Nejcennější značkou světa je Apple, dlouhodobý lídr Coca-Cola až třetí

Coca-Cola přišla po třinácti letech o pozici nejcennější značky světa. Tento nápojový gigant letos v žebříčku sestavovaném konzultační společností Interbrand přeskočili američtí technologičtí giganti Apple a Google.
Coca-Cola se v čele držela od roku 2000, kdy se začal tento žebříček zveřejňovat. V první pětce skončily ještě dvě další technologické firmy, a to IBM a Microsoft.
Apple, 98,32 miliardy USD (+28 %)
Google, 93,29 miliardy USD (+34 %)
Coca-Cola, 79,21 miliardy USD, (+2 %)
IBM, 78,81 miliardy USD, (+4 %)
Microsoft, 59,55 miliardy USD, (+3 %)
GE, 46,95 miliardy USD, (+7 %)
McDonald's, 41,99 miliardy USD, (+5 %)
Samsung, 39,61 miliardy USD, (+20 %)
Intel, 37,26 miliardy USD, (-5 %)
Toyota, 35,35 miliardy USD, (+17 %)
Interbrand ohodnotil značku Apple na 98,32 miliardy USD. Meziročně hodnota značky stoupla o 28 %. Ještě v roce 2011 byl přitom výrobce iPhonů a iPadů na osmém místě. Loni však hodnota značky prudce vzrostla, konkrétně o 129 %.
Mezi největší skokany se letos zařadily společnosti Facebook a Google. Hodnota značky Facebooku se zvýšila o 43 % a posunula se na 52. z 69. příčky. Hodnota druhého Googlu se zvýšila o 34 %.
Nejvýše postavenou neamerickou značkou je jihokorejský Samsung na osmé příčce. Z evropských značek je nejvýše Mercedes-Benz, který obsadil 11. pozici, za ním je hned BMW. K nejhodnotnějším evropským značkám patřila v uplynulých letech Nokia, která ale zaznamenala výrazný propad a letos se její hodnota snížila o 65 %. Nokia se tak propadla na 57. příčku z loňské 19. pozice.
Z nových značek se nejvýše letos ocitla mediální značka Discovery, která je na 70. pozici. Mezi nováčky v žebříčku jsou dále značky Duracell a Chevrolet.
Nejvíce je v žebříčku automobilových značek (14). Technologický sektor má v žebříčku 11 značek a dalších pět jsou značky elektroniky. Vysoké zastoupení mají rovněž značky z odvětví finančních služeb.
Pokles hodnoty v nejnovějším žebříčku zaznamenalo 14 značek. Nejhůře dopadla Nokia.
Seznamu 100 nejhodnotnějších značek dominují ty ze Spojených států, kterých je celkem 54. Z Evropy je 31 značek (z Německa, Francie, Velké Británie, Švýcarska, Itálie, Nizozemska, Švédska, Španělska a Finska). Zbývající značky jsou z Japonska, Jižní Koreje, Kanady a Mexika.
Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrandem. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.
Zdroj: ČTK