US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ+0,54 %
NVIDIA-2,47 %

Jak si stojí český průmysl aneb Robotů není nikdy dost

Robot
Zdroj: Wikipedia

Česká republika je druhou nejprůmyslovější zemí Evropy. Český průmysl se na výkonu ekonomiky podílí 29 %, což je více než například v Německu (24 %) a nad průměrem zemí Evropské unie (20 %). Nicméně ještě v roce 2016 u nás dosahoval podíl průmyslu na hrubé přidané hodnotě 32 %. Rostoucí význam sektoru služeb tak probíhá i v české ekonomice. Jaká je výchozí pozice Česka ve vztahu k robotizaci? A co musí česká ekonomika včetně průmyslu zvládnout v příštích letech?

Výchozí pozice ČR ve vztahu k robotizaci

  • ČR je druhou nejprůmyslovější zemí Evropy. Průmysl se na hrubé přidané hodnotě ekonomiky podílí 29 %.
  • Produktivita práce je v ČR stále nízká. Dosahuje 3/4 průměru EU a 2/3 úrovně Německa.
  • Počet průmyslových robotů v ČR (na 10 tisíc zaměstnanců ve zpracovatelském průmyslu) je zhruba třetinový oproti Německu a podprůměrný mezi vyspělými průmyslovými zeměmi.
  • Hodinové náklady práce ve zpracovatelském průmyslu jsou na třetinové úrovni Německa. Ale v mnoha případech již vyšší než hodinové náklady práce robotu.
  • Míra nezaměstnanosti v ČR je nejnižší v EU.

Implikace

  • Trh práce v ČR je i přes koronavirovou krizi v nerovnováze. Počet volných pracovních míst převyšuje počet uchazečů o zaměstnání.
  • Kvůli nepříznivému demografickému vývoji bude disponibilní pracovní síla ubývat.
  • Český průmysl je stále zaměřen na subdodávky koncovým výrobcům, čímž přichází o vyšší přidanou hodnotu, část marže i vyšší zisky (a větší nezávislost na svých odběratelích i na dění na světových trzích).
  • Firmy stále těží z nižší ceny tuzemské práce (i když v poslední době rostoucí).
  • Nastupující robotizace, pokročilá automatizace a digitalizace průmyslu (Průmysl 4.0) kromě změny výrobních a obchodních modelů (hromadná individualizovaná výroba, flexibilita výroby) bude mimo jiné kvůli poklesu výrobních nákladů znamenat i návrat výroby do nejvyspělejších zemí a blíže ke spotřebitelům.

Řešení

  • Základem je investovat do vzdělání, a to i do celoživotního, a zvyšovat kvalifikaci zaměstnanců.
  • Jsou potřeba investice do robotizace, digitalizace, IT a technologií Průmyslu 4.0.
  • Potřebujeme posilovat vlastní produkty, značky a design a také najít koncové zákazníky.
  • Je nutné podchytit významné trendy a také trendy utvářet.

KOMPLETNÍ ANALÝZA ČESKÉHO PRŮMYSLU V SOUVISLOSTI S ROBOTIZACÍ

Česká ekonomikaČeská republikaPrůmyslTechnologie
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio