Proč mileniáni nemají rádi akcie?

Akciové trhy dlouhodobě rostou a na první pohled akcie působí jako v současnosti velice oblíbené aktivum. Podle průzkumu společnosti Bankrate je ale skutečnost poněkud složitější. Akcie prý nehrají v portfoliích Američanů, zejména těch mladších, ani zdaleka hlavní roli.
Podle nedávného průzkumu by si mezi dospělými vybralo akcie na dlouhodobou investici (na deset let a více) pouze 17 % oslovených. Hotovost preferuje 23 % a největší oblibě se těší nemovitosti, které preferuje 28 % dotázaných. Akcie jsou přitom málo oblíbené dlouhodobě, v posledních pěti letech se jejich preference nikdy nedostaly nad třetinu.
Mezi mladými lidmi narozenými po roce 1980 akcie preferuje pouze 13 % dotázaných. Překonávají je nejen hotovost a nemovitosti (shodně po 30 %), ale například i zlato (17 %). U baby boomers (narozených mezi roky 1946 a 1964) jsou naopak akcie poměrně oblíbené, po nemovitostech nejvíce.
Vzhledem k výnosům z jednotlivých aktiv jsou výsledky průzkumu překvapivé. Akciový index S&P 500 vzrostl za posledních pět let o více než 75 %, zatímco ceny nemovitostí (podle indexu S&P/Case-Shiller National Home Price) pouze o polovinu. Z dlouhodobého hlediska je rozdíl ještě výraznější - trh s bydlením od roku 1900 do roku 2011 rostl (po zahrnutí inflace) o 1,3 % ročně, akcie čtyřikrát více.
Lidé při svém rozhodování evidentně nekladou důraz pouze na čísla a výkonnost, velkou roli podle behaviorálního přístupu hraje psychologie. Podle Rica Edelmana ze společnosti Edelman Financial Services působí například to, že reality jsou hmotným aktivem, které si lidé mohou ohmatat, žít v něm a užívat je. Lidé mají obecně větší pocit bezpečí u investice, kterou mohou fyzicky vidět, což se jim u výnosů z akcií, podílových listů, ETF a podobných nástrojů nestane (alespoň do doby, než je neprodají).
Trh s realitami navíc může vzbuzovat falešný dojem menší volatility, protože vzhledem k absenci regulovaného trhu nedochází ke změnám cen na denní bázi (nebo ještě častěji). Ceny navíc nejsou denně aktualizovány ve všech médiích a podobně.
Lidé navíc podle Edelmana mají tendenci vnímat výkonnost investic prostřednictvím své osobní zkušenosti, ne z makroekonomického pohledu. I proto možná nejsou akcie mezi mladými tak oblíbené. Tito lidé dodělávali školu v době, kdy vrcholila technologická bublina, zažili útoky z 11. září a v paměti mají i propad na trzích během finanční krize. "Celý jejich dospělý život ovládají tyto tři historické děje. K tomu musíme přičíst loňské volby a rozdělení americké společnosti. Poslední, co by mohli považovat za bezpečnou investici, jsou akcie," říká Edelman.
Naproti tomu baby boomers mají 30-40 let zkušeností s akciovými trhy. "Zažili sice krach v roce 1987 a medvědí trh v roce 1992, ale také si pamatují oživení, která následovala. Vědí, že když jí dají čas, investice do akcií funguje," uzavírá Edelman.
Zdroj: bankrate.com, Barron's