US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,91 %
NASDAQ-0,82 %
S&P 500-0,11 %
ČEZ-1,05 %
KB+0,30 %
Erste-0,31 %

Způsobí zlevnění ropy největší přerozdělení bohatství v historii?

V souvislosti s poklesem cen ropy na dlouhodobá minima se často zmiňují zejména problémy, které to může způsobit některým ekonomikám odkázaným na černé zlato, ale také těžařským firmám a bankám, které jim půjčily peníze. Bank of America Merrill Lynch to vidí mnohem optimističtěji.

Daniel Kuchta
Daniel Kuchta
4. 2. 2016 | 15:00
Komodity

Názory na vliv prudkého poklesu cen ropy začínají rozdělovat ekonomy, stále více jich ale vidí v delším horizontu (pokud se ceny v nejbližší době trvale nevrátí na vyšší hladiny) spíše problémy, které zasáhnou jak energetický sektor, tak ekonomiky, které se příliš spoléhaly na vysoké příjmy z těžby ropy, a v neposlední řadě také finanční sektor.

Francisco Blanch z Bank of America Merrill Lynch však vidí situaci diametrálně odlišně a snaží se hledat spíše pozitiva. Výsledkem trvalého udržení ceny ropy na nízkých úrovních podle něj bude přesun 3 bilionů dolarů ročně od producentů ropy ke spotřebitelům, což může být považováno za jeden z největších transferů bohatství v historii lidstva.

Podle Blanche a jeho týmu je cítit pozitivní dopad poklesu cen ropy na poptávku již nyní, přičemž při udržení nízkých cen může růst poptávky ještě zrychlovat. "Pokud bychom věřili scénáři, podle kterého se ceny ropy v nejbližších pěti letech udrží kolem 40 USD za barel (což momentálně předpokládají obchodníci a trhy), poptávka po černém zlatě by vzrostla o 1,5 milionu barelů denně. Pokud by ale ceny ještě klesly na 20 USD za barel, meziroční nárůst poptávky by vystřelil na 1,7 milionu barelů denně," myslí si Blanch.

Růst v automobilovém průmyslu a ve spotřebě se podle Blanche týká i rozvíjejících se trhů, kde v posledních letech ekonomický růst spíše zaostává za očekáváními. Například v Číně by mohl propad cen ropy pomoci růstu prodejů v segmentu vozidel SUV. "Nízká cena ropy vede čínské spotřebitele k nákupům stále větších automobilů. Prodej SUV, největších osobních vozů, v posledních třech měsících vzrostl o 60 % a celkový prodej osobních automobilů roste o hezkých 22 %," doplňuje Blanch.

Neplatí to ale pouze v mladých ekonomikách, po letech stagnace loni narostl také například počet ujetých mil v USA. Pokud to vše dáme do kontextu s poklesem devizových rezerv například Saúdské Arábie nebo s propadem cen akcií ropných společností, můžeme být svědky dramatických přesunů bohatství.


Na první pohled to vypadá hezky, ale jde o poměrně jednostranně zaměřený pohled, který nepočítá s některými zásadními důsledky levné ropy (a jejího z dlouhodobého hlediska skokového propadu) pro světovou ekonomiku. I kdyby došlo k přesunu bohatství, jak jej vyhlíží Blanch, nemusí to znamenat pro světovou ekonomiku více pozitiv než negativ. Kromě upadajících ekonomik závislých na ropě (zvýšené politické riziko) se mohou problémy vyskytovat také v rozvinutých zemích (pokles investic, možné problémy finančního sektoru související s vlnou bankrotů extrémně zadlužených ropných společností). Problémem je rovněž skutečnost, že současný ropný šok přišel v době, kdy se naplno projevuje neschopnost globální ekonomiky vrátit se ke zdravému růstu po poslední finanční krizi. Také na akciových trzích začíná vládnout nervozita, která se může přeměnit v paniku. Optimismus je fajn, ale rezervovanější přístup není na škodu.

Zdroj: Bloomberg

BohatstvíKomodityRopaSvětová ekonomika
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Vyšší výdaje na obranu: Kde najít stovky miliard, bude je za co utratit a jak to "hrát" jako investoři?

Vyšší výdaje na obranu: Kde najít stovky miliard, bude je za co utratit a jak to "hrát" jako investoři?

1. 7.-Tomáš Beránek
Zbraně