Eva Samková získala zlatou olympijskou medaili ve snowboardcrossu, vyhrála všechny své jízdy. Jak může prvenství zhodnotit?

Samková se stala pátou individuální olympijskou vítězkou na zimních hrách v české historii. Před ní se totéž podařilo skokanovi na lyžích Jiřímu Raškovi, akrobatickému skokanovi Aleši Valentovi, běžkyni na lyžích Kateřině Neumannové a rychlobruslařce Martině Sáblíkové. Krasobruslař Ondrej Nepela byl Slovák, s ním by společná česká a československá historie dnes zažila již šesté zlato.
Zlatá medaile obsahuje 6 gramů zlata nejvyšší kvality a 525 gramů stříbra vysoké kvality. Při současných cenách cena kovů tvořících zlatou medaili dosahuje zhruba 850 korun za gram zlata a 13,80 Kč za gram stříbra. "Na váhu" tak zlatá medaile stojí asi 12 350 korun. Symbolická hodnota medaile je, když ne nevyčíslitelná (vzpomeňme na kajakáře Lukáše Pollerta), tak jistě mnohonásobně vyšší. Význam úspěchu z hlediska sponzorů je odhadem několik set tisíc až několik milionů korun. Snowboardcross si udělal skvělou reklamu, Eva Samková byla suverénní. Gratulujeme.
Olympijská vítězka ve snowboardcrossu Eva Samková má podle odborníků všechny předpoklady, aby svůj úspěch marketingově využila a stala se tváří některých obchodních značek. "Je pohledná, mladá, dravá, nebojí se vybočit, a má svůj styl," řekl ČTK mediální odborník Daniel Köppl. Dvacetiletá Samková má tak podle něj všechny atributy potřebné pro marketingový úspěch.
Upozornil na její příkladný přístup k médiím. "Je jednou z mála, co to zvládá," podotkl. Hlavní její výhodou je podle něj to, že není tuctová. Připomněl v této souvislosti knírek, který si maluje před jízdou. "Pro některé značky to je poklad," poznamenal Köppl.
Důležité nyní bude hlavně to, aby Samková vedle udržení sportovní výkonnosti byla nadále konzistentní ve svém vystupování. Bude prý atraktivní zejména pro značky, které chtějí být neformální.
Za marketingovým úspěchem sportovců podle mediálních expertů vedle sportovního výsledku bývá například obliba konkrétní disciplíny či schopný manažerský tým. V minulosti se podařilo prosadit i jedincům, kteří neskončili na místech nejvyšších, ale dokázali zaujmout svým příběhem. "Obecně platí, že komerčně může využít sportovec svého úspěchu za několika předpokladů. Předně musí mít to štěstí a být úspěšný v disciplíně, která má dobrý komerční potenciál," uvedl prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec. Příkladem jsou podle něj právě moderní sporty, jejichž hvězdami jsou prakticky všechny špičky akrobatického lyžování, které jsou i na zimní olympiádě v Soči.
V českém prostředí se v této disciplíně v minulosti podařilo zazářit akrobatickému lyžaři Aleši Valentovi, který sportovní marketing podle mnohých ovládl dokonale.