Zaměstnanci chorvatských loděnic opět stávkují, kvůli mzdám

Zaměstnanci největších chorvatských loděnic Uljanik v pondělí stávkují kvůli nevyplaceným mzdám za září. Je to již druhá stávka zaměstnanců za necelé dva měsíce, uvedla agentura Reuters.
Koncem srpna zaměstnanci přerušili práci, protože nebylo jisté, zda dostanou mzdy za červenec a srpen. Nakonec jim výplatu těchto mezd zajistila dohoda vlády s místními bankami.
Společnost Uljanik působí ve městech Pula a Rijeka a má přes 4 000 zaměstnanců. Stávku dnes zahájilo 1 500 zaměstnanců protestním pochodem ulicemi Puly.
Společnost má v posledních 12 měsících problémy s hotovostí. V lednu vláda pomohla společnosti udržet se nad vodou státní zárukou za půjčku 96 milionů eur. Podle pravidel Evropské unie nemůže stát poskytnout společnosti další garance ani přímé platby z rozpočtu.
Firma Uljanik si na počátku letošního roku vybrala za strategického partnera místní firmu Kermas Energija a předložila restrukturalizační plán. Ten však Evropská komise odmítla jako nedostatečný. Vedení tak nyní musí dokončit další restrukturalizační plán.
Vybraný strategický partner zamýšlel využít část loděnic pro podnikání v cestovním ruchu. To však vyvolalo odpor zaměstnanců. Ministr hospodářství Darko Horvat uvedl, že vláda je také v kontaktu s možnými investory z Ukrajiny, Itálie a Nizozemska.
Předseda stávkového výboru Boris Cerovac v pondělí soukromé televizi N1 řekl, že zaměstnanci stávkují nejen kvůli mzdám, ale také kvůli budoucnosti loděnic. Kvůli finančním problémům nemá firma materiál, aby mohla pokračovat v práci na současných objednávkách a objednávky na nové lodě byly zrušeny. V loděnici v Pule podle médií zbývají již jen dvě lodě, uvedla agentura APA.
Zaměstnanci kontrolují necelých 50 procent společnosti. Menšinovým akcionářem je také stát. Dalšími majiteli je několik místních bank a největší pojišťovna v zemi Croatia Osiguranje.
Kdysi prosperující chorvatský loďařský průmysl bojuje o přežití od vyhlášení nezávislosti v 90. letech minulého století. Firma zaspala modernizaci a přechod na výrobu sofistikovanějších plavidel a zaostává za asijskými konkurenty, mimo jiné loděnicemi z Jižní Koreje.
Zdroj: ČTK