Petr Novotný: Snažte se využít krátkodobé trendy na burzách

Pokud nejste na Investičním webu poprvé, Petra Novotného jistě znáte. Šéfredaktor vašeho oblíbeného investičního serveru v současnosti také uvádí magazín Horký prachy na TV Prima, a to spolu se známou modelkou a miss Dianou Kobzanovou. Co si od pořadu slibuje a jaké jsou jeho plány do budoucna?
Aktuálně moderujete na Primě pořad o investičním vzdělávání "Horký prachy". Co si od něj slibujete?
Že se normální lidi začnou zajímat o investování a uvědomí si, že investování je v dnešní době již v podstatě nutnost, že je společně se spořením nedílnou součástí přípravy na důchod. Kromě toho bych byl opravdu velice rád, kdyby se nám s Dianou podařilo popřít hlavní předsudky a mýty, které investování provázejí.
Které máte například na mysli?
Například to, že je investování jen pro bohaté a že se v zásadě jedná o jeden velký podvod. Ani jedno samozřejmě není pravda, i když se slovo "podvod" v souvislosti s investováním v Česku bohužel hodně zažilo. Dnes je ovšem situace jiná, trh je více regulovaný, působí na něm řada renomovaných investičních, poradenských a makléřských společností, a tak je i nabídka investic velice pestrá.
Proč jste si do moderátorské dvojice vybral právě Dianu Kobzanovou?
S producenty pořadu jsme hledali někoho, kdo by byl svým vystupováním co nejblíže normálním lidem, a aby šlo o osobnost, která je trochu "profláklá" v médiích. Volba padla na Dianu, která je bezprostřední, dobře vypadá, a navíc dokáže některé složité definice převést do řeči naprostých investičních laiků.
Svou profesní dráhu věnujete popularizaci investování. Jak jsou na tom vlastně Češi s finanční gramotností například v porovnání se západní Evropou?
Podle průzkumů Ministerstva financí nebo ING Investment Management jsme na tom stále špatně. Ale jedna věc jsou průzkumy, a druhá reálný život. Podle mých dlouholetých zkušeností z investiční i učitelské praxe není až tak problém v tristní finanční gramotnosti, ale spíše v tom, že lidé ztratili důvěru v investování. Stačí si vzpomenout na vytunelované podílové fondy, banky nebo kampeličky, navíc hodně lidí nechalo své úspory v různých "letadlech". Důvěra je přitom při investování zcela zásadní, a proto je nyní nutné lidi vzdělávat a přesvědčit je, že mohou opět bez obav investovat. Určitě byste mohl mít lukrativní práci v renomované společnosti. V čem vám vyhovuje práce na volné noze?
Lukrativní pozice v renomovaných společnostech už mám za sebou (smích). Když jsem se jako privátní bankéř či makléř díval na vysílání finančních kanálů CNBC či Bloomberg, lákalo mě sedět na "druhé straně" – a nakonec se mi to s jistou dávkou štěstí podařilo.
Ale zpátky k otázce – nedávno mě Diana pobavila, když řekla, že lidé, kteří dělají v "openspacech", nejsou schopni větší seberealizace a neumějí nikoho řídit a vést vlastní byznys. Když si odmyslím bulvární prvky takového tvrzení, docela se s ní ztotožňuji, a proto dnes raději řídím svůj web, dělám komerční videa, pořádám mediální školení, učím finanční poradce a připravuji televizní pořady s investiční tématikou.
Před dvěma lety jste byl u zrodu portálu Investičníweb.cz. Na co si začínající podnikatel v online byznysu musí dát pozor?
