Denní glosa: Vibrátor? Telefon? Není to jedno?

New York Post nebývá každý den zdrojem nejzajímavějším ekonomických zpráv na světě, ale tahle je, řekněme si, šťavnatá. Tvrdí, že co se v kinech objevil film s lechtivou tématikou (jste-li ten typ) 50 odstínů šedi, obrovsky se rozhýbal trh s dámskými erotickými pomůckami.
Jen vibrátorů se po světě ročně prodá za 2,5 miliardy dolarů, na čemž se američtí výrobci podílejí 750 miliony. Kdosi odhaduje, že do roku 2020 bude celosvětový trh s všemožnými hračkami tohoto typu mít objem 50 miliard dolarů, což je zhruba tolik, kolik dnes čítá trh se smartphony.
Těžko říci, zda to vypovídá více o ženách, nebo o mužích. Ale uvážíme-li, že smysl vibrátoru i chytrého telefonu je zhruba stejný, a sice nesmyslné opakované dráždění stále stejných partií bez jakékoli emocionální investice, je to pochopitelné.
Kromě toho je to jistě jev ekonomicky pozitivní. Dokud se sexuální partneři věnovali jeden druhému, hospodářský efekt to nemělo žádný (vyjma promrhaného času, pochopitelně). Dnes, když už jsme dále, se můžeme každý věnovat svému plastovému hobby o samotě. Ony přístroje je potřeba pořizovat, posílat přes půl světa, krmit energií, reklamovat, opravovat, shánět na ně náhradní díly, vyhazovat, dovybavovat sotfwarem, recyklovat a posléze pořizovat nové a výkonnější. Někdo vibrátor, někdo smartphone. Tak či tak to vše zvyšuje tržby a žene společnost dále vstříc světlým zítřkům.