Rodinné podniky mají ambiciózní plány, jejich expanzi ale může zbrzdit podceňovaná překážka

Téměř dvě třetiny světových rodinných podniků zvýšily v předchozím roce zisk, a to navzdory rizikům ohledně ekonomického a politického vývoje ve světě. Přesto je budoucnost mnoha rodinných firem přinejmenším nejistá. Plán, jak by mělo proběhnout předání společnosti další generaci, má totiž jen 16 % majitelů rodinných podniků. Více než 40 % rodinných podniků nemá dokonce vůbec žádnou strategii týkající se předání vedení. Vyplývá to z nejnovějšího celosvětového průzkumu poradenské společnosti PwC mezi více než 2 800 rodinnými společnostmi v padesáti zemích.
Navzdory globální ekonomické nejistotě mají rodinné podniky pro následujících pět let ambiciózní růstové plány. Majitelé každé více než šesté rodinné firmy mají za cíl rychlou expanzi, zhruba sedm z deseti podniků plánuje růst spíše pozvolna. Nižší ambice má více rodinných podniků v západní Evropě a v Severní Americe, což podle PwC souvisí s obavami z možných dopadů brexitu a nejistého politického směřování Spojených států. V celosvětovém měřítku se však 83 % respondentů vyjádřilo tak, že v souvislosti s možným vystoupením Velké Británie z EU neplánují přijímat žádná mimořádná opatření.
Třetina respondentů uvedla, že se stále pohybuje pouze v jednom sektoru a jen na svém domácím trhu. Nicméně 80 % z nich plánuje do pěti let exportovat i na zahraniční trhy. Co jim však často chybí, je propracovaná strategie, a to hned v několika oblastech.
"Zatímco některým rodinným firmám se strategické plánování daří, mnoho jich kvůli množství každodenních záležitostí a promýšlení důležitosti mezigeneračního očekávání tápe. I kvůli tomu často nejsou klíčové oblasti, jako jsou nástupnictví, diverzifikace, digitalizace, kybernetická bezpečnost a inovace, řešeny," říká Věra Výtvarová, vedoucí partnerka pro oblast rodinných firem ve společnosti PwC ČR.
Jak přitom upozorňuje Peter Bartels, globální lídr PwC pro oblast rodinných podniků, další generace hraje v budoucnosti rodinných firem důležitou roli. "Většina rodinných firem napříč globálním trhem nevěří, že jsou zranitelné v oblasti digitalizace, podle našich zkušeností ovšem dopady nástupu nových technologií podceňují. To ukazuje, že je velice dobré naslouchat příští generaci a nechat ji být poslem digitální transformace," říká Bartels.
Podle PwC s přílivem nejistoty v ekonomickém prostředí změnily rodinné firmy svůj názor na uzavřené vlastnictví pouze v rámci rodiny. Méně než polovina rodinných podniků tak plánuje přenést vlastnictví i správu podniku zcela na další generaci (39 % předá správu, 34 % předá vlastnictví). S prodejem či rozdělením firmy počítá 29 %, respektive 17 % prvních majitelů rodinných podniků.
Studie PwC tak varuje, že růst rodinných společností by mohlo více než ekonomické faktory a externí vlivy brzdit nedostatečné strategické plánování. Strategický plán je totiž často chybějící klíčový článek propojující současnou pozici podniku s možnou pozicí budoucí.
Zdroj: PwC