O tom bych mohl popsat všech dvacet čtyři stránek vašeho časopisu (smích). Ale vážně – kromě maximálního nasazení a odhodlání, které jsou důležité pro každý startup, je zásadní nespoléhat zkraje podnikání na příjmy z reklamy, a to z několika důvodů. Zaprvé, váš web startuje z nuly, a proto vám až na výjimky nikdo reklamu neslíbí. Zadruhé, trh s online reklamou je v Česku slušně řečeno zdeformovaný a k provozovateli webu se dostane kvůli nenažranosti mediálních agentur jen malá část z peněz dnes již miliardových marketingových rozpočtů. A zatřetí, úspěšný portál potřebuje historii, kterou můžete ukazovat. Mám na mysli statistiky NetMonitoru či Google Analytics. A to prostě chvíli trvá. Proto je pro úspěšný rozjezd zásadní sjednat řadu partnerství a snažit se "prodat web" v rámci mediální spolupráce.
Jste na webu, v televizi, teď i v tištěných médiích. Jak vnímáte výhody a nevýhody těchto odvětví?
"Online" má bezkonkurenčně největší potenciál růstu, televize má v Česku stále největší plasticitu, jinými slovy dokáže oslovit největší masu lidí, a "print", pokud se bavíme o tom oborovém, protože deníky jsou podle mě prakticky mrtvé, dokáže stále ještě velice dobře zasáhnout cílovou skupinu inzerenta.
Chcete dostávat Investiční magazín a pravidelný bulletin Investičního webu? Registrujte se ZDE
Byl jste jedním z prvních licencovaných makléřů na pražské burze. Jak jste se k tomu dostal?
Náhodou. Po maturitě jsem viděl v novinách inzerát člena pražské burzy, který hledal licencované burzovní makléře, a tak jsem nakoupil hromadu tehdy dostupných knížek o investování a zákonů, které investování upravují, a začal se učit na makléřské zkoušky. Ty se mi podařilo složit, a jelikož nás tehdy bylo jen pár desítek licencovaných makléřů, měl jsem dveře otevřené. A to jsem byl úplné ucho, které první rok běhalo s disketou na burzu (smích). Co považujete za úspěch, čeho byste chtěl ještě dosáhnout a kde se vidíte za 10 let?
Určitě vybudování Investičního webu, který je dnes mediálně respektovaným zdrojem informací pro začínající i zkušené investory, no a že se mi po dvou letech od prvotního nápadu podařilo udělat pořad o investování pro komerční televizi. Plány jsou veliké, od expanze Investičního webu na další trhy přes další finančně produktové weby po další sérii Horkých prachů. Ale to jsou plány krátkodobé až střednědobé. Za deset let bych možná rád naplnil svůj poslední profesní sen, a to je správa hedgeového fondu pro zámožné investory.
Žijeme v době ekonomických a sociálních turbulencí. Spousta lidí se bojí investovat. Co byste jim vzkázal?
Kdo se bojí, nesmí do lesa. Upřímně bych sám nevsadil na další dekády bezstarostného ekonomického růstu a všeobecného blahobytu. Za něj osobně považuji to, že máte bez problémů co jíst a pít. To, že máme přede dveřmi možná další finanční krizi, je jen důkazem toho, že mají lidé tendenci věci odkládat na později, až je za ně někdo vyřeší, a to bez ohledu na to, kde žijí. Spoléhají na další politickou garnituru, další generaci, nové technologie, zkrátka na věci, které nemají ve své moci.
Finanční krize a turbulence na burzách však paradoxně nabízí i drobných investorům nové možnosti výdělku. Dříve než v minulosti je důležité sledovat svět investic a snažit se svézt i na krátkodobých trendech, které se na trzích objevují.
Společnost se polarizuje a rozevírají se nůžky mezi chudými a bohatými. Myslíte, že má každý stejnou šanci zbohatnout?
Nejsem sice idealista, ale šanci má každý, protože hlavní je, a podle mého názoru vždycky bude, vlastní píle, odříkání a zápal pro věc. Nemám na mysli tu pověstnou "svazáckou" podlézavou zapálenost, ale dravost, která je postavena na respektu vůči ostatním lidem, partnerům či kolegům.
Rozhovor je převzat z časopisu Investiční magazín
Chcete dostávat časopis Investiční magazín a pravidelný bulletin Investičního webu? Registrujte se ZDE