US MARKETOtevírá za: 1 h 54 m
DOW JONES+0,65 %
NASDAQ-0,18 %
S&P 500+0,41 %
META-2,35 %
TSLA-1,40 %
AAPL-0,41 %

Kofole ČS loni klesl provozní zisk EBITDA o 10,7 % na 950 milionů Kč

Tržby Kofoly ČeskoSlovensko v roce 2017 stagnovaly. Základní ekonomický ukazatel EBITDA dosáhl výše 950 milionů Kč, poklesl tedy o 10,7 %. Firma si vedla dobře na českém a slovenském trhu a opět silně rostla v adriatickém regionu, pokračoval naopak pokles výsledků hospodaření v Polsku. Kofola potvrzuje směřování ke zdravým přírodním potravinám, jejich podíl na celkových tržbách výrazně roste.

Kofola bez Polska zvýšila meziroční celkové tržby o 8,6 %, se započtením Polska tržby skupině klesly o 0,5 %. Velkou zásluhu na celkovém výsledku má česko-slovenský trh, kde tržby vzrostly o 139,2 milionu Kč (+3,2 %). Vyšší prodeje zaznamenaly především značky Kofola, Rajec a Vinea.

Na polském trhu společnost zaznamenala meziroční pokles tržeb o 28 %, hlavní příčinou je nadále pokles v segmentu privátních značek a stavba nového byznysu. Pozitivním signálem z polského trhu je fakt, že meziroční pokles tržeb je i přes náklady na modernizaci a koncentraci výroby nižší než v předchozím roce, a také to, že se firmě daří provádět změny podporující byznys na tamním trhu. Kofola například na tomto trhu od začátku roku distribuuje nápoje Nestea, ale chce se prosadit také s novými produkty. Proto se v průběhu roku 2017 dohodla na koupi místní, rychle rostoucí firmy Premium Rosa, jejíž hlavní doménou jsou vysoce kvalitní přírodní produkty, jako jsou například sirupy, šťávy a džemy.

Stabilně rostl byznys Kofoly ČS v adriatickém regionu, kde tržby narostly o 29,8 %. Dařilo se zejména vlajkovým lodím, tedy minerální vodě Radenska a tradiční limonádě ORA. Letos chce firma tempo udržet. V Chorvatsku dostavěla obchodní tým a distribuční kanály. Do skupiny se jí podařilo úspěšně začlenit výrobní závod v Lipiku, který převzala na konci roku 2016.

Celkové tržby klesly Kofole meziročně o 0,5 % na 6,96 miliardy Kč a provozní zisk o 28,9 % na 385 milionů Kč.

Tržby za samotný čtvrtý kvartál 2017 dosáhly 1,61 miliardy Kč a zisk EBITDA 244 milionů Kč. Tato čísla zaostala za očekáváním. Analytici z České spořitelny čekali, že výsledky potvrdí pokračující obrat na úrovni tržeb (meziroční nárůst o 3 % na 1,62 miliardy Kč) díky expanzi v Chorvatsku a zdravému vývoji na českém trhu. Mezikvartální zlepšení mělo být patrné také v Polsku díky akvizici Premium Rosa. Upravený provozní zisk EBITDA měl podle ČS meziročně narůst o 40 % na 299 milionů Kč vlivem vyšších tržeb, klesajících cen cukru a nižší srovnávací základny. Upravený čistý zisk měl stoupnout na 100 milionů Kč ze 14 milionů o rok dříve.

"Hospodaření v posledním kvartálu vykazuje meziroční zlepšení. Ze strategického pohledu se nám daří, ale musím přiznat, že jsme čekali více," uvedl finanční ředitel skupiny Kofola Daniel Buryš.

"Výsledky za čtvrtý kvartál byly pod výhledem managementu kvůli horším prosincovým výnosům a vyšším logistickým a marketingovým nákladům. To je problém především u řetězce UGO. Také pozitivní dopad cen cukru byl nižší, než jsme čekali. Budeme muset upravit naše odhady EBITDA na letošní rok o asi 5-10 % dolů, což ovšem stále znamená solidní růst podpořený rostoucími tržbami v adriatickém regionu a nižšími cenami cukru," říká analytik České spořitelny Petr Bártek.

Kofola vedle výroby a prodeje vlastních nápojů loni na československém trhu posílila i jako distributor. Na začátku roku 2017 se stala výhradním distributorem tradičních značek lázeňských pramenů Bílinské kyselky, Rudolfova pramene a Zaječické hořké.

Vedle toho byla firma aktivní i v rozšiřování svého podnikání, což dokládá rovněž čerstvá akvizice tradiční české firmy LEROS, jednoho z největších tradičních výrobců vysoce kvalitních bylinných čajů z léčivých rostlin. Pro Kofolu jsou přírodní produkty důležité, vedle značky UGO, největší sítí freshbarů a salaterií ve střední Evropě, jsou produkty z léčivých rostlin LEROS další klíčovou součástí na cestě firmy ke zdravým produktům. LEROS bude pro Kofolu i důležitým zdrojem kvalitních bylin do Kofoly i Rajce.

Čistý dluh Kofoly loni meziročně vzrostl z 1,7 miliardy Kč na 2,4 miliardy Kč a poměr čistého dluhu vůči EBITDA dosáhl hodnoty 2,5. V tomto roce plánuje Kofola navýšit podíl volně obchodovaných akcií ze současných 6 % na 30 %. Toho bude docíleno prodejem zbývajícího podílu skupiny CED Group. Pro roky 2017 až 2020 je cíleno na výplatní dividendový poměr v minimální výši 60 % konsolidovaného čistého zisku. Návrh na výplatu dividendy z loňského zisku nebyl v rámci výsledků představen.

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů v Evropě. Má sedm výrobních závodů v Česku, Polsku, na Slovensku, ve Slovinsku a Chorvatsku a zaměstnává více než 2 100 lidí, z toho asi 700 v Česku. K výrobkům firmy patří vedle Kofoly ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola.

Zdroj: Kofola, ČTK

Akcie ČRKofola ČeskoSlovenskoPotravinyVýsledková sezóna
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika