Trh s pornem: Žena jako nový zákazník?

"Porno sledují jen muži," říká zažitý stereotyp. Časy se však mění - co možná platilo dříve, již skutečnosti neodpovídá ani vzdáleně. V oblasti pornografie byl rok 2012 přelomový – erotický román "50 odstínů šedi" se stal bestsellerem a pornoprůmysl definitivně pochopil, že je ve 21. století cílení na výhradně mužskou klientelu chybou.
"Pornorevoluci" nastartoval knižní bestseller
Pornografie určená primárně ženám si místo na trhu hledá poměrně dlouhou dobu. Některé produkční společnosti, například Wicked Pictures nebo New Sensations, se pornu pro ženy věnují již několik let. Až do roku 2012 byl ale tento segment pornografie pouze okrajovou záležitostí. Famózní úspěch prvního dílu erotické trilogie "50 odstínů šedi" však v roce 2012 zcela obrátil karty. Mnozí kritici sice knihu označují za brak, to ale nic nemění na faktu, že právě díky ní nyní zažívá pornografie zacílená na ženy zlatý věk.
"Segment erotických filmů určených pro ženy a páry je v porovnání s tradičními DVD pro mužskou část populace mnohem atraktivnější. V současnosti nám ale práci ztěžuje pirátství a nelegální kopírování. Vím, že čas nejde vrátit, přesto si ale stále vyčítám, že jsme se na ženy a páry nezačali zaměřovat již v době, kdy byl internet v plenkách," říká Scott Taylor z New Sensations.
Základní rozdíl mezi pornem pro muže a pro ženy spočívá ve výstavbě zápletky. Scénáristé se v ženském pornu snaží více zaměřovat na sentimentalitu, po které divačky prahnou. Scénám vévodí romantika, zamilovanost, něha a láska.
"Nemyslím si ale, že jsme svědky velké revoluce pornoprůmyslu. Pomalé změny probíhají již dlouho, jen se o nich dosud příliš nemluvilo," říká Scott Taylor. "Základní idea je jednoduchá – vyhýbáme se tvrdému pornu a sexu bez citů. Nejde nám o zachycení samotného pohlavního styku, ale o zdůraznění splynutí dvou duší."
Nabídka na internetu stále zaostává za poptávkou
Ženám se klasické porno někdy dokonce hnusí. Extrémní sexuální polohy a degradace sexu na úroveň vulgárnosti a oplzlosti zcela odporují představám žen o dokonalém partnerském vztahu.
"Stále si vzpomínám na první den, kdy můj partner vyslovil přání, abych se na porno dívala s ním. Začala jsem brečet," říká Allison Vivas. "Dnes si ale uvědomuji, že jsem reagovala přehnaně. Tehdy jsem se obávala, že bude můj partner chtít, abychom věci z porna zkoušeli i ve svém milostném životě. Nevím proč, ale domnívala jsem se, že nebude schopný rozlišovat mezi fikcí a realitou."
Dnes je Allison ředitelkou produkční společnosti Pink Visual, která se specializuje na moderní distribuční kanály. "Ano, porno pro ženy v poslední době zaznamenalo vysoký růst obliby, stále se ale domníváme, že zejména internetová poptávka není plně uspokojena," doplňuje.
Zakladatel a generální ředitel produkční společnosti Wicked Pictures Steve Orenstein se mimo jiné domnívá, že kniha "50 odstínů šedi" stojí i za změnou přístupu žen k fenoménu sexshopů. Podle Orensteina ženy začínají odhazovat stud a nacházejí si cestu do obchodů s erotickými pomůckami. "Ženy i v otázce pomůcek přebírají stále více iniciativy, jsou to tedy ve stále větším množství dvojic ony, kdo rozhoduje o tom, co se za dveřmi ložnic odehrává," říká Orenstein.
Jako každé odvětví postihují i pornoprůmysl pravidelné výkyvy zájmu zákazníků. Produkční domy to dobře vědí, v obavách o přesycení trhu s erotickými filmy pro ženy se proto snaží držet zkrátka. "Poslední dva roky pro nás byly velmi úspěšné. Ačkoli si uvědomujeme, že segment pornografie pro ženy má velký potenciál, nechceme trh zaplavit a zákaznice přesytit," uzavírá Scott Taylor z New Sensations.
Zdroj: CNBC