Cena ropy WTI poroste. Dříve nebo později dožene Brent

V posledních měsících se do silného vzestupného trendu dostala cena ropy. Příčinou je nejen rostoucí poptávka, ale i produkční problémy. V severní Africe se pokojné demonstrace proměnily v rozsáhlý vojenský konflikt. Libye, země s největšími zásobami ropy na africkém kontinentu, kvůli válce přestala exportovat ropu na světové trhy. Mezi investory se také rozšířily obavy, že občanské nepokoje destabilizují i státy kolem Perského zálivu.
Ačkoli je ropa WTI kvalitnější než Brent, je výrazně levnější. Rozevřené cenové nůžky by se měly postupně zavřít. Cena ropy WTI by tak mohla v nejbližší době dále růst.
Jaké jsou hlavní důvody pro růst ceny ropy WTI?
1. Globální spotřeba ropy je rekordní
Světová ekonomika se poměrně rychle zotavila z nejhorší recese za posledních 60 let. V roce 2008 a 2009 bylo zaznamenáno výrazné snížení poptávky po ropě na 84,3 milionu z předkrizových 86,3 milionu barelů denně. V minulém roce však nastal obrat k lepšímu a poptávka se zvýšila o téměř 3 procenta na nový rekord 86,7 milionu barelů za den.
Podle prognózy Ministerstva energetiky Spojených států by se v tomto roce mělo na celém světě spotřebovat 88,2 miliónu barelů ropy za den, což je o 1,7 procenta více oproti minulému roku. Nikoho nepřekvapí, že tahounem zůstanou rozvíjející se země na čele s Čínou. Příznivý však je i růst poptávky ve Spojených státech, které jsou pořád největším spotřebitelem ropy na světě.
Podle odhadu Mezinárodního měnového fondu se v tomto roce dočkáme růstu globální ekonomiky o 4,5 %. Expanze by měla být jen mírně nižší oproti roku 2010, kdy se celosvětové HDP zvýšilo o 5 procent. V rozvinutých zemích se předpokládá ekonomický rozmach na úrovni 2,5 %. Prognóza pro rozvíjející se státy je stanovena na 6,5 %.
2. Silniční provoz v USA opět roste
Údaje Ministerstva dopravy USA ukazují, že provoz na amerických silnicích se v posledních měsících stabilně zvyšuje. V lednu bylo ve Spojených státech najeto na anualizované bázi přibližně 3 000 miliard mil. To je nejvýše od srpna 2008, kdy se v USA rozbíhala finanční krize. Tento vývoj je do značné míry zapříčiněn rostoucím objemem přepravy v komerční sféře, protože americká podnikatelská aktivita v posledních měsících stoupá.
To potvrzují i údaje o objemu přepraveného nákladu American Trucking Association. V prvních dvou měsících tohoto roku se ATA index přepraveného nákladu zvýšil o 6 % oproti stejnému období minulého roku. Nákladními vozidly se v USA přepravuje téměř 70 procent všeho nákladu.
3. Celosvětové prodeje aut se zvyšují
Celosvětová poptávka po nových automobilech je velmi silná a prodeje již vzrostli zpátky na předkrizové úrovně. Pro automobilky jsou nejdůležitější tyto 3 trhy: Čína. Evropská unie a USA. Agregované prodeje nových osobních aut v nich v březnu vzrostly na rekordní hodnotu 4,15 milionů vozidel, což je o 4,4 procenta více oproti minulému roku.
Největší příspěvek měly Spojené státy, kde nastalo meziroční zvýšení prodejů o 17 procent. Čínské prodeje mírně zklamaly, protože již začínají působit restriktivní opatření vlády a centrální banky, které se bojí přehřátí ekonomiky.
4. Na straně nabídky přetrvává napjatá situace
Hlavní událostí jsou od počátku roku nepokoje v arabských zemích. Vše odstartovalo Tunisko. Následovaly masivní protesty v Egyptě, které dopadly pro protestující velmi příznivě, protože dosáhli svých cílů. Výsledek povzbudil nespokojené občany v Jemenu, Bahrajnu, Saúdské Arábii, Libyi, Iránu nebo Sýrii. Investoři reagovali na protesty velmi citlivě, protože se obávali výpadků produkce v regionu, který je z hlediska těžby ropy zcela zásadní.
Obzvláště citlivě je vnímána situace v Libyi, kde se demonstrace přelily v občanskou válku. Do konfliktu se následně zapojilo i NATO. V prvních fázích byl výsledkem výpadek produkce ve výši 75 % z 1,6 mb/d. Na situaci zareagovala Saúdská Arábie, která přislíbila nahradit výpadek těžby ze svých rezervních kapacit a zvýšila produkci. OPEC jako celek nesvolal mimořádné zasedání a oficiálně ponechal limity těžby nezměněny.
WTI je paradoxně levnější než Brent
Od podzimu loňského roku pozorujeme na trhu s ropou neobvyklou situaci, když je kvalitnější ropa typu WTI levnější než severomořský typ Brent. Rozdíl je momentálně v relativním vyjádření více než 10 procent. Důvodem tohoto stavu jsou vysoké zásoby v americkém Cushingu (tam se dodává WTI) a legislativně způsobená nemožnost tuto nadbytečnou ropu vyexportovat.
V dlouhodobém horizontu by anomálie na ropném trhu měla zmizet, protože tankery z Perského zálivu by namísto do USA měly zamířit do Evropy a Asie. Rozevřené nůžky se dají zavřít buď poklesem ceny ropy Brent, nebo zdražením WTI, případně kombinací obou scénářů.
Technická analýza
Cena ropy se nachází v silném růstovém trendu, což ukazují všechny tři klouzavé průměry - krátkodobý 21denní (zelená křivka), střednědobý 55denní (červená křivka) i dlouhodobý 200denní (modrá křivka). V březnu byla definitivně proražena dlouhodobá rezistence na úrovni 104 USD. Cena by se v následujících měsících mohla zvýšit o šířku předchozího obchodního pásma 80 až 104 USD, tedy o 24 USD na přibližně 130 USD za barel.
Možná rizika
Vysoká cena ropy má negativní dopad na globální ekonomiku a už se začínají objevovat informace o možnosti příchodu druhé vlny recese do některých vyspělých zemí, jako je kupříkladu Velká Britanie. Poptávka po ropě by se pak snížila.
Čína bojuje s přehřívající se ekonomikou a stahuje peníze z oběhu. Hospodářský růst by zde v následujících čtvrtletích měl zpomalit. Taktéž tempo růstu prodejů automobilů zde znatelně pokleslo, protože byly zrušena vládní podpora pro malé vozy.
V červnu bude zasedat kartel OPEC. Je možné, že rozhodne o zvýšení těžebních kvót.