V Jižní Koreji se začínají prosazovat zahraniční automobilky

Na jihokorejském automobilovém trhu se díky dohodám o volném obchodu začínají prosazovat zahraniční výrobci, například německé automobilky BMW a Mercedes-Benz. Jižní Korea donedávna svůj automobilový trh chránila před zahraniční konkurencí. Trhu tak dominují domácí automobilky Hyundai Motor a Kia Motors.
Podíl dovozu na celkovém prodeji aut v Jižní Koreji se začátkem letošního roku vyšplhal na 12 procent z pouhých dvou procent před deseti lety. Podle zahraničních automobilek se však korejské úřady snaží tento trend zbrzdit různými opatřeními komplikujícími dovoz.
"Korea je vysoce chráněným trhem. Navzdory nedávným dohodám o otevření trhu vláda tomuto otevření nepomáhá. Ve skutečnosti dělá vše proto, aby obchodní bariéry zachovala," řekl agentuře Reuters vysoký představitel jedné ze zahraničních automobilek, který si nepřál být jmenován.
Hyundai a Kia nyní kontrolují více než 70 procent automobilového trhu v Jižní Koreji. Firmy však čelí zostřené konkurenci poté, co jihokorejská vláda uzavřela dohody o volném obchodu s Evropskou unií i Spojenými státy.
Cla na dovoz automobilů s objemem motoru přes 1500 kubických centimetrů z Evropy díky dohodě v příštím roce klesnou na nulu z osmi procent před dvěma lety. Koncem osmdesátých let minulého století Jižní Korea chránila svůj domácí automobilových průmysl 50procentním clem na dovoz zahraničních vozů, připomíná agentura Reuters.
Šéf asijských aktivit automobilky BMW Hendrik von Kuenheim upozornil, že prodej zahraničních aut v Jižní Koreji stále čelí "skrytým překážkám". Společnost BMW v prvních pěti měsících letošního roku zvýšila prodej v Jižní Koreji o 14 procent na 14.155 vozů. Volkswagen zaznamenal nárůst prodeje o 42 procent na 9208 vozů a Ford o 50 procent na 2712 vozů. Loni se v Jižní Koreji celkově prodalo téměř 1,6 milionu vozů.
Zdroj: ČTK