Co musíte ráno vědět (23. října)

Jak se ve čtvrtek dařilo akciím v Evropě a v USA, jak se vyvíjí důvěra německých spotřebitelů a který malý producent superrychlých aut dává na frak zavedeným značkám? To vše musíte ráno vědět.
1. Americké akcie ve čtvrtek stouply, investoři sázejí na balík pomoci ekonomice
Americké akcie ve čtvrtek zpevnily. Investoři sázejí na dohodu ohledně nového stimulačního balíku. Ekonomický poradce Bílého domu Larry Kudlow nicméně varoval před tím, že podstatné rozdíly v přístupu k věci se patrně nevyřeší do prezidentských voleb. Index Dow si připsal 0,54 % na 28 363,66 bodu, širší S&P 500 vzrostl o 0,52 % na 3 453,49 bodu a index technologického trhu Nasdaq Composite se zvýšil o 0,19 % na 11 506,01 bodu. Index volatility VIX klesl o 1,88 % na 28,11 bodu a výnos 10letých vládních dluhopisů USA stagnoval na 0,865 %.
2. Akcie na většině evropských trhů ve čtvrtek opět skončily v minusu, ztráty ale byly minimální
Evropské akcie ve čtvrtek od rána pokračovaly v nastoleném trendu propadů a zpočátku to vypadalo, že ztráty budou opět poměrně výrazné. Miliardy liber na pomoc britské ekonomice však nakonec pokles omezily a britským akciím pomohly k mírnému růstu. Panevropský index STOXX Europe 600 klesl o 0,14 % na 360,27 bodu, britský FTSE 100 se zvýšil o 0,16 % na 5 785,65 bodu, francouzský CAC 40 oslabil o 0,05 % na 4 851,38 bodu a německý DAX uzavřel se ztrátou 0,12 % na 12 543,06 bodu.
3. Pražská burza ve čtvrtek stagnovala, nedařilo se bankovním titulům
Pražská burza ve čtvrtek stagnovala, index PX stoupl jen o 0,01 % na 857,82 bodu. Z hlavních emisí mírně posílily akcie operátora O2 nebo technologické společnosti Avast, bankovní tituly většinou ztrácely a například hodnota cenných papírů nápojářské firmy Kofola se nezměnila.
4. Očekávané události
Pátek bude ve znamení předběžných indexů nákupních manažerů, oznámeny ale budou také britská spotřebitelská důvěra a maloobchodní tržby a také japonská inflace. O měnové politice pak rozhodne centrální banka v Rusku. Očekávané události celého týdne včetně odhadů analytiků najdete v našem burzovním kalendáři.
Zpravodajství sledujte na Investičním webu celý den on-line ZDE.
5. Spotřebitelská důvěra v Německu pro listopad klesla více, než se čekalo
Spotřebitelská důvěra v Německu klesla kvůli druhé vlně koronaviru více, než se čekalo. Množící se případy nákazy přiměly Němce otevírat peněženky s větším rozmyslem, mnozí se obávají infekce nebo dopadů krize na svou životní úroveň. Vyplývá to z údajů institutu GfK.
6. Průzkum: Většina menších firem v Evropě má existenční obavy
Více než polovina malých a středně velkých podniků v Evropě má obavy, zda příštích 12 měsíců přežije. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky ve čtvrtek zveřejnila poradenská společnost McKinsey. Průzkum se konal v srpnu, tedy ještě před nynějším vzestupem počtu nových případů nákazy koronavirem, který nutí evropské vlády zavádět nová restriktivní opatření. Malé a středně velké podniky se definují jako firmy s maximálně 250 zaměstnanci. V Evropě vytvářejí kolem dvou třetin pracovních míst.
7. Banka Goldman Sachs dostala v Hongkongu a USA pokutu kvůli aféře 1MDB
Americká investiční banka Goldman Sachs se dohodla s americkým ministerstvem spravedlnosti, že zaplatí více než dvě miliardy dolarů za svou roli ve skandálu kolem malajsijského státního investičního fondu 1MDB a přiznala svoji vinu. Dohoda v USA přišla krátce poté, co regulační úřady v Hongkongu oznámily, že vyměřily firmě ve stejném případě pokutu 350 milionů dolarů. Informovala o tom ve čtvrtek agentura Reuters.
