Dovolená koupená v "první minutě" vám může ušetřit tisíce korun

Od ledna do března se prodává takzvaně "first minute" až 40 % zájezdů. Cestovní kanceláře se snaží zaplnit místa co nejdříve a přicházejí s rozmanitými bonusy za včasný nákup. Kromě výhodnějších cen mezi ně letos patří například možnost změnit termín i lokalitu ještě týden před odletem.
"Registrujeme meziroční zvýšení poptávky o 24 %. Zároveň se zvyšuje průměrná hodnota objednávky, ta je nyní 14 600 Kč na osobu," komentuje rostoucí zájem o včasné zvýhodněné nákupy zájezdů Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia.cz. Nejvíce si nyní dovolené na jaro a léto plánují Češi do Řecka, Turecka, Bulharska, Tuniska a Itálie.
Výhled na moře si nechte napsat do smlouvy
Na co si dát pozor při nákupu zájezdu, a to nejen "first minute"? Cestovní smlouva musí obsahovat řadu oficiálních náležitostí, například označení klienta a cestovní kanceláře, místo pobytu a formu dopravy. Asociace cestovních kanceláří a agentur ale doporučuje do smlouvy napsat každý důležitý a zaplacený detail. Jen tak se klienti vyvarují nepříjemných rozčarování, jako jsou například hotel daleko od pláže, absence animátora, místo výhledu na moře výhled na protější dům nebo neexistenci slibovaného dětského bazénu u hotelu.
"Tyto požadavky mohou být konkrétně vypsány či zaneseny ve smlouvě formou odkazu na stránku v katalogu CK. Klient by se rozhodně neměl bát požádat o doplnění cestovní smlouvy o stěžejní požadavky na zájezd," doporučuje tajemnice Asociace cestovních kanceláří a agentur Kateřina Petříčková. Ve smlouvě by měly být i případné bonusy, které cestovní kanceláře za včasný nákup zájezdu nabízejí.
Pozor na nepojištěné cestovní kanceláře...
...Aneb jak si z dovolené neudělat peklo. Ačkoli se zdá, že kontrola pojištění cestovní kanceláře již patří mezi základní věci, které by si všichni před nákupem zájezdu měli zkontrolovat, přesto se pravidelně každý rok dostávají do problémů stovky lidí.
Jen loni v Česku zkrachovalo 8 cestovek. Nejčastěji to byly společnosti bez dostatečného kapitálu a zkušeností. Platí tedy zlaté pravidlo – vždy si zkontrolujte, zda je cestovní kancelář pojištěná proti úpadku. Certifikát pojišťovny musí každá na požádání ukázat, některé ho mají rovnou viditelně vyvěšený v prodejně. Platnost pojištění je dobré ještě ověřit, obzvláště u nezavedených cestovních kanceláří, a to nejlépe na webových stránkách jednotlivých pojišťoven.
Nespokojenost si nenechávejte pro sebe. Reklamujte!
Pokud cestovní kancelář neplní podmínky dohodnuté v cestovní smlouvě, má klient právo bez zbytečného odkladu, nejpozději ale do 3 měsíců po skončení zájezdu, podat reklamaci u své cestovní kanceláře. Ta má pak 30 kalendářních dní na její vyřízení, pokud nedojde k jiné formě vyrovnání, na níž se s klientem dohodne.
"Doporučujeme podat písemnou reklamaci, případně doplněnou reklamačním protokolem z místa pobytu potvrzeným delegátem či hotelem a fotografiemi dokládajícími reklamovaný stav," doporučuje Kateřina Petříčková z Asociace cestovních kanceláří a agentur.
Aktuality
