Banka v chytrém mobilu nemusí být chytrá banka

Občas se stane, že se nějaké slovo chybně používá ve smyslu, který je na první pohled správný. V případě chytrého bankovnictví (smart bankingu) a používání bankovních služeb v chytrém telefonu (smartphonu) je chyba doslova na spadnutí.
Debata o věcech, jako jsou digitalizace nebo takzvané otevřené bankovnictví (open banking), je velice živá. Zdá se, že nikdo není bez názoru. V této souvislosti je dobré varovat před záměnou používání bankovních služeb v chytrém telefonu a chytrým bankovnictvím jako takovým.
Chytré je v současnosti leccos, ne-li vše. Televize, hodinky, oblečení, lednička, asistent(ka), doplňte si sami. Když k něčemu přidáte výraz chytrý, zní to sexy. Kdo by nechtěl mít chytrou asistentku, no ne?
Kouzelné slovíčko můžete předřadit opravdu čemukoli, pro opravdu chytré řešení je ale podstatná nabídka samotnému klientovi, spotřebiteli, a to včetně jeho uživatelského komfortu a zážitku.
Jak udělat z obyčejného opravdu chytré?
Asi jste to již slyšeli – je potřeba se zaměřit na potřeby zákazníka a jeho vnímání hodnoty vámi nabízeného uspokojení těchto jeho potřeb. Vzhledem k dynamickým proměnám světa kolem nás se musíme ptát, a to nejen v bankovním sektoru, o jaký typ byznysu vlastně jde, zda k uspokojení potřeb zákazníků nevedou nějaké jiné cesty a zda samotné potřeby vlastně již nebyly uspokojeny.
Mnoho korporací skrývá nutnost fundamentálních změn ve vlastním fungování za snahy o postupné inovace. Často přitom naděje na jejich transformaci není příliš velká, a jen tak oddalují dlouhodobě nevyhnutelné dopady globálních změn.
Použiji velice jednoduchou paralelu. Televize se nestaly chytrými díky dálkovému ovládání ani tím, že se zbavily těch velkých hnědých krabic, do kterých byla vsazena malá vypouklá obrazovka. Staly se chytrými tím, že přestaly být pouhými televizemi. Posunuly se od vysílání předem daného obsahu na zařízení, v němž si obsah do značné míry vybírají a skládají sami uživatelé. Příklad s mobilním telefonem a jeho chytřejším následovníkem snad ani není potřeba vysvětlovat, stačí se podívat na množství služeb, které umíme skrze jeho displej využívat.
Nejen bankovnictví s dálkovým ovladačem
Navzdory tomu si nadále velká část bankéřů myslí, že bankovnictví ovládané na dálku je chytré bankovnictví. Není, a pokud si to vedení toho kterého finančního domu neuvědomí, musí počítat s postupným úbytkem komodity, o niž v bankovnictví jde tak nějak nejvíce, a to klientů a jejich peněz. Mohou přitom mít své produkty vybroušené do nejvyššího lesku, nově je totiž budou moci zákazníci využívat skrze menší poskytovatele a zprostředkovatele, kteří jim nejlépe vyjdou vstříc v jejich potřebách. Platby samotné nejsou cílem, nýbrž vstupenkou k převzetí vztahů s klienty.
Držte si klobouky, bankovnictví se s novými technologiemi (umělou inteligencí, rozšířenou realitou, kognitivními technologiemi a podobně) stává daleko zábavnějším a rychlejším. Úspěch napříště nebudou určovat technologie samotné, ale změny a přizpůsobení byznys modelů novým proměnným ovlivňujícím potřeby zákazníků. Pochopení toho povede k dalšímu přiblížení se opravdu chytrému bankovnictví, které nebude doménou bank samotných, a rozlišení mezi těmi, kdo jsou opravdu připraveni na zítřejší podmínky, a zbytkem trhu.