Denní glosa: Viagra klesá

Odpusťte si laskavě lechtivé narážky. Řeč je o tom, že trh oblíbeného přípravku proti impotenci se povážlivě smršťuje. A oč jiného jde, ptáte se, snad o srdce? Překvapivě, ano, o srdce.
V těchto dnech uplynulo dvacet let od chvíle, kdy Viagru povolil příslušný americký úřad FDA (úřad přes schvalování léků, ne přes impotenci). Jeho výrobce Pfizer toho dosáhl s obrovskou rychlostí, když celý obvykle desetiletý proces zvládl za dva roky. "Byli jsme jako rockové hvězdy," vzpomíná v článku na serveru Quartz jeden z tehdejších prodejců malých modrých pilulek.
Ale to bývalo (což je typ povzdechu, který za jiných okolností vede právě k zakoupení Viagry či jejích kolegů Cialis nebo Levitra. Roční objem tržeb z prodeje Viagry zastavil růst v roce 2012, kdy na trh vtrhla generika, a to na 2,05 miliardy USD. V roce 2020 má navíc Pfizeru vypršet příslušný patent.
Firma proto vykazuje značné snížení reklamního libida; po léta byla největším farmaceutickým reklamním klientem americké NFL, ale v letošní sezóně nekoupila ani jediný spot. Investory to ale prozatím, zdá se, nijak netrápí.
Znamená to snad konec Viagry? To bychom Pfizer podceňovali. Jako z udělání, zrovna ve chvíli, kdy se zdálo, že už od modrých prášků bude pokoj, přišli lékaři s tím, že erektilní dysfunkce je vlastně dobrým barometrem stavu celého oběhového systému. Jinými slovy: Potřebuješ Viagru? Dej si bacha na infarkt!
"Potřebovali jsme dát lékařům důvod o něčem takovém přemýšlet," cituje Quartz Kena Begasse, chlapíka, jenž se živí marketingem Viagry. Poučení? Když špatně funguje srdce, Viagra nic nezachrání. Což je, když to tak vezmete, zhruba pravda.