US MARKETZavírá za: 0 h 44 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Proč dávat dětem raději akcie než hračky

Přestaňte dětem dávat k narozeninám nebo Vánocům hračky a začněte jim kupovat akcie, doporučuje rodičům investiční poradce Josh Brown, který se před pár dny stal poradcem společnosti SparkGift umožňující nákup a darování akcií rodinným příslušníkům či přátelům. Díky akciím, které od rodičů dostanou, se podle Browna budou děti na finančních trzích cítit jako ryby ve vodě.

Tomáš Beránek
Tomáš Beránek
21. 10. 2015 | 8:00
Děti

Darovat dětem cenné papíry přes SparkGift netrvá déle než několik minut. Stačí vybrat konkrétní titul nebo indexový fond a vyplnit údaje budoucího majitele investice. SparkGift na základě zadaných údajů vytiskne dárkový certifikát, který zdarma odešle na určenou adresu. Příjemci navíc pomůže založit osobní investiční účet, na který se akcie připíše a prostřednictvím kterého poté může její vlastník sledovat, jak se vyvíjí její cena či kolik peněz firma mezi akcionáře rozděluje ve formě dividendy.

SparkGift navíc umožňuje nakupovat i díly některých akcií, takže si vystačíte již s 20 dolary, za které si můžete koupit například část akcie Applu. Maximální hodnota darovaných akcií je stanovena na 2 000 dolarů a poplatek za provedení transakce je 2,95 dolaru plus 3 % z objemu transakce (do ledna 2016 činí poplatek za nákup akcií do 100 dolarů pouze 2,95 dolaru).

Brown vysvětluje, že děti díky darovaným akciím lépe pochopí, jak fungují finanční trhy, co je to princip nabídky a poptávky a proč se vyplatí do akcií investovat. "Je to podobné, jako když během Halloweenu děti nedostávají sladkosti, ale drobné peníze," říká a upozorňuje, že ve Spojených státech více než 57 % lidí ve věku od 14 do 24 let přiznává, že jsou pro ně peníze velmi důležité.

"Pro malé děti je vhodnější nějaký indexový fond, starším dětem můžete koupit například akcii firem, jako jsou Netflix nebo Walt Disney. Sportovce určitě potěšíte akcií Nike nebo Under Armour," říká Brown.

"Vždy ale dbejte na to, abyste akcii vybírali podle zájmů a hodnot toho, koho chcete obdarovat, ne pouze podle hospodářského výhledu firmy. Kupovat malým dětem akcie producenta cigaret nebo alkoholu není nejlepší nápad," zdůrazňuje.

S podobným modelem, jaký nyní používá SparkGift, přišly již dříve společnosti GiveAShare nebo UniqueStockGift. Spoluzakladatel firmy GiveAShare Rick Roman vzpomíná, že on sám jako dítě dostal od rodičů akcii společnosti Topps Chewing Gum, která byla nejen výrobcem žvýkaček, ale také hokejových, fotbalových a dalších sběratelských kartiček. "Dnes se na to dívám jako na jednu z nejdůležitějších událostí ve svém životě. Jen díky tomu jsem se začal zajímat o peníze," zamýšlí se Roman.

Inspirace to může být i pro české rodiče, kteří mají zájem na tom, aby jejich děti získávaly lepší finanční gramotnost, než mají starší generace.

Zdroj: MarketWatch

Akciový trhDětiFinanční gramotnostVzdělání
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa