Inflace a meme akcie hýbou trhy. A ukazují volatilitu ve dvou perspektivách
Dění na trzích je plné investorských lekcí. Jen vědět, jak je číst. Zkusme to se současnými těžkými burzovními i mediálními vahami, tedy s inflací a takzvanými meme akciemi, pro tyto účely reprezentovanými společností AMC Entertainment.
Povede vyšší inflace k větší volatilitě na akciovém trhu?
Wall Street Journal na začátku června varoval, že se část investorů chystá na divoké výkyvy na trzích kvůli tomu, že Fed nechá inflaci dále podstatně vzrůst. Rozkolísané spotřebitelské a výrobní ceny mají rozhoupat i finanční trhy. Zní to celkem intuitivně.
Data nicméně tento scénář tak docela nepotvrzují. Výkonnost akcií je sice při inflaci nad 3 % historicky výrazně slabší, ale dochází k tomu za znatelně nižší volatility. Poměr výkonnosti a volatility amerických akcií je sice při podprůměrné inflaci jednoznačně atraktivnější, kdo by ale při vyšší inflaci čekal větší kolísání kurzů na burze, pletl by se.
Historie sice o budoucnosti není schopna vyzradit více než tolik, čemu jste ochotni věřit, bude nicméně zajímavé sledovat, zda při očekávaném rychlejším růstu spotřebitelských cen nebude akciový trh klidnější. Historicky vysoké ocenění akcií může řešení této hádanky navíc sytě okořenit.
Neviděli jsme už tenhle film?
Neumělým mezititulkem se dostáváme k druhému pohledu na volatilitu, tedy na pohled skrze akcie sítě multikin AMC Entertainment. Začněme rovnou grafem tržní kapitalizace společnosti, která podniká v odvětví, které skomíralo již před nástupem pandemie, aby je covidové lockdowny doslova umrtvily.
Normálka, z firmy, která byla loni na pokraji bankrotu a zkraje letošního roku měla tržní kapitalizaci ani ne půl miliardy dolarů, je nyní společnost zhruba šedesátkrát větší. To dává smysl.
Nedává, samozřejmě. Vtipné je, že to není poprvé, co na burze vidíme podobný vývoj. Spekulace je věčná a z trhů ji nikdy nikdo nevyžene. Současný extrémně rozkolísaný vývoj cen akcií AMC Entertainment (a řady dalších meme titulů, GameStop byl a stále je zářným příkladem) je ale v něčem přece jen jiný. AMC totiž není žádná inovativní firma, které někdo nerozumí, zatímco někdo jiný sází na její vzdálenou zářnou budoucnost. O AMC všichni vědí, že nemá stát bezmála třicet miliard. Dokonce ani obchodníci, kteří ženou kurz jejích akcií výše, tomu nevěří, ba to ani nepředstírají.
Jsme totiž svědky střetu dvou světů – toho burzovního, který navzdory technologickému rozvoji drží alespoň jakous takous štábní kulturu, a toho internetového, světa sociálních sítí. Světa, ve kterém si (téměř) každý může psát svá vlastní pravidla, dokud někomu přímo nebodá nůž do zad (no, jak se to vezme).
Ne, neznamená to, že se celý trh obrátí vzhůru nohama, že přestane mít smysl dlouhodobě hledat zajímavě oceněné firmy a investovat peníze do jejich dalšího růstu, případně do stability jejich byznysu s vidinou zajímavé dividendy. Jsme ale svědky toho, že (zejména) mladí lidé odkojení on-line prostředím mají velký vliv na některé konkrétní segmenty trhu nebo konkrétní společnosti. A jejich ochota riskovat se zdá být výrazně větší, než tomu bylo u stejně mladých lidí v předchozích generacích.
Extrémní chuť spekulovat a "hrát si" je pro trhy další ingrediencí, kterou je potřeba přimíchat do koktejlu různých manipulací, neefektivit, ne tak docela veřejných informací a hlavně milionů (z uvedeného vycházejících) názorů jednotlivých investorů. Když sledujeme kurz akcií AMC Entertainment, máme dost možná pocit, že víme přesně, jak to celé dopadne. Ale odpověď na výše uvedenou otázku je jasná: Ne, tenhle film jsme ještě neviděli.
Zdroj: A Wealth of Common Sense