US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES-0,24 %
NASDAQ+0,27 %
S&P 500+0,03 %
ČEZ-0,17 %
KB-0,69 %
Erste+0,31 %

Die Zeit: Německé řetězce v Británii expandují, i díky brexitu

Rostoucí ceny potravin připisované někdy brexitu přiměly Brity přehodnotit nabídku německých diskontních řetězců. Po spíše rozpačitých začátcích Aldi a Lidlu, které na britských ostrovech prosluly nehostinnými prostorami a omezenou nabídkou britských potravin, si do nich nachází cestu stále více místních. Podle týdeníku Die Zeit už se dokonce hovoří o takzvaném efektu Aldi.

Když se Aldi a Lidl odvážily vstoupit v devadesátých letech na trh za kanálem La Manche, nespatřovaly v nich tamní zavedené řetězce Tesco, Sainsbury's nebo Asda zprvu žádnou vážnou konkurenci. Podle listu The Guardian působily jejich spartánsky zařízené prostory zaplněné zbožím v lepenkových krabicích ošuntěle a "bezútěšně německy" a za výhradně německou vlastnost byla považována i snaha pídit se neustále po co nejvýhodnější ceně. Ještě v roce 2009 tak měly Aldi a Lidl v Británii pouze dvouprocentní podíl na trhu.

V následujících letech ale přišel průlom. V prosinci 2013 se pořad rozhlasové stanice BBC ptal "Proč jsou Lidl a Aldi najednou tak populární?" Nyní ovládají oba německé řetězce v Británii dohromady už 15 procent maloobchodního trhu a v žebříčku největších supermarketů je Aldi na pátém a Lidl na sedmém místě, píše Die Zeit.

Jednou z příčin jsou skutečně nízké ceny a fakt, že stále více Britů muselo a musí kvůli recesi po finanční krizi z roku 2008 a následným úsporným vládním opatřením šetřit. Aldi a Lidl jim přijdou vhod, protože takzvaná velká čtyřka - řetězce Tesco, Asda, Morrisons a Sainsbury's - podle autorů knihy Retail Disruptors, na něž se odvolává Die Zeit, zdražují i přes stagnující příjmy domácností.

Není to ale jediný důvod. Německé řetězce se Britům přizpůsobily širší nabídkou místních potravin - zatímco před deseti lety pocházelo podle bývalého ředitele britské větve Lidlu Ronnyho Gottschlicha od britských dodavatelů jen 35 procent zboží, v roce 2016 už to bylo 65 procent. Tím se odlišují i od britských rivalů, a mají tak dobré vyhlídky v případě odchodu Británie z Evropské unie - méně je totiž zatíží cla a jiné obchodní bariéry.

Britské pobočky Aldi a Lidlu už také nepůsobí nehostinně. Stále sice podle Die Zeit mají spíše funkční charakter, ale jsou čisté, upravené, zákazníky u vchodu vítají kytice květin a oblíbená je i nabídka čerstvé zeleniny za příznivou cenu.

Pověst německých řetězců se v Británii zlepšila - už se o nich neříká, že nabízejí levné masové produkty, ale kvalitu za rozumnou cenu. Britské konkurenci tak začínají šlapat na paty. V loňské vánoční sezóně vykázaly jak Aldi tak Lidl desetiprocentní růst tržeb, což je výrazně více než britská konkurence. Nakupovat k nim na svátky přišly dvě třetiny britských domácností.

A Aldi a Lidl v Británii dál rychle expandují. Lidl chce investovat 500 milionů liber do otevření čtyřiceti nových poboček v Londýně. Aldi, který má nyní v Británii 840 poboček, jich do roku 2025 hodlá provozovat 1 200 a v hlavní městě a okolí jejich počet zdvojnásobit, napsal Die Zeit.

Zdroj: ČTK

NěmeckoSpojené království
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Jaké cash flow by musela mít NVIDIA za deset let, aby valuace jejích akcií dávala smysl?

Jaké cash flow by musela mít NVIDIA za deset let, aby valuace jejích akcií dávala smysl?

5. 6.-Michal Stupavský
NVIDIA