Země EU a europarlament našly kompromis ohledně emisí z aut

Kompromis se dnes členským zemím EU a Evropskému parlamentu podařilo najít v otázce emisí oxidu uhličitého u nových automobilů. Podle tiskové zprávy uveřejněné na webu europarlamentu spočívá dohoda v cíli dosáhnout emisí 95 gramů na kilometr u 95 % nově vyrobených aut do konce roku 2020, zbývajících pět procent musí tento limit splnit o rok později.

Mezi roky 2020 a 2022 navíc budou moci výrobci pomocí takzvaných superkreditů vyvažovat svou trvající produkci více znečišťujících vozidel stavbou vozů přátelských k ovzduší, například elektromobilů, upozornili evropští Zelení. Limit pro uznání superkreditů byl navíc zvýšen z původních maximálně 2,5 gramů na kilometr na 7,5 gramů na kilometr.

"Naším cílem bylo neuhnout z cíle, abychom neohrozili inovace v automobilovém průmyslu a snahy unie zaměřené proti změnám klimatu," uvedl předseda výboru EP pro životní prostředí, sociální demokrat Matthias Groote z Německa. Mrzí jej prý, že některé členské státy EU zdržovaly dohodu mezi unijními institucemi. "To mohlo protáhnout proceduru až do funkčního období příštího parlamentu, ačkoliv automobilový průmysl potřebuje pro investice dlouhodobou jistotu," dodal europoslanec.

S europarlamentem o emisích muselo v říjnu začít urychleně jednat litevské předsednictví EU poté, co některé země, především však Německo, zablokovaly původní, ještě irským předsednictvím v první polovině roku předjednaný návrh.

Podle současných pravidel by měly automobilky působící na evropském trhu v první fázi snížit do roku 2015 emise oxidu uhličitého u nových vozů v průměru na 130 gramů na kilometr. Ve druhé, nyní dojednávané fázi, byl navržen cíl 95 gramů na kilometr do roku 2020. S tím už souhlasily Irsko jako předsednická země EU v první polovině roku i europarlament.

Návrh se ale nelíbil Německu, jehož výrobci produkují těžší automobily se silnějšími motory. Praha v otázce podle evropských diplomatů zastávala spolu s některými dalšími zeměmi podobnou pozici jako Berlín.

Němci pak počátkem října předložili vlastní návrh. Nabídli pro rok 2020 splnění limitu 95 gramů emisí na kilometr u 80 % produkce automobilové "flotily" jednoho výrobce. Všechna vyrobená auta by limit měla splnit až v roce 2024.

Zdroj:
ČTK
Přestat sledovat
Evropská unie
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
20. 1. 2021 12:20
Michal Šnobr: Jak se Česko (ne)popere s jadernou energetikou a co to znamená (i) pro kurzové a…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Elektřina
Přestat sledovat
Energetika
Přestat sledovat
Jaderná energetika
Přestat sledovat
Německo
Přestat sledovat
Solární energie
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
Větrná energie
Přestat sledovat
20. 1. 2021 10:02
Aktuálně z trhů: Srovnání evropských a amerických bank (plus důvod, proč budovat pozice v akciích…
Akciové tipy
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
19. 1. 2021 7:00
Erik Best: Trump, Biden a rozpadající se USA? Vlastně nic nového pod sluncem
Donald Trump
Přestat sledovat
Ekonomické a politické hrozby
Přestat sledovat
Geopolitická rizika
Přestat sledovat
Joe Biden
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Spojené státy americké (USA)
Přestat sledovat
18. 1. 2021 12:00
Investorský magazín: Výhled pro jednotlivá aktiva, vodíkové akcie a lekce z doby technologické…
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Dluhopisový trh
Přestat sledovat
Ekologie a životní prostředí
Přestat sledovat
Investiční bubliny
Přestat sledovat
Investiční portfolio
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
Technologie
Přestat sledovat