Jak si stojí český průmysl aneb Robotů není nikdy dost

Zdroj: Wikipedia
Česká republika je druhou nejprůmyslovější zemí Evropy. Český průmysl se na výkonu ekonomiky podílí 29 %, což je více než například v Německu (24 %) a nad průměrem zemí Evropské unie (20 %). Nicméně ještě v roce 2016 u nás dosahoval podíl průmyslu na hrubé přidané hodnotě 32 %. Rostoucí význam sektoru služeb tak probíhá i v české ekonomice. Jaká je výchozí pozice Česka ve vztahu k robotizaci? A co musí česká ekonomika včetně průmyslu zvládnout v příštích letech?
Výchozí pozice ČR ve vztahu k robotizaci
- ČR je druhou nejprůmyslovější zemí Evropy. Průmysl se na hrubé přidané hodnotě ekonomiky podílí 29 %.
- Produktivita práce je v ČR stále nízká. Dosahuje 3/4 průměru EU a 2/3 úrovně Německa.
- Počet průmyslových robotů v ČR (na 10 tisíc zaměstnanců ve zpracovatelském průmyslu) je zhruba třetinový oproti Německu a podprůměrný mezi vyspělými průmyslovými zeměmi.
- Hodinové náklady práce ve zpracovatelském průmyslu jsou na třetinové úrovni Německa. Ale v mnoha případech již vyšší než hodinové náklady práce robotu.
- Míra nezaměstnanosti v ČR je nejnižší v EU.
Implikace
- Trh práce v ČR je i přes koronavirovou krizi v nerovnováze. Počet volných pracovních míst převyšuje počet uchazečů o zaměstnání.
- Kvůli nepříznivému demografickému vývoji bude disponibilní pracovní síla ubývat.
- Český průmysl je stále zaměřen na subdodávky koncovým výrobcům, čímž přichází o vyšší přidanou hodnotu, část marže i vyšší zisky (a větší nezávislost na svých odběratelích i na dění na světových trzích).
- Firmy stále těží z nižší ceny tuzemské práce (i když v poslední době rostoucí).
- Nastupující robotizace, pokročilá automatizace a digitalizace průmyslu (Průmysl 4.0) kromě změny výrobních a obchodních modelů (hromadná individualizovaná výroba, flexibilita výroby) bude mimo jiné kvůli poklesu výrobních nákladů znamenat i návrat výroby do nejvyspělejších zemí a blíže ke spotřebitelům.
Řešení
- Základem je investovat do vzdělání, a to i do celoživotního, a zvyšovat kvalifikaci zaměstnanců.
- Jsou potřeba investice do robotizace, digitalizace, IT a technologií Průmyslu 4.0.
- Potřebujeme posilovat vlastní produkty, značky a design a také najít koncové zákazníky.
- Je nutné podchytit významné trendy a také trendy utvářet.
KOMPLETNÍ ANALÝZA ČESKÉHO PRŮMYSLU V SOUVISLOSTI S ROBOTIZACÍ
Aktuality
dnes | 13:13