5 nejhodnotnějších značek na světě: Technologie vedou, ale extrémní vliv má jen Google

Nejhodnotnější značkou na světě je Apple s hodnotou 87 miliard USD. Za ním následuje jeho hlavní konkurent Samsung. Nejvlivnější (nejlépe rozeznatelnou) je značka Ferrari. Vyplývá to z nejnovějšího výzkumu společnosti Brand Finance.
Apple měl loni extrémní rok. Jeho tržní hodnota vzrostla z 350 miliard USD na více než 600 miliard USD, ale pak opět klesla na 400 miliard USD. Navzdory novému iPhonu a iPadu firma ztrácí v konkurenci se Samsungem, ten se jí nebezpečně přibližuje. Hodnota značky Apple podle Brand Finance stoupla za rok o 24,2 %, hodnota značky Samsung ale vzrostla o 54 %. Samsung se tak vyšplhal ze šesté na druhou pozici.
Při tvorbě hodnoty značky vychází Brand Finance ze specifických finančních údajů a údajů o příjmech. Jinak je tomu při hodnocení síly značky, která bere v úvahu i další finanční ukazatele, jako jsou čistá marže, průměrný příjem na zákazníka, marketingové a reklamní výdaje či kvalitativní ukazatele jako vliv značky a věrnost.
Díky tomu se na první pozici dostala značka Ferrari, která patří italské automobilce Fiat. Ferrari je pouze specializovaným výrobcem sportovních aut a svou velikostí a firemní hodnotou nemůže konkurovat nadnárodním značkám. Italský výrobce sportovních aut Ferrari vykázal loni rekordní výsledky. Čistý zisk společnosti se zvýšil o 17,5 % na 244 milionů eur a tržby o 8 % na 2,43 miliardy eur. Prodej aut se loni zvýšil o 4,5 % na 7 318 vozů.
Čtyři z pěti nejhodnotnějších firem světa jsou z technologického a internetového sektoru. V žebříčku nejvlivnějších je však jedinou značkou z tohoto sektoru Google, který tak jako jediný má zastoupení v první pětici obou žebříčků.
Brand Finance zveřejňuje svůj žebříček 500 nejhodnotnějších firem světa pravidelně každý rok. Firma zatím nezveřejnila pořadí všech 500 firem. Celkový žebříček a další podrobnosti mají být podle jejích internetových stránek zveřejněny 28. února.
Zdroj: ČTK