Alphabet: Nuda mezi hvězdami? Možná právě proto zajímavá investice!

Mezi leskem AI čipů od Nvidie, algoritmickými tanečky Meta Platforms nebo snahami Applu přesvědčit lidi, že Vision Pro fakt potřebují, působí Alphabet jako takový ten trochu nudný, ale spolehlivý spolužák, který vždycky má domácí úkol. Třeba pokaždé neoslní, ale když se rozdává vysvědčení, většinou se nemá za co stydět.
Zatímco Meta vám dodává obsah podle svých, pardon, vašich představ a NVIDIA jako kdyby si tiskla peníze na vlně AI euforie, Alphabet pořád vydělává na tom, že někdo hledá nejlepší mixér do dvou tisíc korun a morduje mozkové buňky sledováním videí na YouTube. Ať se svět točí kamkoli, lidé googlí a Alphabet počítá dolary. Aspoň zatím.
Zisková mašina
Naposledy ve druhém čtvrtletí jich na úrovni čistého zisku bylo celkem 28,2 miliardy. Při tržbách 96,4 miliardy to znamená, že zhruba každý třetí dolar, který firma někde posbírá, si nechá (říká se tomu marže). Co kvartál tedy ještě vlastně každému, kdo drží její akcie, pošle 21 centů, takže dividendový výnos je něco kolem 0,45 % za rok (kvůli tomu si ale akcie Alphabetu nekupujete, to je jenom takové fajn koření, co vám snad pokryje poplatky). Nechá si až ten zbytek.
Alphabet není jenom Google, firma je aktivní ve spoustě dalších oblastí. Její operační systém Android má zhruba 70 % všech chytrých telefonů na světě, přičemž jeho obliba roste s tím, jak si v tom kterém regionu lidi (ne)můžou dovolit dražší hračky od Applu. Vyrábí i vlastní telefony Pixel, šlape do AI, jak jen to jde (jako sprostý uživatel bych rád pochválil třeba Gemini – není to ChatGPT, když potřebujete něco vysvětlit, ale třeba ve frontě na hezké nové obrázky čekáte u Googlu zlomek času), a taky frčí v cloudovém byznysu skrze Google Cloud, kam patří zejména Google Cloud Platform a Google Workspace.
Příspěvek cloudu do hospodaření Alphabetu je přitom větší a větší. Příjmy z cloudových služeb v letošním druhém čtvrtletí dosáhly 13,6 miliardy dolarů, před rokem to bylo jen 10,3 miliardy dolarů. Google Cloud Platform poskytuje firmám nástroje pro vývoj a provoz aplikací v cloudu, včetně výpočetního výkonu, úložišť, databází, AI a strojového učení. Google Workspace pak zahrnuje cloudové kancelářské nástroje jako Gmail, Dokumenty, Disk nebo Meet, bez kterých si spousta firem v současnosti asi ani neumí představit otravování svých zaměstnanců. Organizaci a zefektivnění co možná nejpohodlnější práce, samozřejmě. Cloudová divize je hned po reklamě druhým největším zdrojem příjmů Alphabetu, rychle roste a je konkurencí pro AWS od Amazonu a Azure od Microsoftu.
Reklama až na prvním místě
Jakkoli se ale firma snaží, a snaha to není úplně marná, nakonec se hospodaření Alphabetu točí hlavně kolem reklamy. Je to vlastně podobné jako u Applu, jehož výsledkové zprávy se už léta dělí na iPhone a ten zbytek (a že se třeba segment služeb pěkně otáčí, aby slavnému logu s nakousnutým jablkem dělal čest). Alphabet je pro většinu lidí, investory nevyjímaje, pořád hlavně Google. Když přijde řeč na diverzifikaci byznysu, Alphabet dál tak trochu připomíná člověka, který si koupil běžecké boty, ale pořád radši kouká na atletiku v televizi.
V téhle nudě ale může být síla. Zatímco ceny jiných technologických titulů létají nahoru a dolů podle toho, co kdo zrovna ten den plácne o umělé inteligenci, Alphabet celkem drží směr (a do AI samozřejmě celkem dost investuje, nově firma navýšila plánované kapitálové výdaje na letošní rok na 85 miliard USD, přičemž umělá inteligence byla hlavní důvod). Letos její akcie sice předvedly ukázkový sesun o 30 %, už ale také 30 % nabraly zpátky (ne, neznamená to, že jsou už na rekordu ze začátku února). Není to ta nejvíc sexy holka na baru, ale možná je to něco, čemu se v Americe říká wife material. Je prostě fajn mít v dlouhodobém portfoliu firmu, jejíž akcie jsou kousek od rekordu při P/E kolem 22 a která má navýsost solidní cash flow. A mít ji tam na dlouho.
A není to žádná spící panna. Ani nemůže být, musí přece "běhat po soudech" kvůli svému až monopolnímu postavení, v Evropě se může v návaznosti na případné vyostření obchodních sporů Evropské unie s USA "těšit" na přísnější regulaci i zdanění a čelí konkurenci prakticky v každé oblasti, ve které působí nebo po níž třeba pošilhává jako po investici (jiné vyhledávače, AI jako alternativa ke klasickému vyhledávání, autonomní auta, elektronika, cloud a tak dále).
Zatím Alphabet působí jako takový schopný byrokrat – umí věci dlouho přehlížet, a když už musí reagovat, tak se celkem účinně snaží minimalizovat škody. Nedá se čekat, že by tickery GOOGL a GOOG v dalších letech bouraly žebříčky popularity v tradingových platformách. Ale v záplavě technologického exhibicionismu a bublin živených spekulativním kapitálem má firma stále své místo na slunci. Místo, které si dětinsky nevyřvala, ale zasloužila léty efektivní práce. Den po dni, klik za klikem.