US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ+0,54 %
NVIDIA-2,47 %

Rodinné podniky mají ambiciózní plány, jejich expanzi ale může zbrzdit podceňovaná překážka

Téměř dvě třetiny světových rodinných podniků zvýšily v předchozím roce zisk, a to navzdory rizikům ohledně ekonomického a politického vývoje ve světě. Přesto je budoucnost mnoha rodinných firem přinejmenším nejistá. Plán, jak by mělo proběhnout předání společnosti další generaci, má totiž jen 16 % majitelů rodinných podniků. Více než 40 % rodinných podniků nemá dokonce vůbec žádnou strategii týkající se předání vedení. Vyplývá to z nejnovějšího celosvětového průzkumu poradenské společnosti PwC mezi více než 2 800 rodinnými společnostmi v padesáti zemích.

Redakce IW
Redakce IW
29. 11. 2016 | 15:30
Rodina

Navzdory globální ekonomické nejistotě mají rodinné podniky pro následujících pět let ambiciózní růstové plány. Majitelé každé více než šesté rodinné firmy mají za cíl rychlou expanzi, zhruba sedm z deseti podniků plánuje růst spíše pozvolna. Nižší ambice má více rodinných podniků v západní Evropě a v Severní Americe, což podle PwC souvisí s obavami z možných dopadů brexitu a nejistého politického směřování Spojených států. V celosvětovém měřítku se však 83 % respondentů vyjádřilo tak, že v souvislosti s možným vystoupením Velké Británie z EU neplánují přijímat žádná mimořádná opatření.

Třetina respondentů uvedla, že se stále pohybuje pouze v jednom sektoru a jen na svém domácím trhu. Nicméně 80 % z nich plánuje do pěti let exportovat i na zahraniční trhy. Co jim však často chybí, je propracovaná strategie, a to hned v několika oblastech.

"Zatímco některým rodinným firmám se strategické plánování daří, mnoho jich kvůli množství každodenních záležitostí a promýšlení důležitosti mezigeneračního očekávání tápe. I kvůli tomu často nejsou klíčové oblasti, jako jsou nástupnictví, diverzifikace, digitalizace, kybernetická bezpečnost a inovace, řešeny," říká Věra Výtvarová, vedoucí partnerka pro oblast rodinných firem ve společnosti PwC ČR.

Jak přitom upozorňuje Peter Bartels, globální lídr PwC pro oblast rodinných podniků, další generace hraje v budoucnosti rodinných firem důležitou roli. "Většina rodinných firem napříč globálním trhem nevěří, že jsou zranitelné v oblasti digitalizace, podle našich zkušeností ovšem dopady nástupu nových technologií podceňují. To ukazuje, že je velice dobré naslouchat příští generaci a nechat ji být poslem digitální transformace," říká Bartels.

Podle PwC s přílivem nejistoty v ekonomickém prostředí změnily rodinné firmy svůj názor na uzavřené vlastnictví pouze v rámci rodiny. Méně než polovina rodinných podniků tak plánuje přenést vlastnictví i správu podniku zcela na další generaci (39 % předá správu, 34 % předá vlastnictví). S prodejem či rozdělením firmy počítá 29 %, respektive 17 % prvních majitelů rodinných podniků.

Studie PwC tak varuje, že růst rodinných společností by mohlo více než ekonomické faktory a externí vlivy brzdit nedostatečné strategické plánování. Strategický plán je totiž často chybějící klíčový článek propojující současnou pozici podniku s možnou pozicí budoucí.

Zdroj: PwC

Byznys a podnikáníRodina
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio