Spotřebitelská důvěra v dubnu ve Spojených státech nečekaně vzrostla na 68,1 z březnových 61,9 bodu (odhad: 62 bodů)

Nálada spotřebitelů se zlepšuje.
Po březnovém propadu spotřebitelská důvěra v dubnu nečekaně vyskočila na 68,1 bodu. V březnu nečekaně propadla z únorových 68 bodů na 59,7 bodu. tento údaj byl nyní revidován na 61,9 bodu.
Ukazatel spotřebitelských očekávání vyskočil o téměř deset bodů na 73,3 bodu. Index hodnocení současné situace se ale zlepšil pouze mírně a dosáhl 60,4 bodu.
"Očekávání se sice vrátila nahoru, zatím ale nelze říci, zda je důvěra skutečně na vzestupu," uvedla ředitelka výzkumného centra Conference Board Lynn Francová.
Hodnocení trhu práce zůstává nejednoznačné. Podíl spotřebitelů, podle kterých je obtížné získat práci, stoupl na 37,1 % z březnových 35,3 %. Podíl těch, podle nichž je práce dostatek, se zvýšil na 9,8 % z předchozích 9,5 %.
Výsledky potvrzují optimismus Američanů, který mírně naznačily už čísla Michiganské univerzity. Index spotřebitelské důvěry Michiganské univerzity v dubnu překonal očekávání (76,4 bodu oproti očekávaným 73 bodům). Finální číslo za duben bylo sice vyšší, než se čekalo, oproti březnovému výsledku 78,6 bodu se však i přesto jedná o pokles o 2,2 bodu na tříměsíční minimum.
Osobní spotřeba Američanů v prvním čtvrtletí podle výsledků HDP příjemně překvapila, poskočila o 3,2 % oproti očekávaným 2,8 %. Spotřebitelé však ve čtvrtletí své nákupy financovali hlavně z úspor, příjmy jim totiž o 5,3 % klesly. To je špatnou zprávou pro budoucí růst výdajů, zvlášť s ohledem na to, že pokles příjmů byl nejvyšší od třetího čtvrtletí 2009. Míra úspor, která ukazuje, jak velký podíl z příjmů domácnosti spoří, se snížila na 2,6 %. Klesla tak nejníže od čtvrtého čtvrtletí 2007.
Zlepšující se stav trhu s nemovitostmi navíc utvrzuje přesvědčení Američanů o tom, že krize pomíjí.
Zdroj: ČTK, Bloomberg