Jak se připravit na vleklý býčí trend
Finanční média jsou tradičně plná rad, jak se připravit na zlé časy na trzích, na korekce či medvědí trendy. Téměř nikdy se ale nehovoří o tom, jak se připravit na opačný scénář. Téma je to přitom aktuální i dnes, v době, kdy americké akcie posílily v jedenácti z posledních dvanácti let. Burzy totiž dokážou růst déle, než je většina investorů ochotná připustit.
Mezi roky 1942 a 1965 rostly ceny akcií ve Spojených státech ročním tempem 15,5 %. A třeba mezi roky 1980 a 1999 rostly ročním tempem 17,7 %. V současné situaci by se mohlo zdát, že medvědi již musejí brzy naplno zabrat, opak ale může být pravdou. A právě proto by se měli investoři zamyslet i nad tím, jak se připravit na pokračování akciové rally.
Dílčích propadů se není potřeba bát
Pokud bychom se doslovně drželi definice býčího trendu, museli bychom v souvislosti s výše zmíněnými obdobími hovořit o více dílčích býčích trzích. V obou případech totiž došlo k několika výrazným propadům cen akcií. Mezi roky 1942 a 1965 došlo ke 14 propadům o minimálně 10 %, přičemž čtyři z těchto propadů dokonce překročily 20 %, a tedy odstartovaly medvědí trend. Na poklesu cen akcií není nic špatného, důležité je nepanikařit a vydržet.
Ne všechny růstové příběhy končí šťastně
Býčí trendy prakticky vždy vytvářejí také iracionální růstové příběhy lákající investory na možnost rychlého zbohatnutí. Obvykle přitom platí, že čím bláznivější růstový příběh je, tím více investorů chce být jeho součástí. Jediným způsobem, jak se nestát obětí takzvaného FOMO efektu, tedy strachu z nevyužití příležitosti (zkratka z anglického fear of missing out), je jasná definice toho, do čeho a za jakých podmínek člověk je, nebo není ochotný investovat. Konec růstu hnaného FOMO efektem bohužel nebývá z nejšťastnějších. Mnohdy je dostačující slib, že člověk nebude za žádných okolností investovat do ničeho, čemu nerozumí.
Zázraky v investování neexistují
Nejde ale jen o FOMO efekt. Čím déle trhy rostou, tím více neomylných portfoliomanažerů a jiných tržních šarlatánů nabízí investorům své služby. Zaštiťují se přitom nadprůměrnými výsledky z posledních dvou či tří let. I v tomto případě je rada jednoduchá: Pokud se vás někdo snaží ulovit na příběh, který zní až příliš dobře na to, aby to byla pravda, zřejmě jeho úmysly nejsou tak úplně čisté. Jinými slovy, nesnažte se dosahovat nadprůměrných výsledků v době všeobecného nadprůměru.
Zdroj: A Wealth of Common Sense