US MARKETZavírá za: 0 h 37 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

10 firem, jejichž značky jsou v troskách

Letošní rok je pro velké firmy složitý. Kromě v současnosti typických nízkých tržeb utrpěla jejich pověst především masivním rušením výrobků, vyšetřování americké komise pro cenné papíry nebo ropným skvrnám. S pověstí firem spadly i ceny jejich akcií. Některá jména mohou být překvapením.

Hodnota firmy se dá spočítat na základě různých faktorů, např. ze změny ceny akcie za prvních šest měsíců tohoto roku ve srovnání s S&P 500 nebo ze zisků z roku 2009 a prvního čtvrtletí 2010. Významné jsou i negativní události, jako například ropná skvrna v Mexickém zálivu.

Od prvního ledna ztratily značky 10 uvedených společností celkem více než 100 miliard USD ze své hodnoty.

1. BP

Hodnota značky 1. ledna 2010: 20 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 0 USD

Změna: -100 %

BP je jediná, která ztratila prakticky veškerou hodnotu za méně než rok. Srovnat se dá možná s AIG. Skoro všichni teď management BP proklínají a čerpací stanice této společnosti přišly o řadu zákazníků.

Náklady na boj se skvrnou okolo 20 miliard USD budou nejspíše jen zlomkem celkových ztrát firmy. Momentálně BP zvažuje prodej svých aktiv, aby získala další peníze.

I kdyby se BP vzpamatovala po finanční stránce, jméno firmy bude trpět dlouhá léta. Ironií osudu je to, že byla minulý rok ohodnocena firmou BrandZ jako nejlepší ropná společnost. Prosazovala totiž politiku ochrany životního prostředí.

2. Dell

Hodnota značky 1. ledna 2010: 16 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 9 miliard USD

*Změna: -44 %

Situace ve společnosti Dell upadá od návratu zakladatele Michaela Della do pozice CEO v roce 2007. Hrubé příjmy za první pololetí 2008 byly 61 miliard USD, v roce 2010 už jen 53 miliard. Čistý zisk klesl za tu dobu o polovinu.

Pokles příjmů je však tím nejmenším problémem. Po ročním vyšetřování byl v roce 2007 odhalen účetní podvod s cílem nadhodnotit hospodářské výsledky. Ty se pak musely přepočítat.

Dalším skandálem Dellu byl odhalený vztah s Intelem, jímž si obě firmy měly udržet konkurenční výhodu na trhu s PC. Opět se přišlo na účetní podvody. Dell dohodu s Intelem přiznal a dostal pokutu 100 milionů USD.

Dell má na krku i další podezření. Má jít o 12 milionů počítačů obsahujících vadné součástky. Několik e-mailů dokazuje, že o tom zaměstnanci Dellu věděli. Nic ze zmíněných skutečností pověsti Dellu nepomůže.

3. Adobe

Hodnota značky 1. ledna 2010: 7 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 4 miliardy USD

Změna: -43 %

Apple zhoršil vyhlídky řady firem z tohoto seznamu, nejvíce však utrpěla společnost Adobe. Flashplayer byl v posledních letech dominantním multimediálním softwarem na trhu s PC a s rozvojem mobilního internetu bylo potřeba jej dostat i do nich mobilů. Apple to však znemožnil tím, že zablokoval instalaci Flashe do iPhonů, iPodů i iPadů.

Ředitel společnosti Apple Steve Jobs má jasno: "Flash byl vymyšlen v éře PC pro PC a myši. Éra mobilů je o zařízeních low power, dotekových displejích a otevřených webech. Ve všech těchto oblastech Flashplayer neuspěl."

Akcie Adobe během pěti dnů po tomto Jobsově dubnovém prohlášení klesly z 35 na 32,50 USD. Apple nabízí přes 200 tisíc aplikací a Adobe na oplátku zabraňuje umístění softwaru Creative Suite do svých zařízení. Google Android naopak instalovat Flash umožňuje.

Adobe nedávno zaznamenala silné tržby, znepokojení však přetrvává.

4. Sony

Hodnota značky 1. ledna 2010: 12 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 7 miliard USD

Změna: -42 %

V 90. letech zažila spotřební elektronika svůj vrchol. V březnu 2010 však zaznamenala společnost Sony významné ztráty a příjmy třetím rokem v řadě v důsledku poklesu prodejů televizí a digitálních fotoaparátů klesly.

Navíc silná konkurence firem Microsoft a Nintedo oslabila vedoucí postavení Sony v oblasti videoher a herních konzol.

5. Goldman Sachs

Hodnota značky 1. ledna 2010: 16 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 10 miliard USD

Změna: -38 %

Goldman Sachs jako možná jediná z uvedených firem v posledních týdnech část své hodnoty získala. Pokuta pouhých 550 milionů USD by mohla poněkud napravit pošramocenou pověst banky. Problémy Goldman Sachs však ještě nekončí – musí zaplatit veškeré soudní výlohy všech zúčastněných.

Další výdaje se nejspíše objeví v souvislosti s finančními reformami, jež se chystají v USA a Evropě. Spekuluje se o přímé dani, která by pokryla náklady budoucích krachů finančních institucí. Investoři se dále bojí nižších provizí (zejména v oblasti proprietary tradingu) a regulace derivátů. Analytici odhadují, že by se zisky Goldman Sachs mohly snížit o 1,5 miliardy. Za druhé čtvrtletí se zatím zvýšily příjmy z investic a tradingu o 40 % meziročně.

6. Research In Motion

Hodnota značky 1. ledna 2010: 25 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 16 miliard USD

Změna: -36 %

BlackBerry od RIM mělo mezi roky 2002 a 2009 výsadní postavení na trhu se smartphony. Potom však kvůli iPhonu začalo ztrácet. Další konkurenti (Google, LG, Motorola, Samsung) tomu také napomohly. Z nedávných výzkumů je patrné, že zatímco 52 % lidí by si koupilo iPhone a 19 % Android, pouze 6 % by dalo přednost BlackBerry.

RIM se snažila proniknout i na spotřební trh, výrobky se však příliš neuchytily. Příjmy sice rostou, v posledním čtvrtletí o 24 % meziročně na 4,24 miliardy USD, analytici si však touto společností nejsou jisti.

7. Nokia

Hodnota značky 1. ledna 2010: 40 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 27 miliard USD

Změna: -33 %

Ačkoliv Nokia stále zůstává největším výrobcem mobilních telefonů, high-end smartphony se příliš neuchytily. Akcie se od dob, kdy začal Apple prodávat iPhone, propadly o 67 % a říká se, že představenstvo Nokie hledá nového ředitele.

Příjmy Nokie za druhé čtvrtletí byly proti odhadům 8,8 mld. USD "jen" 8,2 mld. Nokia pokles vysvětluje nižší než očekávanou průměrnou cenou za prodaný mobil. Letos akcie Nokie spadly o 32 % a dostaly se na 12leté minimum.

8. Johnson & Johnson

Hodnota značky 1. ledna 2010: 45 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 33 miliard USD

Změna: -27 %

Společnost Johnson & Johnson byla v posledních letech jednou z nejpopulárnějších firem. Značku však poškodilo rušení výroby některých léků (Tylenol, Motrin a Benadryl).

Ve druhém čtvrtletí nastal pouze velmi mírný meziroční nárůst prodejů. Co je horší, výhled není pro firmu růžový. Nejen že jí klesají prodeje u jedné z největších divizí a má potenciálně velké množství závazků – na trhu s léky bude téměř jistě dále ztrácet.

9. Google

Hodnota značky 1. ledna 2010: 100 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 74 miliard USD

Změna: -26 %

Rozhodnutí Googlu odejít z Číny, světově nejrychleji se rozvíjejícího internetového trhu, a zpomalení růstu na trhu s vyhledavači způsobily oslabení hodnoty značky.

Po mnoha debatách s čínskou vládou ohledně cenzury přesídlil Google do Hongkongu. To může stát firmu miliardy dolarů. Google tím také přišel o konkurenční výhodu a na čínském trhu budou dominovat místní vyhledavač od Baidu a Bing od Microsoftu.

Ačkoliv příjmy ve druhém čtvrtletí meziročně výrazně vzrostly, výdaje se v tomto období zvýšily ještě více. Ano, správně, celkově tak došlo k mírnému zhoršení bilance.

10. Toyota

Hodnota značky 1. ledna 2010: 30 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 24 miliard USD

Změna: -20 %

Rušení výroby ohrožuje reputaci největšího výrobce automobilů na světě. Toyota je žádaná pro svou kvalitu, bezpečnost a orientaci na zákazníka. Jenomže Toyota našla od začátku roku vady v téměř 10 milionech automobilů.

Navíc vedoucí pracovníci o problémech podle všeho věděli a nedokázali je oznámit včas, případně je rovnou tutlali. Výsledkem je pokuta 16,4 milionu USD od National Highway Traffic Safety Administration.

Toyota má navíc poměrně dost dluhů, řádově miliardy dolarů. Překvapivé je, že prodej automobilů neklesl. Naopak – v prvních šesti měsících roku 2010 dokonce o 9,9 % vzrostl.

Zdroj: Dailyfinance.com

Alphabet (Google)Brandy a značkyGoldman SachsNokia
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa