Skandál Volkswagenu může být pro německou ekonomiku horší než celé Řecko

Obří skandál Volkswagenu s emisemi dopadá nejen na podnikatelské prostředí, ale i na politiku největší evropské země. Analytici varují, že by se krize na automobilovém trhu mohla rozvinout do významného rizika pro celou německou ekonomiku.
Volkswagen je s přehledem největší německou automobilkou a jedním z nejdůležitějších zaměstnavatelů v zemi (jen v Německu nabízí 270 tisíc pracovních míst, a to nejsou započteni dodavatelé). Ekonomové se nyní snaží odhadnout, jak skandál s emisemi dopadne na jinak relativně zdravou ekonomiku Německa.
"Volkswagen se náhle stal větším rizikem pro ekonomiku Německa než celá řecká dluhová krize," tvrdí hlavní ekonom ING Carsten Brzeski. "Pokud se tržby Volkswagenu v následujících měsících propadnou, nebude to mít dopad jen na firmu, nýbrž na celou německou ekonomiku."
Loni Volkswagen prodal v USA 600 tisíc aut, jde tak o zhruba 6 % z globálních prodejů. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) nyní hrozí, že společnosti může kvůli podvodům při měření emisí udělit pokutu až 18 miliard USD. Taková částka přitom převyšuje provozní zisk automobilky za celý loňský rok.
Případné pokuty by automobilka mohla uhradit 21 miliardami EUR, které drží v hotovostních rezervách, skandál ale vyvolává obavy také ohledně možného velkého propouštění.
Šíří se také zvěsti, že by kauzou mohly být postiženy i ostatní automobilky jako Daimler nebo BMW. Analytici však povětšinou žádné vážnější dopady na konkurenty neočekávají, škody by měly být jen omezené.
Německá vláda trhy ujišťuje, že automobilový průmysl zůstane i navzdory krizi Volkswagenu důležitým pilířem německé ekonomiky. "Jde o vysoce inovativní a velmi úspěšné odvětví se spoustou pracovních příležitostí," prohlásil mluvčí ministerstva hospodářství.
Analytici ale varují, že právě silná závislost ekonomiky na automobilovém sektoru může představovat hrozbu pro výhled letošního hospodářského růstu o 1,8 %. Už nyní má Německo co dělat s dopady zpomalování růstu ekonomiky Číny.
"Kdyby měly tržby z prodeje aut klesnout, postihlo by to i dodavatele a s nimi celou ekonomiku," říká Martin Gornig, expert na průmysl z berlínského think tanku DIW. V roce 2014 pracovalo v německém automobilovém průmyslu asi 775 tisíc lidí, tedy téměř 2 % celkové pracovní síly.
Automobily a součástky do nich jsou pro Německo nejúspěšnějšími vývozními artikly - v roce 2014 automobilky prodaly zahraničním zákazníkům produkty v hodnotě přes 200 miliard EUR (představuje to téměř pětinu celkového německého vývozu). "To je ten pravý důvod, proč skandál Volkswagenu nelze brát na lehkou váhu," podotýká Michael Hüther, šéf německého ekonomického institutu IW.
Ozývají se ale také hlasy, že dopad na ekonomiku jako celek by neměl být přehnaný. "Nemyslím si, že bude německý automobilový průmysl postižen celý," domnívá se hlavní ekonom Commerzbank Jörg Krämer. "Recese nevznikne jen kvůli problémům jedné firmy."
Také německá obchodní asociace BGA veřejnost uklidňuje. Údajně nepozoruje signály, že by zákazníci na zahraničních trzích začali zpochybňovat kvalitu a spolehlivost německých firem. "Neexistuje žádné obecné podezření vůči produktům označeným 'Made in Germany'," říká výkonný ředitel BGA Andre Schwarz. Přesto připouští, že mezi německými firmami vnímá určitou míru obav. Mají strach, že by skandál mohl mít dominový efekt na jejich podnikání a právě na pověst renomované značky "Made in Germany".
Němečtí politici dlouhodobě označují za brzdu německé ekonomiky řeckou dluhovou krizi a ekonomické zpomalování Číny. Nyní však možná budou čelit největšímu riziku nikoli zvenčí, ale zevnitř.
Zdroj: Reuters
Aktuality
