Nikola a Nio: Letošní burzovní (pseudo)komety pohledem analytiků

V rámci pravidelných expertních výhledů se opakovaně ptáte na akcie automobilek Nikola a Nio, které by podle části trhu mohly být konkurencí vozů od společnosti Tesla, průkopníka v oblasti moderní elektromobility. Dotaz na obě firmy jsme položili českým burzovním profesionálům.
Nejprve ale ukázka toho, jak o Nio a Nikole uvažují zahraniční obchodníci. O obou automobilkách hovořili na začátku srpna ve vysílání CNBC Boris Schlossberg ze společnosti BK Asset Management a Ari Wald z firmy Oppenheimer. Podle Schlossberga je odvětví elektrických vozů nadále především spekulativní oblastí, firma Nikola by ale podle něj mohla být první zajímavou konkurencí Tesly.
"Nikola slibuje opravdu zajímavé možnosti. Jako první se chystá nabídnout dojezd okolo 600 mil na jedno nabití a také možnost, že by její nákladní vozy byly zásobárnou energie například pro stavební výrobu v místě, kde budou využívány. Pokud by Nikola naplnila své výhledy třeba jen ze 70 %, může to být zajímavá sázka proti Tesle," uvedl Schlossberg.
Ari Wald považuje za konkurenceschopnější čínskou automobilku Nio. Její akcie zkraje srpna po konsolidaci považoval za adepty pokračování silného růstového trendu. "Důležitou hladinou podpory je cena 10,46 USD, tedy červencové minimum. Dokud bude kurz nad touto úrovní, čekáme navyšování cenových maxim," podotkl Wald.
"Akcie obou automobilek se letos vezly na vlně zájmu o takzvané zelené investice a také o sázky na elektromobilitu. Ačkoli je to zatím samozřejmě předčasné tvrdit, především Nikola se podle mě druhou Teslou nestane. Tržní kapitalizace této společnosti je podle mě stále přehnaná na společnost, která po několik příštích let nebude generovat hotovost. V roce 2021 by navíc Nikole měla přímo v segmentu nákladních vozů začít konkurovat samotná Tesla. Nemluvě o tom, že za Nikolou nestojí nikdo takový, jako je v čele Tesly Elon Musk," napsal pro Investiční web Pavel Hadroušek, makléř z Fio banky.
"Nikola v červnu velice úspěšně vstoupila na burzu. Na rozdíl od Tesly firma plánuje využití vodíku, v čemž vidí investoři velký potenciál. Největší důvod k úsměvu měl Trevor Milton, jehož podíl ve společnosti měl v okamžiku vstupu na burzu hodnotu 4,6 miliardy USD. Chvílemi se kapitalizace Nikoly pohybovala nad úrovní kapitalizace automobilky Ford," podotkl analytik Petr Lajsek ze společnosti Colosseum. "Není divu, že přišla prudká korekce, byly pro ni dobré důvody."
Mezi nimi Lajsek zmínil mizivé zkušenosti týmu Nikoly i samotného Miltona s elektromobily a vodíkovými pohony. Ty v současnosti do nákladních vozů montuje prakticky pouze Toyota ve spojení se společností Kenworth. "Toyota je jednou z největších automobilek na světě a výzkumu vodíkových pohonů se věnuje několik dekád. Vodíkové nákladní vozy Toyota jezdí v Kalifornii pro společnost UPS a jejich dojezd je přibližně 300 mil na 60 kg vodíku. Nikola u svých vozů předpokládá dojezd až 700 mil při 80 kg vodíku. Taková čísla se zdají být nereálná. Společnost je navíc závislá na technologiích třetích stran, například v Evropě chce vozy vyrábět ve spolupráci s Iveco," uvedl analytik ze společnosti Colosseum.
zdroj: Google Finance
Otázky vzbuzuje také předpokládaná cena aut. Průměrná cena nákladního vozu Nikola by měla být kolem 760 tisíc USD. Toyota ale náklady na své náklaďáky zatím odhaduje na 3 miliony USD na kus. Ty sice budou postupně klesat s novými technologiemi a rozšiřováním produkce, odhady společnosti Nikola jsou však i tak podezřele nízké.
"Nikola tak v současnosti spíše než Teslu připomíná Theranos, zdravotnický startup, který sliboval revoluci v testování krve, postupně od investorů posbíral miliardy dolarů a jehož kapitalizace raketově rostla. Ze zakladatelky Elizabeth Holmes udělal miliardářku a jednu z nejslavnějších vědkyň v USA. Postupně však vyšlo najevo, že firma není schopna dostát svým slibům a celý její byznys model je víceméně podvod. Příběh Nikoly sice může skončit podobným úspěchem jako u konkurenční Tesly, zatím k němu ale má firma hodně daleko," dodal Petr Lajsek, podle kterého příliš důvěryhodně nepůsobí ani záměr Nikoly prodávat další miliony akcií bez relevantního důvodu.
Čínská automobilka Nio od svého vstupu na burzu až do letošního jara příliš investory nenadchla. Společnost se sice mohla pochlubit poměrně zajímavě rostoucími tržbami, ztráty ale rostly podobným tempem. Nio navíc působí pouze v Číně. "V letošním roce se však akciím firmy mimořádně dařilo. Hlavním důvodem byly pozitivní zprávy ohledně rostoucích prodejů a zajištěného financování od vlády. Za růstem ale vidím (také) šílenství investorů spojené s Teslou. Investoři hledají další takovou firmu a někteří sázejí právě na Nio. V současnosti jsou proto akcie této automobilky poměrně předražené a lze čekat zvýšenou volatilitu," poznamenal Lajsek.
Z dlouhodobého hlediska ale podle něj čínští výrobci elektrických aut mohou jako investice dávat smysl. "Čína chce do pěti let zvýšit podíl elektromobilů na trhu na 25 %. Pro srovnání, loni jich bylo okolo 5 %. Prostoru pro růst na čínském trhu je tak stále honě. Automobilce Nio by pak rozhodně prospěla také expanze na trhy v Severní Americe a Evropě," uzavřel analytik Petr Lajsek z Colossea.
zdroj: Google Finance