US MARKETZavírá za: 1 h 25 m
DOW JONES-0,64 %
NASDAQ+1,61 %
S&P 500+0,72 %
META+2,60 %
TSLA+6,75 %
AAPL+1,02 %

Zbabělí muži vládnou světu

Chlapi jsou zbabělci. Zjistili to vědci. Když tedy hledáme řešení tolik rozšířené korupce, je nasnadě - instalovat do vrcholných funkcí více žen, ty jednají čestněji než muži.

I takové rady bývaly ke slyšení. Definitivně vezmou za své se zmizením Věcí veřejných - partaje, v níž se to sukněmi jen hemžilo, partaje, v níž to obálkami jen šustilo. S pádem té strany tedy padá i jeden z genderových mýtů.

Lidé si jich však vybájili mnohem více - i ten, že muži dokáží jednat čestně, ba hrdinně, alespoň ve vypjatých situacích.

Jako na Titaniku?

Nejdříve zachraňte ženy a děti, rozkazují přece ve filmech kapitáni "klaďasové", kteří pak potápějící se plavidlo opouštějí jako poslední. Jenže realita bývá jiná - zbabělé jednání kapitána lodi Costa Concordia, která se v lednu potopila u italských břehů, není historicky vlastně nikterak výjimečné, jak dokládá nová studie ekonomů Mikaela Elindera a Oscara Erixsona z Uppsalské univerzity.

Oba badatelé analyzují celkem osmnáct velkých námořních katastrof, k nimž došlo v běhu tří století a které zasáhly do osudu patnácti tisíc lidí více než třiceti národností. Hledají přitom odpověď na otázku, zda se dění na potápějící se lodi odehrává tak jako v případě Costy Concordie, nebo naopak jako před stovkou let, kdy svůj nedlouhý život končil Titanic.

Shledávají, že katastrofa Titaniku - kterou přežilo sedmdesát procent žen a dětí, zatímco jen dvacet procent dospělých pasažérů mužského pohlaví - je vlastně dost atypická. Obecně se tomu má totiž tak, že ženy sdílejí výrazně slabší vyhlídky než muži, že případnou námořní katastrofu přežijí. A to dokonce i ty, co se plaví s Brity. Ekonomové totiž prokazují, že ani pověstní angličtí gentlemani nedostávají v krizových okamžicích své reputaci.

Statistika dokládá i to, že kapitáni a posádka přežívají mnohem spíše než pasažéři. Vyšší podíl přeživších žen než mužů vlastně charakterizuje jen dvě námořní katastrofy z těch analyzovaných osmnácti, a sice přeměnu ve vrak plavidla Birkenhead v roce 1852 a právě konec Titaniku. Ačkoli ve všech ostatních případech lidé jednali každý sám za sebe, zachraň se, kdo můžeš, a přežívali tudíž spíše muži, tyto dvě katastrofy stačily na to, aby vznikl genderový mýtus o hrdinných kapitánech a šlechetných mužích vůbec. Normální je však zbabělost.

Genderová nevýhoda: Tak maximálně pro muže!

Genderová nevýhoda: Tak maximálně pro muže!

Gender v investování: Potřebují ženy speciální portfolia?

Gender v investování: Potřebují ženy speciální portfolia?

EkonomikaGenderKorupce
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika