US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ+0,39 %
NVIDIA-2,47 %

Domácí elektronika: Z obýváku přímo do portfolia

Televizory v našich obývacích pokojích jsou stále větší a stále vhodnější k přístupu na internet. V roce 2012 byla polovina prodaných televizí schopná připojit se na internet, zhruba třetina umožňuje dokonce sledování pořadů v 3D.

Martin Svoboda
Martin Svoboda
14. 4. 2013 | 18:00
Technologie

Ovšem počet prodaných kusů stagnuje: Loni například přes pulty německých obchodů prošlo 9,6 milionu televizí, což je meziročně o 0,7 % méně. Pro odvětví je však potěšující, že zákazníci touží po větších, vysoce kvalitních televizích s lepším technickým vybavením.

To vedlo k tomu, že na jeden televizní přístroj vynaložili kupující více prostředků, a to navzdory již roky klesajícím cenám. Německá Asociace spotřební elektroniky a telekomunikací (GFU) uvádí, že se v Německu televize prodávaly v průměru za 623 eur.

Boom v odvětví

Nicméně televizor není jediným přístrojem, který najdeme v současné moderní domácnosti. Standardem jsou také audiosystémy, moderní video/DVD přehrávače a herní konzoly. Globální poptávka po těchto produktech kontinuálně roste, přičemž především rozvíjející se země teprve dohánějí země vyspělé, a proto lze v odvětví očekávat další růst.

Společnost Structured Solutions, která se specializuje na kalkulaci individuálních benchmarků, vytvořila již v březnu odpovídající index pro Home Entertainment. Ten obsahuje celkem 20 mezinárodních akciových titulů, které vybírá komise odborníků. Z užšího výběru nakonec do portfolia vstoupilo pět největších společností ze čtyř segmentů: hardware, herní konzoly a jejich software, televizní společnosti a filmová produkce a distribuce.

Každého půl roku je index prověřován a upravován, přičemž při každém jeho přizpůsobení mají všechny vybrané tituly stejnou váhu, což dlouhodobě prakticky vylučuje riziko koncentrace velkých titulů.

Největší podíl v indexu má nyní japonská společnost Sony se 7,2 %. Následují americké společnosti Activision Blizzard (6,1 %) a Electronic Arts (6,0 %), které se zabývají vývojem a distribucí videoher. Vysoký váhový podíl těchto společností v indexu je důsledkem jejich působivého výkonu v poslední době.

To také vysvětluje performance měnově nezajištěného certifikátu od HypoVereinsbank (ISIN DE000HV3H0E7), který si tak mohl za krátké období připsat zhodnocení o více než 10 %. V certifikátu jsou započteny dividendy, což je ovšem vyváženo ročním manažerským poplatkem 0,85 %. Tento poplatek však s ohledem na aktivní správu a frekvenci přizpůsobování indexu lze považovat za oprávněný.

Akciové tipyCertifikátyTechnologie
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio