Pět akcií, s nimiž vyděláte na inovacích

Stačilo by tušit, v čem bude tkvět další velký trhák, a vydělali byste jmění. To se ale podaří jen stěží. Řešením je vsadit na dlouhodobě úspěšné inovátory – firmy, které vědí, jak inovace přetavit v zisk.
Prvním krokem je podívat se na to, jak chápou závazek inovací vrcholní manažeři firem. Zda kladou silný důraz na zákazníky, realizaci nápadů a uvedení inovativních myšlenek na trh. Proces se nesmí omezovat jen na vědu a výzkum, musí zahrnovat také výrobu, prodeje a marketing, jak říká například Kim Wagner, senior partner společnosti Boston Consulting Group (BCG), která publikuje seznam nejvíce inovativních firem na světě.
Stejný názor má také Barry Jaruzelski z Booz & Cojak, další poradenské společnosti, která vydává obdobný žebříček. Ten připomíná, že "věda sama o sobě ještě není inovací, protože jde teprve o vstup, ne výsledek". Proto výdaje na výzkum a vývoj většinou nekorelují s úspěchem inovací. "Nezáleží na tom, kolik utrácíte, ale jak utrácíte," dodává Jaruzelski.
Při pátrání po inovátorech se neomezujte jen na moderní obory, jako jsou genetika nebo cloud computing. Skvělí inovátoři se skrývají i mezi firmami, které vyrábějí dobře známé produkty a nejsou na trhu žádnými nováčky. Jedna z takto technologicky zajímavých společností na trhu působí už od roku 1892 a patří mezi tucet akcií z vůbec první "sestavy" indexu Dow. Uhodnete, o kterou akcii z následující pětice jde?
S inovacemi je to vždy tak trochu sázka na riziko. Nikdy nevíte, zda se novinka "chytne". Z toho důvodu se vyplatí diverzifikovat mezi více inovátorů (a ne zaplnit portfolio jen "profláklými jmény" jako Apple nebo Google) a limitovat velikost jejich pozic v rámci portfolia.
Stará škola
3M
Od roku 1948 si konglomerát 3M zakládá na tom, že pobízí zaměstnance k tomu, aby 15 % pracovní doby věnovali vlastním projektům. Strategie se podle všeho vyplácí. Vědecký časopis Popular Science nedávno označil za jednu ze stovky nejlepších inovací roku 2013 přilby 3M Enhanced Combat, které jsou o 35 % odolnější proti kulkám ve srovnání s běžným standardem.
Investice do nových produktů a výroby v poslední době zvedly ziskové marže. Společnost, která má v sortimentu tisíce výrobků od speciálních filmů pro LCD displeje až po kancelářské potřeby, navýšila v prosinci čtvrtletní dividendu o 35 % na 85,5 centu na akcii.
General Electric
Další průmyslový konglomerát, který "má prsty" snad v každém byznysu od letectví přes energetiku a zdravotní péči až po domácí spotřebiče. Analytici z Bank of America Merrill Lynch nyní považují GE za lídra v budování takzvaného "průmyslového internetu". Jde o síťové přístroje se senzory a další podobná zařízení, která shromažďují a analyzují hromady dat za účelem doladění výkonu strojů (v reálném čase). Společnost se také zaměřuje na alternativní energii - je dominantním hráčem na trhu s větrnými turbínami. Do roku 2015 by se měla zbavit problematického byznysu kreditních karet a zaměřit se více na průmysl.
Automobilky
V žebříčcích inovátorů dominovaly automobilky nad technologiemi v TOP 20 teprve loni. Vyšší standardy efektivnosti paliv nutí výrobce postupovat ve vývoji elektrických a hybridních aut a výrobě efektivnějších pohonných jednotek a lehčích vozidel. Inovace v bezpečnosti zahrnují samobrzdící systémy nebo komunikaci mezi blízkými vozidly (V2V Communications for Safety). Další oblastí inovací je například synchronizace zábavních systémů s mobilními zařízeními uživatelů.
Ford Motor
Zaujímá osmou příčku na seznamu inovátorů společnosti BCG (jen pro srovnání, Tesla, výrobce elektromobilů, se umístila na 41. příčce). Investoři odvrhli akcie Fordu v prosinci, kdy firma varovala před nižším ziskem před zdaněním v roce 2014 oproti předešlému roku. Příčinou je strategie uvedení nových produktů na trh, která je nejagresivnější v historii firmy.
Podle Davida Whistona z Morningstar ale investoři reagovali na negativní zprávy přehnaně, a proto tento analytik drží cílovou cenu na 26 USD za akcii, téměř 70 % nad současnou tržní cenou. Ostatní analytici cenu akcie v ročním horizontu vidí kolem 20 USD. Podle Whistona se firmě důraz na kvalitu vyplácí. "Ford nyní vyrábí auta, která lidé prostě chtějí mít, a ne taková, která se kupují jen díky silným pobídkám," doplňuje.
Virtuální prostor
Amazon.com
Prodává snad všechno, na co si vzpomenete, a poskytuje platformu pro ostatní prodejce. Společnost má miliony nových prémiových zákazníků, kteří nadprůměrně utrácejí a zvyšují prodeje dražšího zboží s vysokým ziskovým potenciálem. Prodeje médií (knih, hudby a videa) jsou další růstovou oblastí. Jsou distribuovány prostřednictvím ekosystému Kindle, který globálně expanduje.
Shon kolem Amazonu se týká expandujícího byznysu cloud computingu. Příjmy Amazon Web Services by podle analytiků z UBS mohly vzrůst z 3 miliard na téměř 8 miliard USD v roce 2017 a stát se klíčovým tahounem celkového růstu. UBS projektuje, že během několika let Amazonu porostou příjmy tempem přes 20 % ročně.
Věřte dynamice růstu, kterou firma nabrala pod vedením šéfa Jeffa Bezose, říká Sydney Finkelstein, profesor na Dartmouth College, který na svém Twitteru označil Bezose za nejlepšího šéfa firmy roku 2013.
Finkelstein ve svém článku na BBC Capital vysvětluje, že se neobvyklý manažerský um Bezose zakládá na tradiční podnikavosti, na konkurenční dravosti a na McKinseyovském důrazu na výkon. Velké firmy bývají obvykle nejpomalejší a nejzranitelnější, Bezos ale Amazon přebudoval na gigantickou společnost, která je rychlejší a chytřejší než ostatní. Stejně jako v minulosti Steve Jobs je také Bezos ostře sledovaný, všechny zajímá, co podnikne dále. Ať už je to šokující oznámení záměru doručovat zásilky prostřednictvím dronů den před Cyber Monday, nebo cokoli jiného. (Mimochodem celá věc s drony není tak úplně sci-fi. Podle S&P Capital IQ by ekonomická aktivita na trhu komerčních dronů mohla dosáhnout 82 miliard USD během deseti let.)
Největší výzvou pro investory do akcií Amazonu bude překousnout vysokou valuaci akcie, tedy 150násobek očekávaných zisků v roce 2014. P/E poměr je ale podle některých analytiků včetně Marka Millera z William Blair & Co v tomto případě nevhodný ukazatel. Zvýšené výdaje na zdokonalení produktů totiž podle něho snižují zisky jen krátkodobě, benefity se dostaví v dlouhodobém horizontu.
Personalizovaná medicína
Představte si svět, v němž má každý pacient svůj léčebný program na míru. Očekává se revoluce ve zdravotnictví: diagnózy, léčba a léčiva navržené konkrétně pro nás podle naší DNA.
Illumina
Nabízí produkty a služby - pro vědce, ale stále více také pro komerční účely -, které pomáhají zpracovávat genetická data do podoby využitelných zdravotnických informací. Firma byla založena v roce 1998 a své první zisky vykázala ve čtvrtém čtvrtletí 2005. V letošním roce analytici očekávají zisk 288 milionů USD (2,06 USD na akcii) a tržby 1,6 miliardy USD.
Očekávaný P/E poměr přes 50 není astronomicky vysoký. Illumina je lídrem tržního segmentu, který je předurčen k boomu. Věnuje 15 až 20 % ročních tržeb na výzkum a vývoj a má za sebou řadu akvizic. Začátkem roku 2013 koupila Verinata Health, poskytovatele neinvazivních prenatálních diagnostických testů (dokáží odhalit například i Downův syndrom).
Zdroj: Kiplinger