Mark Mobius: Příležitosti spojené s komoditami

Inflace cen komodit je sociální a politický problém. To platí obzvlášť pro rozvíjející se trhy, kde výdaje na potraviny a energie tvoří podstatnou část příjmu spotřebitelů. Rostoucí ceny komodit zde pak mohou vést k sociálním nepokojům, které mohou vyústit v pády vlád. Kromě extrémního počasí má na rostoucí ceny komodit vliv i obrovské množství likvidity pumpované do systému centrálními bankami po celém světě.
Naší prací, coby investorů v Templetonu, je najít společnosti, které těmto výzvám nejenže dokáží čelit, ale i tváří tvář jim prosperovat. Věřím, že růst poptávky po komoditách ze strany rozvíjejících se trhů bude pravděpodobně pokračovat i v budoucnosti. Proto jsou to právě společnosti, které mohou participovat z rostoucí poptávky po komoditách, které se nyní těší našemu největšímu zájmu. Patří mezi ně například společnosti z odvětví výstavby infrastruktury, stavebnictví a energetického sektoru.
Uvolněná měnová politika a přírodní podmínky
V roce 2012 držel zpomalující růst světové ekonomiky v mnoha zemích inflaci na uzdě, což vytvořilo prostor pro uvolněnou měnovou politiku. Řada ekonomik rozvíjejících se zemí však nemá bohužel žaludek, který je schopný strávit kombinaci rostoucí inflace a klesajícího ekonomického růstu.
Jedním z těchto případů je Indie. Zde pozdější příchod monzunových dešťů ohrozil sklizně a způsobil růst cen zeleniny a dalších klíčových plodin, jako jsou čočka a jedlé oleje.
Mexiko zažilo na podzim roku 2012 meziroční nárůst inflace na 2,5roční maximum. Téměř raketový růst zažily ceny potravin, včetně vajíček, kuřat a kukuřice, jejíž ceny dosáhly na světových trzích, uprostřed období sucha v USA, rekordních cen za bušl. Dovoz kukuřice se v případě Mexika pohybuje mezi 20 a 30 % celkové spotřeby, vyšší ceny americké kukuřice tedy mohou snadno zvýšit ceny tortill, zdejšího národního pokrmu.
Kukuřice je také v globálním měřítku často používána pro výkrm dobytka a výrobu benzínu (etanolu), takže její snížená nabídka může spustit řetězovou reakci napříč mnoha trhy.
Energie a kovy
Také energetický a kovozpracující sektor loni zažily tlak v podobě zhoršeného zásobování. Během nedávných cest napříč Čínou, Indií, Afrikou a dalšími částmi rozvíjejícího se světa jsem pozoroval zcela jasný trend - rostoucí hustotu dopravního provozu. V těchto zemích se na cesty vydává stále více řidičů. Světové prodeje aut by měly letos dosáhnout 83 milionů automobilů. Co z toho plyne? Já i můj tým budeme pravděpodobně pokračovat ve vyhledávání investičních příležitostí mezi společnostmi navázanými na ropný sektor, tedy alespoň do doby, než bude představena provozuschopná alternativa fosilních paliv.
Při pohledu na dopravní boom napříč rozvíjejícími se zeměmi přichází na řadu logicky otázka znečištění způsobeného hustším dopravním provozem. To mohou zmírnit katalyzátory, k jejichž výrobě je potřeba platina a paládium. Věříme, že i v případě těchto kovů může, jak porostou prodeje a používání automobilů, dojít ke zvýšené poptávce, nehledě na využití těchto kovů v ostatních odvětvích, včetně šperkařského.
Podobně je tomu ve stavebnictví a strojírenství. Téměř každá bytová jednotka obsahuje měď (například ve vodovodních a elektroinstalačních rozvodech), což může vzbuzovat obavu, že i v případě tohoto kovu může v příštích letech dojít k výpadkům dodávek. Zatímco samotné USA a Evropa zažily v letech krize (2008 až 2009) útlum stavebnictví i strojírenství, stále jsou na světě místa, kde obě tato odvětví zažívají doslova boom.
© Copyright 2012 Franklin Templeton Investments. All rights reserved. Článek byl převzat a přeložen s laskavým svolením společnosti Franklin Templeton Investments z blogu Marka Mobia