Až do příštího Trumpova tweetu žádná další cla na evropská auta

Jeanu-Claudeovi Junckerovi se v červenci v Bílém domě podařilo Donalda Trumpa přimět k odložení jeho úvah o zvyšování cel na dovoz evropských aut do Spojených států. Klid ve vzájemném obchodu platí, ovšem, jak jsme si již ostatně zvykli, pouze do dalšího tweetu amerického prezidenta na toto téma.
I tak je ale výsledek jednání pro evropský automobilový průmysl důležitý. "Export odvětví do USA představuje 13 % objemu vývozu unie a zajišťuje 32 % přebytku ve vzájemném obchodu, který EU realizuje ve vztahu k USA," napsal pro iHNED.cz ekonom z Komerční banky David Kocourek.
České prázdninové politické a průmyslové luhy a háje závěr jednání v podstatě přešly, přestože je to výborná zpráva i pro tuzemský automobilový průmysl. Možná se jen nechaly zmást přímým exportním kanálem, který je skutečně zanedbatelný. Česko totiž do USA vyváží jen něco málo přes 0,4 % svého automobilového vývozu. Navíc 94 % z tohoto malého podílu tvoří automobilové díly, které by se pravděpodobně dodávaly i vyšším clům navzdory. "Jsou totiž potřebné pro další výrobu v USA, přičemž pozici těchto dodavatelů v globálním dodavatelském řetězci by nebylo krátkodobě snadné nahradit," vysvětluje Kocourek.
Hlavním kanálem dopadů zvýšení amerických cel na český automobilový průmysl by proto byly dodávky výrobcům automobilů v ostatních státech EU, které se exportují dále do USA. Pro vyčíslení tohoto efektu je potřeba stanovit několik předpokladů. Prvním je to, že z 29 miliard EUR vyvezených do EU (údaj za rok 2017) budou zasaženy pouze exporty automobilových dílů a dalšího příslušenství (11,5 miliardy EUR). Nejsou k dispozici žádné důkazy o tom, že by finální automobily vyráběné v České republice byly do USA reexportovány z jiných zemí EU.
Na druhou stranu by zahrnutí celé částky vývozu dílů z Česka do EU přecenilo efekt na českou ekonomiku. Z ČR vyvážené autodíly a příslušenství do EU se používají i pro výrobu prodávanou v EU či exportovanou do dalších států. "Protože podrobnější informace o příspěvku českého exportu k vývozům EU do USA nebyly nalezeny, českou expozici vůči americkým clům upravíme ve shodě s podílem vývozu EU do USA na velikosti automobilové výroby v EU (6,5 %). To je druhý předpoklad, na kterém výpočet možného dopadu amerických cel na českou ekonomiku spočívá," vysvětluje ekonom z Komerční banky.
Takovýto odhad ukazuje, že zavedení amerických cel na evropská auta ohrožuje až 0,7 miliardy EUR českých vývozů. Vztaženo k velikosti HDP to je 0,4 %. Nicméně tento odhad hovoří o maximálním ohroženém množství výroby, přičemž efekt cel by samozřejmě nevygumoval celý evropský export aut a dílů do USA.
Pro dopočet odhadovaného dopadu bychom měli znát cenovou elasticitu automobilového vývozu EU do USA. "Domníváme se, že cenová pružnost je spíše nízká, protože většina automobilů vyvážených do USA je luxusnějších. Dopad by tedy byl spíše nižší, ale vzhledem k důležitosti tohoto odvětví pro českou ekonomiku by to za větší šum v českém éteru stálo," zdůrazňuje David Kocourek.
Česká ekonomika by cla na dovoz aut ustála
Možnosti zavedení cel na dovoz aut z Evropy do USA se v aktuální analýze věnují také analytici Jiří Polanský a David Navrátil z České spořitelny. Jejich hlavní teze jsou následující, celý report si přečtěte níže.
- Při 10% poklesu poptávky po evropských autech z USA by byl dopad na růst českého HDP jen zhruba 0,2 procentního bodu.
- Ani 25% pokles poptávky po autech v USA by nezpůsobil pro ČR výraznější problémy (růst by byl nižší o 0,6 procentního bodu).
- Vypuknutí obchodních válek by stálo českou ekonomiku téměř 80 miliard Kč, ale ani v takové situaci by nedošlo k žádnému dramatu. Růst HDP by výrazněji zpomalil, ale česká ekonomika by do recese s velkou pravděpodobností nespadla.
- V aktuální hladině kurzu koruny je již možnost zavedení cel pro vývoz do USA částečně zachycena, a proto by oslabení koruny nebylo výrazné.
Zdroj: IHNED.CZ, Česká spořitelna