US MARKETOtevírá za: 4 h 48 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

V hledáčku investičního makléře: Airbus sází (nejen) na mladé trhy

Je lepší mít v hangáru A380 od Airbusu, nebo 747-8 od Boeingu? Evropský obr se jeví lépe.

Airbus Group je známá evropská společnost působící v leteckém a vojenském průmyslu. Vyrábí letadla, vrtulníky, komerční kosmické nosiče raket, rakety, satelity, obranné systémy a nabízí služby související s těmito činnostmi. Hlavní divize civilního letectví vyrábí a prodává komerční trysková letadla. Divize Helicopters vyvíjí a prodává civilní a vojenské vrtulníky. Divize Astrium vyvíjí, vyrábí a prodává družice, orbitální infrastrukturu a odpalovací zařízení a poskytuje služby související s vesmírem. Divize Cassidian prodává bojové systémy. Astrium a Cassidian jsou společně s divizí Military součástí celku Defence and Space.

Airbus zahájil v průběhu listopadu 2016 první testovací lety s největším typem letadla A350. Letadlo A350-1000 bude mít podle Airbusu o 25 procent levnější provoz než Boeing 777-300ER. Již nyní je objednáno 195 kusů tohoto stroje. Zdroj z odvětví agentuře Reuters řekl, že Airbus rovněž zvažuje zvětšení dvoumotorového stroje a předkládá již potenciálním zájemcům návrh modelu A350-2000.

26. října 2016 Airbus oznámil výsledky za 3Q2016. Kvartální tržby klesly o procento na 13,95 miliardy eur. Firma ale potvrdila, že za rok 2016 hodlá udržet provozní zisk na minimálně loňské úrovni a dodat zákazníkům více než 670 letadel. Za první tři čtvrtletí Airbus dodal zákazníkům 462 letounů.

Zisk hlavní divize tryskových letadel se ve 3Q2016 snížil o 26 %. Tržby přitom v kvartálu vzrostly o 4 %. Firma upozornila na potíže s dodávkami dílů pro výrobu letounů A350 a A320neo.

Ke konci listopadu Airbus oznámil, že hodlá v rámci restrukturalizace zrušit 1 164 pracovních míst, více než polovinu z nich ve Francii. Airbus Group zaměstnává po celém světě zhruba 136 000 lidí. Jedná se tedy o propuštění méně než procenta zaměstnanců.

AIRBUS A380, největší dopravní letadlo světa

Letoun A380 poprvé vzlétl 27. dubna 2005 v rámci testovacího letu. První stroj byl předán 15. října 2007 společnosti Singapore Airlines. Od té doby bylo předáno do provozu bezmála 200 letadel. Celkový počet objednaných letadel A380 je 319. Airbus ve své dlouhodobé koncepci plánuje do roku 2035 vyrobit 1 480 letounů tohoto typu. Katalogová cena byla na rok 2016 stanovena na 432,6 milionu USD.

Pokud bychom se podívali hlouběji do objednávek, zjistili bychom, že více než 50 % z nich je od Emirates (142), více než 10 kusů si objednaly Qantas, Qatar Airways, Deutsche Lufthansa, British Airways, Air France, Singapore Airlines a Etihad.

A380 vs. konkurenční Boeing 747-8

Použitými materiály je A380 dvě generace před Boeingem, což umožňuje výrazně nižší náklady na provoz a údržbu. Kompozitní materiály představují 25 % strukturální hmotnosti A380 ve srovnání s 11 % u 747-8. Použití kompozitních materiálů oproti tradičním má za následek nižší hmotnost A380 (o 15 tun). Úspora hmotnosti a nové systémy v kombinaci s nejnovější generací motorů od Rolls Royce a Engine Alliance znamenají, že A380 má nejnižší spotřebu paliva na sedadlo. Pokud jde o peněžní vyjádření provozních nákladů na sedadlo, má 747-8 náklady o 43 % vyšší a 777-300ER o více než 30 % vyšší. A380 zvyšuje příspěvek k zisku až o 65 % na jeden let ve srovnání s nejbližší konkurencí.

Dlouhodobý výhled

Airbus letos představil výhled do roku 2035. Počítá s potřebou až 33 tisíc nových letadel.

Ve výhledu firma počítá s rychlejším růstem HDP v rozvíjejících se zemích. Hlavním důvodem má být rostoucí střední třída. Ta by mohla v roce 2035 tvořit až 55 % světové populace.

Dalším zajímavým parametrem může být rostoucí spotřeba v rozvíjejících se zemích. Dnes mají tyto země podíl na světové spotřebě 31 %, v roce 2035 by to mohlo být až 42 %.

Například v Indii by letecká doprava mohla následujících 20 let růst 5krát rychleji než dosud.

Zdroj: Česká spořitelna

AirbusDopravaEvropské akcieInvestiční makléř ČS
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa