen ty Vánoce Santovi nikdo nechce přesunout na listopad

Lednový efekt je sezónní "pravidlo", podle kterého se akciím v lednu extrémně daří. Mimořádný výkon přitom zpravidla předvádějí cenné papíry firem s menší tržní kapitalizací (small caps), největší firmy na burze (large caps) za nimi zaostávají. Pohled na uplynulých 20 let je ale v něčem překvapivý.

Redakce IW
Redakce IW
12. 12. 2013 | 14:00
Burzovní almanach

První graf ukazuje velice dobře sezónnost amerického akciového trhu v uplynulých 20 letech. Nejlepšími měsíci pro akcie byly duben a prosinec, který je v myslích investorů spojen s dalším sezónním "patternem", a sice takzvanou Santa Claus rally. V grafu jsou zobrazeny (dole ve sloupcích) i průměrná zhodnocení akcií v jednotlivých měsících. Lednový efekt se tedy nenápadně "přestěhoval" do Santova revíru.

Druhý graf zobrazuje totéž, ale pro index Russell 2000, který zahrnuje firmy s menší tržní kapitalizací. Tento index mimochodem překonal svá historická maxima jako první z velkých amerických benchmarků a v posledních měsících se pohybuje v úzkém trendovém kanálu strmě vzhůru. V případě small caps je právě prosinec bezkonkurenčně nejlepší měsíc pro býky. I v případě menších firem se tedy potvrzuje, že Santa Claus rally a lednový efekt splývají v jedno, i když mají z historického hlediska poněkud jiná zdůvodnění.

Za lednovým efektem stojí prostý historický fakt, že se investoři ve Spojených státech ke konci roku části svých akciových investic kvůli zbavují kvůli optimalizaci zdanění. V lednu je zase nakupují zpátky do svých portfolií a pomáhají k silnějšímu růstu hlavních akciových indexů. Pragmatičtější pohled na lednový efekt je ten, že v lednu sílí příliv peněz do podílových a hedgeových fondů, což nepřímo "nutí" jejich portfolimanažery k nákupům.

Santa Claus rally označuje růst akcií v prosinci, především v posledním týdnu obchodování před koncem roku. Většinou je považována za předzvěst lednového efektu, kdy investoři začínají sázet na silné lednové nákupy velkých hráčů. Také je spojována s tím, že se portfoliomanažeři, kteří během roku zaostali za trhem, snaží na poslední chvíli nákupy nejvýkonnějších titulů vylepšit obrázek a výkonnost svých portfolií.

Americké akcieBurzovní almanachSezónnost trhů
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je na trhu bublina? Tohle jsou 4 možnosti, jak můžete investovat

Je na trhu bublina? Tohle jsou 4 možnosti, jak můžete investovat

7. 10.-Andrej Rády
Investiční strategie