8. Euler Hermes: Počet insolvencí ve světě v roce 2021 stoupne o 31 %
Počet insolvencí ve světě v příštím roce stoupne o 31 %. Nové vlny šíření koronaviru jsou více viditelné v zemích, které postupně uvolnily krizová opatření. Po Evropě by další vlny šíření koronaviru měly postihnout také Afriku a Latinskou Ameriku. Proti tomu situace v pacifické Asii by měla zůstat pod kontrolou. Vyplývá to ze studie přední světové úvěrové pojišťovny Euler Hermes.
9. Facebook spouští svou seznamku v evropských zemích včetně ČR
Americká internetová společnost Facebook spouští svou seznamovací službu Facebook Dating. Bude v 32 evropských zemích včetně České republiky. Původně chtěla tuto službu do Evropy uvést již v únoru, kvůli pochybnostem ze strany regulátorů ale plán odložila. Loni v září Facebook zahájil provoz seznamovací služby ve Spojených státech.
10. Adidas se údajně chystá prodat značku Reebok
Německý výrobce sportovního oblečení a obuvi Adidas se chystá prodat svou dceřinou americkou značku Reebok. Na svém webu to bez uvedení zdrojů píše časopis Manager Magazin. Adidas firmu Reebok koupil v roce 2005, aby lépe konkuroval jedničce na trhu, americké firmě Nike.
BONUS
Nejrychlejším autem světa je vůz od téměř neznámé automobilky SSC
Nejrychlejším sériově vyráběným autem světa se stal model Tuatara od téměř neznámé automobilky SSC. Vůz na zhruba jedenáctikilometrovém úseku dvouproudové dálnice u Las Vegas v americkém státě Nevada jel průměrnou rychlostí 316,11 míle za hodinu (mph), což je 508,73 kilometru v hodině. Překonal tak s velkým náskokem loňský rekord prototypu Bugatti Chiron (304,77 mph) a sériově vyráběného vozu Koenigsegg Agera RS (277,87 mph).
Vůz při překonání rekordu řídil 29letý Angličan Oliver Webb. Při první jízdě jelo auto rychlostí 301,07 mph, tedy 484,53 km/h, při druhé jízdě v opačném směru pak 331,15 mph, tedy 532,93 km/h. Průměr těchto dvou časů se počítá jako oficiální nejrychlejší čas. Celou událost ověřili dva zástupci Guinnessovy knihy rekordů.
SSC patří mezi nejméně známé automobilky světa. Vznikla v roce 1998 a má jen 24 zaměstnanců. Soukromá společnost se původně jmenovala Shelby SupreCard, nakonec ale používá jen zkratku původního názvu.
Na rozdíl od jiných firem, které se pokoušejí o rekordy, jako je Bugatti, Koeningsegg a Lamborghini, které mají vysokou produkci, dlouhou historii a velký rozpočet, nemá SSC žádnou velkou automobilovou skupinu, která by ji podporovala. Vyrábí jen v nepatrných objemech. Celkem plánuje vyrobit jen 100 vozů Tuatara, ročně kolem 20. Příští rok má být vyrobeno 12 vozů a všechny už jsou zamluvené a zaplacené. Cena začíná na 1,9 milionu USD.
Tuatara nese název podle ještěrky hatérie novozélandské, z jejíž podoby model vozu vychází. Návrhářem je Jason Castriota, který také pracoval pro firmu Pininfarina. Vývoj vozu trval deset let a stál mnoho milionů dolarů, uvedl zakladatel SSC Jerod Shelby. Vůz, který překonal rekord, je vozem určeným k prodeji zákazníkům a nemá zvláštní úpravy.
Titul nejrychlejšího sériově vyráběného vozu už v minulosti měl i jiný model SSC. V roce 2007 to by vůz SSC Ultimate Aereo, který trasu v obou směrech ujel průměrnou rychlostí 256,18 mph.