Víno: Alternativní investice poráží akciové indexy

Vína vrcholné kvality představují jedinečnou investici, která překonává akciové indexy a přestála dvě recese. K tomuto závěru došli švýcarští ekonomové Philippe Masset a Jean-Philippe Weisskopf.
Ti porovnávali ceny vína s indexem Russell 3000 v období let 1996 až 2009. Prošli téměř 400 tisíc cen pravidelně obchodovaných vín za třináctileté období, během kterého proběhly dva býčí a dva medvědí trhy.
"Vinné sklepy mi pravděpodobně vydělaly více než jakákoliv jiná investice," říká Drew Nieporent, vlastník tří restaurací v New Yorku. "Kvalitní vína jsou vzácná a nejsou jen tak k sehnání."
Dle analytika Petera Boockvara z Miller Tabak vzrostla v posledních desetiletích poptávka po alternativních investicích, například vínu a umění, protože se investoři snaží "porazit" inflaci a vyhýbají se klasickým investicím, například akciím a dluhopisům.
Nevídaná návratnost
Masset a Weisskopf vyhodnotili ceny z celkem 144 aukcí o celkové hodnotě 237 milionů dolarů. "Náš výzkum naznačuje, že přidání prestižních vín do portfolia zvyšuje celkovou návratnost a omezuje riziko, především během finančních krizí," vysvětluje Masset, mimo jiné profesor na Lausanne Hotel School.
Index vytvořený z cen vín poráží široký akciový index Russell 3000, především proto, že při posledním tržním propadu si dokázal udržet hodnotu a nevykazoval tak vysokou volatilitu jako akcie. Od poloviny roku 2008 klesl vinný index o 17 procent, zatímco akcie o 47 procent.
Index kvalitních vín z nejlepších ročníků rostl ze všeho nejvíc. Jeho cena se více než zpětinásobila, zatímco u běžného indexu vín zdvojnásobila a akciový index Russell 3000 získal "jen" zhruba 50 procent.
Růst cen souvisel také s větší konzumací vína. Podle časopisu Global Drinks Market vypili Američané za loňský rok 304 milionů beden (pozn. v každé je 9 litrů vína), což představuje od roku 1996 pravidelný 3,2procentní roční nárůst. Globální spotřeba rostla 0,6procentním tempem na 2,65 miliardy beden.
Měsíčně publikovaný Liv-ex 100 Fine Wine Index sleduje cenové pohyby 100 nejsledovanějších vín na trhu. Během prvních třech měsíců roku 2010 vzrostl index o 11,7 procenta.
Investice do vína – nic pro neznalé
"Investice do vína nejsou pro nezasvěcené," vysvětluje aukční korespondent Peter Meltzer. S lahvemi musí být opatrně zacházeno a musí být pečlivě uloženy, aby nebyly poškozeny nebo nevytekly. Sběratelé, kteří se nevyznají v ročnících a jednotlivých odrůdách, mohou být zklamáni, že jejich investice není tak výnosná, jak očekávali.
Protože víno nevytváří dividendy nebo úroky jako akcie či dluhopisy, jediné ocenění návratnosti je odhad, kolik budou lidé v budoucnu ochotni zaplatit. Víno je tak do značné míry spekulativním nástrojem.
"Z vína nezískáváme žádnou hotovost a nemáme tušení, za kolik jej v budoucnu prodáme," vysvětluje Glenn Tongue ze společnosti T2 Partners. Dodává, že proto jeho fond Tilson Focus víno a umění nenakupuje. Loni přitom zhruba zdvojnásobil vklady investorů svého fondu. "Když nakupujete víno nebo umění, je to spekulace, ne investice."
Víno, nebo umění?
Výnosná vína byla po roce 1996 ta s cenou kolem 200 dolarů za láhev. Ta nejlepší nad 400 dolarů dokázala svou hodnotu dokonce čtyřikrát znásobit. Hodnota vín prodávaných pod 100 dolarů vzrostla o 170 procent a o 120 procent narostla cena těch, jejichž cena byla mezi 100 a 200 dolary.
Internet přispívá k organizovanosti a transparentnosti trhu. Podle Jima Halperina, spoluzakladatele Heritage Auction Galleries, jsou lépe dostupné informace a nižší transakční náklady.
Přestože se vínu dařilo lépe než akciím, nemovitostem a zlatu, moderní umění bylo mezi lety 1994 až 2008 vůbec nejatraktivnější investicí. Prozrazují to data sestavená Birinyi Associates.
"Sbírky se staly snadným a přijatelným nástrojem diverzifikace investic," tvrdí Halperin. „Své vlastní peníze investuji do umění, sbírek, akcií, soukromých fondů a nemovitostí.“
Nízké úrokové sazby a vládní stimulační balíček přispěly podle Miller Tabak k větší poptávce po víně. "Když jsou sazby na nule a vlády po celém světě tisknou peníze, roste poptávka po pevných aktivech – ať už je to víno, komiksy či známky – protože v takovém prostředí pomáhají chránit investory před inflací."
Zdroj: Bloomberg
Aktuality
