US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,20 %
NASDAQ+0,27 %
S&P 500+0,14 %
ČEZ-0,49 %
KB+0,29 %
Erste-0,33 %

Šéf Amazonu radí médiím aneb plán na záchranu novin v pěti bodech

Jeff Bezos, šéf společnosti Amazon, nedávno vystoupil na konferenci Future of Newspapers v Turíně. Majitelům médií dal několik rad, jak v současném složitém tržním prostředí obstát a vydělávat.

Redakce IW
Redakce IW
2. 7. 2017 | 16:00
Média

Bezos je sice známý jako šéf největšího internetového obchodu, ale již v roce 2013 koupil za 250 milionů dolarů deník The Washington Post (WP). Po třech letech jej v roce 2016 dostal do zisku a je přesvědčen, že bude vydělávat i letos. Na konferenci v Turíně tak mohl poskytnout několik rad celému zpravodajskému průmyslu, který v posledních letech spíše neúspěšně bojuje o reklamu s giganty jako Facebook nebo Google.

1. Zaměřte se v první řadě na čtenáře, ne na inzerenty

V reakci na otázku na podobnosti v řízení Amazonu a WP řekl: "V principu řídíme obě firmy velice podobně. Soustředíme se na zákazníky (čtenáře). Když se zaměříte na čtenáře, přijdou i inzerenti."

2. Zeštíhlování nevede k významnosti

Při jeho příchodu měl WP podle Bezose vynikající technické zázemí, redakci a špičkového šéfa Martyho Barona. Ale redakce se stále zbavovala lidí, kteří nepracovali. "Potřebovali trochu prostoru a povzbuzení k experimentování, aby zastavili zeštíhlování struktury. Dokud nejste významní, na zeštíhlování máte čas." Od té doby WP přijal 140 nových reportérů a výrazně rozšířil technologický tým. A funguje to. "K zisku jsme dorostli, ne naopak," doplnil Bezos.

3. Nehledejte sponzory a neočekávejte charitu

Bezos byl neústupný v tom, že WR bude zisková firma a že zpravodajské společnosti nemají hledat bohaté sponzory. "Nejde o filantropii. Věřím, že zdravé noviny s nezávislou redakcí jsou jsou udržitelné," řekl Bezos, podle kterého omezení podporují kreativitu. Nejhorší věcí, kterou by prý pro WP mohl udělat, by bylo, kdyby dal najevo, že se deník nemusí zabývat svými příjmy a že stačí "jen" dělat svou práci. "Nevěřím, že by to vedlo k vyšší kvalitě. Omezení jsou potřeba," doplnil šéf Amazonu.

Stěžování si na internet a hořekování nad smrtí tradičního byznys modelu podle Bezose nikomu nepomůže. "Jedno z prvních pravidel podnikání zní, že stěžování si není strategie. Musíte pracovat se světem, jaký je, a ne s takovým, jak byste jej chtěli mít," vysvětlil Bezos.

4. Využívejte technologie, ale nestaňte se jejich otroky

WP po Bezosově příchodu vyvinul publikační platformu Arc, kterou dokonce prodává ostatním novinám, jako jsou Los Angeles Times nebo Chicago Tribune. Využívá například data k testování titulků a pochopení toho, jak se čtenáři zajímají o konkrétní články. Bezos ale vyzývá k určité rovnováze. "Nikdy bych po nikom nechtěl, aby se stal otrokem dat, ale zároveň jsem skeptický ohledně lidí, kteří se o data vůbec nezajímají."

5. Reklama nepodporuje investigativní žurnalistiku

Bezos si myslí, že současná reklama není slučitelná se způsobem žurnalistiky, kterou chce WP nabízet. Podnik závislý na reklamě podle šéfa Amazonu musí dělat příliš mnoho kompromisů, které se odrazí na kvalitě zpravodajství.

"Pokud chcete dělat investigativní reportáže a jiné druhy nákladného zpravodajství, musíte mít model, v němž vám budou lidé platit," říká Bezos, podle kterého lidé nemají problém s placeným obsahem. "Tomuto odvětví trvalo 20 let, než všechny naučilo, že noviny jsou zadarmo. Čtenáři jsou chytřejší a vědí, že kvalitní žurnalistika je nákladná, a jsou ochotni za ni platit. Když píšete, snažte se zaujmout a mít pravdu. Požádejte lidi, aby vám za to zaplatili. Určitě to udělají," uzavřel Bezos.

Zdroj: CNBC

AmazonMédiaNejbohatší investoři a byznysmeni
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akcie Tesly: Příležitost, nebo past?

Akcie Tesly: Příležitost, nebo past?

11. 7.-Tomáš Beránek
Tesla