Chcete udat nemovitost? Špatný inzerát vám podrazí nohy, i kdybyste prodávali celou Pařížskou

Chybějící fotodokumentace, podezřele nízká cena, špatně definovaná lokalita – to vše může vaši nabídku prodeje nebo pronájmu nemovitosti odsoudit k neúspěchu. V průměru si totiž každý Čech při jedné návštěvě inzertního webu otevře devět nabídek bytů nebo domů. Největší zájem je o pronájmy.
Nemovitost někdy může "prodat" už samotný titulek. Je stejně důležitý jako přesná specifikace předmětu prodeje. "Titulek musí informovat o typu nemovitosti, zda se jedná o prodej nebo pronájem, o dispozici a lokalitě. Není na škodu uvést i podlahovou plochu. Ideálně tedy takto: Pronájem bytu 2+1, Brno-město, v centru, 55 metrů čtverečných, volný ihned," říká Tomáš Bukal, provozovatel serveru RealHit.cz. Jako magnet pak podle něj v titulku působí obraty jako "po rekonstrukci", "vybavený", "volný ihned" nebo "výhodná cena".
Fotografie a rychlost jsou základ
U inzerátu nesmí chybět fotografie. Inzerát bez obrázku většina potenciálních zájemců ani neotevře. Podobně odrazuje i jediná fotka, nekvalitně pořízený snímek, případně objekt nafocený pouze zvenčí (exteriér).
Klienti slyší hlavně na přesný popis technického stavu nemovitosti, občanskou vybavenost v okolí nebo na přesně definovanou lokalitu a jasnou cenu. "Stává se, že makléř uvede jako lokalitu pouze město, například Brno, případně Brno-Líšeň. Potenciální uživatelé se pak musejí doptávat na dostupnost městské hromadné dopravy, jak daleko je to do centra, což o 50 % snižuje prodejnost nemovitosti. Stejné je to při neuvedení poplatků za elektřinu, plyn nebo zavedený internet," upozorňuje Tomáš Bukal.
Je také důležité, jak rychle prodávající odpoví na poptávku zájemce o nemovitost. Klienti průměrně vydrží čekat na odpověď 48 hodin. "Po uplynutí této lhůty většinou poptávající ztrácí důvěru k inzerované nemovitosti a obrací se na jiného možného prodejce, případně hledá adekvátní náhradu, kde se mu dostane požadovaného servisu. V dnešní době, kdy nabídka převyšuje poptávku, má klient okamžitě na výběr jiné nemovitosti," varuje Tomáš Bukal.
Vybavení výhodou u pronájmů
Při hledání pronájmu vedou hlavně vybavené nemovitosti. Podle statistiky společnosti RealHit.cz je zájemci hledají ve dvou ze tří případů. Při koupi stojí o vybavenou nemovitost jen asi pětina zájemců.
Průměrně každý Čech při návštěvě serveru RealHit.cz rozklikne 9 inzerátů. Nejčastěji se prohlíží pronájmy, průměrně kolem 15 nemovitostí za jednu návštěvu, při zájmu o koupi nemovitosti je počet prohlížených inzerátů třetinový.
Největší zájem je aktuálně o pronájem menších dvoupokojových bytů. "Mezi nejhledanější spadají byty 2+kk a 2+1, kolem 55 metrů čtverečných, jejich průměrný měsíční nájem činí 9 650 korun. Tradičně nejžádanější města, Prahu a Brno, doplňuje Mladá Boleslav," doplňuje aktuální údaje provozovatel portálu RealHit.cz Tomáš Bukal.