Denní glosa: Viagra klesá

Odpusťte si laskavě lechtivé narážky. Řeč je o tom, že trh oblíbeného přípravku proti impotenci se povážlivě smršťuje. A oč jiného jde, ptáte se, snad o srdce? Překvapivě, ano, o srdce.
V těchto dnech uplynulo dvacet let od chvíle, kdy Viagru povolil příslušný americký úřad FDA (úřad přes schvalování léků, ne přes impotenci). Jeho výrobce Pfizer toho dosáhl s obrovskou rychlostí, když celý obvykle desetiletý proces zvládl za dva roky. "Byli jsme jako rockové hvězdy," vzpomíná v článku na serveru Quartz jeden z tehdejších prodejců malých modrých pilulek.
Ale to bývalo (což je typ povzdechu, který za jiných okolností vede právě k zakoupení Viagry či jejích kolegů Cialis nebo Levitra. Roční objem tržeb z prodeje Viagry zastavil růst v roce 2012, kdy na trh vtrhla generika, a to na 2,05 miliardy USD. V roce 2020 má navíc Pfizeru vypršet příslušný patent.
Firma proto vykazuje značné snížení reklamního libida; po léta byla největším farmaceutickým reklamním klientem americké NFL, ale v letošní sezóně nekoupila ani jediný spot. Investory to ale prozatím, zdá se, nijak netrápí.
Znamená to snad konec Viagry? To bychom Pfizer podceňovali. Jako z udělání, zrovna ve chvíli, kdy se zdálo, že už od modrých prášků bude pokoj, přišli lékaři s tím, že erektilní dysfunkce je vlastně dobrým barometrem stavu celého oběhového systému. Jinými slovy: Potřebuješ Viagru? Dej si bacha na infarkt!
"Potřebovali jsme dát lékařům důvod o něčem takovém přemýšlet," cituje Quartz Kena Begasse, chlapíka, jenž se živí marketingem Viagry. Poučení? Když špatně funguje srdce, Viagra nic nezachrání. Což je, když to tak vezmete, zhruba pravda.
Aktualita pro rok 2026
Doporučujeme
Aktuality







