US MARKETOtevírá za: 15 h 32 m
DOW JONES-0,64 %
NASDAQ+1,61 %
S&P 500+0,72 %
META+2,60 %
TSLA+6,75 %
AAPL+1,02 %

Jak se daří Německu? To je to, co Čechy zajímá nejvíce

Tvrzení, že je hospodářský osud Česka spjat s vývojem v Německu, je již mnohdy považováno za klišé. Je to ovšem čistá pravda. A sledování německé situace z pražské perspektivy není klišé, nýbrž nutnost.

Občas se dočteme, že zatímco většina Evropanů má dobrý důvod hledět na dění černě, Němci jsou právem v sedmém nebi. Na všech semaforech tam svítí zelená. Deficit rozpočtu je okolo jednoho procenta, nezaměstnanost nejnižší za dvacet let.

Na rozdíl od Ameriky nemá se situací na trhu práce demografie mnoho společného. 540 tisíc nově vytvořených pracovních míst pro Němce v roce 2011 výrazně převyšuje tempo přílivu nováčků na trh práce. Loni tam poprvé překročil počet pracujících lidí 41 milionů.

Světla a stíny německé práce

Samozřejmě najdeme i stíny, které nelze zmínit jen letmo, natož zcela pominout. Až 100 tisíc nezaměstnaných ve věku nad 58 let, kteří marně hledají zaměstnání, z německých statistik podle zákona automaticky vypadává, a vylepšuje tak skóre (data z prosince 2011 - pozn. red.). Jen 75 procent zaměstnaných má řádné sociální pojištění, více než sedm milionů lidí má takzvanou malou práci (mini job), práci nejistou, levnou či na zkrácený úvazek (400 eur nebo méně za měsíc).

Čísla OECD hovoří i o jisté "brazilienizaci" Německa – o prohlubování sociálních rozdílů. Existuje vážné podezření, že to, co vláda, zaměstnavatelé a zástupci odborů slaví jako úspěch, je výsledkem masivní expanze "odvětví nízkých mezd".

Nicméně Německo loni zažilo již druhý úspěšný rok, v němž nová pracovní místa vznikala nejen ve službách (360 tisíc), ale tentokrát i v průmyslu (130 tisíc). A to už doopravdy připomíná světlo na konci tunelu.

Německo jede na plný plyn

Německo jede na plný plyn

Výdělečný státní dluh

Země, která vždy zosobňovala kult automobilu, nemusí svého plechového boha svrhávat. Na autosalonu v Detroitu byla zveřejněna impozantní čísla: 5,9 milionu vozidel vyjelo v roce 2011 z továren na území Německa a ve stejnou dobu vyprodukovali němečtí výrobci sedm milionů aut v zahraničí.

Vývoz strojů běží na plné obrátky. Loni si vedl nejlépe za posledních pět let (zvýšení o 1,5 procenta). V minulosti jinak vždy opatrní Němci začali více investovat "do cihel", což v kombinaci s mírnou zimou vedlo k růstu stavebního sektoru o 6,5 procenta (očištěno o inflaci).

Němci nejenže nejsou postiženi krizí eura, ale z této krize dokonce profitují. Jestliže je na tom dobře – na rozdíl od Česka – německé stavebnictví a trh s nemovitostmi jen kvete, je to také výsledek chování investorů z jižní Evropy. Ti přesunují kapitál do Německa, a tak se chrání před případným rozpadem eurozóny.

Celý článek najdete na serveru Profit.cz

EkonomikaEurozónaNěmeckoNezaměstnanost
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika