US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES-0,63 %
NASDAQ-0,22 %
S&P 500-0,33 %
ČEZ+0,50 %
KB-0,77 %
Erste-1,55 %

Apple, nebo Samsung? Souboj americké sázky na jistotu a asijské dravosti

Apple, Samsung, mobil, telefon, technologie
Zdroj: Shutterstock

Apple a Samsung, dvě značky, dva přístupy. Zatímco Apple sází na opatrné inovace a propracovaný ekosystém, Samsung má odvahu a chuť experimentovat. A rozdílné byznysové filozofie samozřejmě mají i rozdílné investorské "publikum".

Tomáš Beránek
Tomáš Beránek
10. 7. 2025 | 10:17
Apple

Apple loni v září představil novou generaci svého chytrého telefonu. iPhone 16 se chlubí prémiovým čipem, vylepšeným AI enginem nebo pokročilými funkcemi pro technologii takzvané rozšířené reality. Firma také oznámila další pokroky v oblasti Vision Pro, headsetu pro smíšenou realitu, čímž posílila svou pozici v rostoucím segmentu takzvaných prostorových výpočtů. Další sérií novinek se Apple pochlubil před měsícem, na vývojářské konferenci WWDC došlo mimo jiné na uvedení nového designu operačních systémů Liquid Glass. Z pohledu inovací tak americký gigant v obou případech potvrdil schopnost integrovat špičkové technologie do komerčně úspěšných zařízení.

Samsung pro změnu tuto středu představil nové "skládačky", ohebné telefony řady Galaxy Z, nebo troje nové chytré hodinky. Právě skládací telefony s ohebnými displeji jsou oblast, ve které Samsung mezi zavedenými výrobci smartphonů nemá vážnou konkurenci. Ani jihokorejská společnost navíc nezahálí na poli umělé inteligence, kde prosazuje řešení Galaxy AI. A navíc se opírá o silné postavení v oblasti výroby pamětí, čipů nebo třeba displejů pro další technologické giganty.

"Apple v oblasti inovací působí konzervativněji, ale o to stabilněji. Jeho produkty jsou evoluční, nikoli revoluční," vysvětluje analytik Atif Malik ze Citigroup. Samsung je naopak známý větší ochotou experimentovat, například právě se skládacími telefony nebo s přímou integrací generativní umělé inteligence do aplikací a nástrojů pro každodenní používání. Na druhou stranu, pokud jde o loajalitu uživatelů, má jasně navrch Apple. Jeho zákazníci nečekají zásadní změny, jsou "smíření" s jen drobnými vylepšeními a oceňují kontinuitu a propracovanost celého ekosystému, který vedle telefonů zahrnuje i tablety, počítače, notebooky nebo hodinky.

Před Trumpovými cly není úkrytu

Letošek do rivality Applu a Samsungu přinesl nový rozměr. Takzvaná "reciproční" cla Donalda Trumpa přidělávají starosti oběma firmám. Tento týden šéf Bílého domu oznámil, že na dovoz z Jižní Koreje se bude od 1. srpna vztahovat clo 25 %. Mohlo by se zdát, že Apple tím získává jasnou výhodu z hlediska cenotvorby svých zařízení, tak jednoduché to ale není.

Apple mobilní telefony vyvíjí ve Spojených státech, jejich výrobu ale přenechává smluvním partnerům, v největší míře tchajwanské Hon Hai Precision Industry, známé spíše jako Foxconn. Kolem 80 % všech iPhonů pak pochází z Číny. A to je (potenciální) problém, protože iPhony jsou podle Trumpa neamerické, a dovozní cla se tedy mají vztahovat i na ně. V tom má prezident jasno a podle všeho nemíní ustoupit.

Kdyby Apple vyráběl iPhone celý v USA, stál by až 3 500 dolarů. Neprodejné

Kdyby Apple vyráběl iPhone celý v USA, stál by až 3 500 dolarů. Neprodejné

Původní Trumpův návrh ze začátku února počítal s 34% clem na dovoz z Číny. Nová obchodní dohoda mezi Washingtonem a Pekingem, kterou se zástupcům obou stran podařilo předjednat v Ženevě a Londýně, sice slibuje změkčení obchodních bariér, bez škrábnutí z toho ale Apple nevyjde. Americká firma sice počítá s tím, že výrobu iPhonů pro domácí trh do konce příštího roku přesune do Indie, se kterou má Washington lepší vztahy, ani to jí ale osvobození od dovozních cel nezajistí.

Apple: Drahé (ne)bezpečí

Apple za fiskální rok, který skončil 28. září 2024, vykázal tržby 391 miliard dolarů. Z nich dokázal skoro čtvrtinu přetavit v čistý zisk. Samsung naposledy reportoval celoroční výnosy v přepočtu 219 miliard dolarů, z čehož v zisk dokázal přeměnit přes 11 %. Rozdíl v ziskových maržích analytik Peter Lee ze Citigroup vysvětluje na jedné straně prémiovou povahou značky Apple, na druhé straně velice širokým spektrem produktů Samsungu zahrnujícím nejen konečné výrobky, ale třeba i čipy prodávané dalším výrobcům elektroniky. Jak ale Lee upozorňuje, čipový byznys v poslední době patří k silným divizím Samsungu, zatímco na poli mobilních telefonů firma (stejně jako Apple) čelí na řadě trhů silné konkurenci ze strany čínských značek jako Xiaomi, Huawei nebo Honor.

Apple podle Atifa Malika v současnosti představuje pro investory lákavější, ale také dražší volbu. Firma má jasný směr, těží z jedinečného ekosystému a loajality zákazníků a udržuje si velice vysoké ziskové marže. Samsung naproti tomu při nižší valuaci nabízí větší technologickou rozmanitost, coby neamerická firma ale čelí potenciálně větším rizikům souvisejícím s obchodní politikou Donalda Trumpa.

"Akcie Samsungu jsou výrazně atraktivnější z hlediska valuace (P/E mírně přes 11 proti skoro 33 u Applu). Apple u investorů boduje vysokými maržemi a silnou ziskovostí. Je ale potřeba brát v potaz, že z pohledu produktové diverzifikace je Apple s dominantním významem iPhonu a na něj navázaných služeb potenciálně mnohem zranitelnější než Samsung, který vedle telefonů a jejich komponentů v rámci diverzifikace podnikání prodává třeba i domácí spotřebiče. Větší atraktivita Applu je tak do značné míry relativní," uzavírá Ricky Seo, analytik z HSBC.

Vývoj ceny akcií Applu a Samsungu vs. index S&P 500

Yahoo! Finance

Vývoj ceny akcií Applu a Samsungu vs. index S&P 500

Donald, Tim a indické jablko sváru

Donald, Tim a indické jablko sváru

Zdroj: Fortune, CNN, Business Insider

Americké akcieAppleAsijské akcieMobilní telefonySamsungSrovnání investic
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

25 plus 25 akcií: Které tituly mají šanci být ve druhém pololetí za hvězdy?

25 plus 25 akcií: Které tituly mají šanci být ve druhém pololetí za hvězdy?

7. 7.-Andrej Rády
Americké akcie