Santa má tentokrát na rally spoustu času. Proč většinou naděluje akciové dárky?

Santa Claus rally je označení pro burzovní fenomén, kdy akciový trh má tendenci růst na přelomu prosince a ledna. Nevíme, jestli tentokrát budou trhy sílit, nebo podobně jako před rokem klesnou. Jisté ale je, že na to všechno má Santa letos netypicky hodně času.
Sezónní efekt zvaný Santa Claus rally byl poprvé popsaný v roce 1972. Jde o posledních pět obchodních dnů končícího roku a první dvě seance toho následujícího. Během těchto dnů dosahuje například americký akciový index S&P 500 nadstandardní výkonnosti, v průměru od roku 1950 přidává zhruba 1,3 % a roste v 79 % případů. Růst se většinou vysvětluje kombinací svátečního optimismu, nižší obchodní aktivity, úprav portfolií před koncem roku a také je spojovaný s takzvaným lednovým efektem.
Lednový efekt je burzovní jev, při kterém ceny akcií (zejména menších společností) mají tendenci růst na začátku roku, obvykle v prvních několika týdnech ledna. Hlavní vysvětlení je takové, že ke konci roku investoři často prodávají akcie, aby realizovali daňové ztráty (tax-loss harvesting), ale v lednu je nakupují zpět, což vytváří tlak na růst cen. Dalším faktorem je příliv kapitálu do fondů a investičních portfolií na začátku roku po účetních uzávěrkách a vánočních svátcích. Historicky se efekt projevuje zejména u menších a méně likvidních titulů, u velkých indexů bývá slabší, byť stále rozpoznatelný.
Nejde samozřejmě o žádná pravidla, která by zaručovala zisk. Přelom let 2024 a 2025 byl například pro americký akciový trh ztrátový a žádná rally s červenou čepicí a bílým plnovousem se nekonala. Ekonomické podmínky a nálada investorů můžou snadno přebít jakékoli sezónní vzorce, stačí připomenout otřepané "Sell in May and Go Away", které letos nefungovalo vlastně dokonale (od května index S&P 500 posílil ve všech kalendářních měsících).
Letos má Santa na svou rally opravdu hodně času. Období posledních pěti obchodních dnů roku začíná stylově ve středu 24. prosince. Po dnu volně se obchodníci sejdou zase v pátek 26. prosince a pak od pondělí do středy 31. prosince. Na Nový rok mají i na Wall Street volno, zatradují si pak v pátek 2. ledna a celé rozpětí sedmi burzovních dnů končí až v pondělí 5. ledna, kdy se dozvíme, jestli to tentokrát býkům s důvěrou ve vánočního dědečka vyšlo. Mají to ostatně ve svých rukou.
Proč tak často dochází k Santa Claus rally?
1. Sváteční optimismus a nálada: Vánoční období je spojené s pozitivní atmosférou. Obchodníci a investoři bývají optimističtější, což (někdy) zvyšuje poptávku po akciích.
2. Institucionální investoři na dovolené: Během Vánoc hodně profesionálních investorů a správců fondů odpočívá, a trh je tak převážně v rukou drobných investorů. Ti mají historicky větší tendenci k nákupům a méně často shortují.
3. Vánoční bonusy a investice: Lidé často dostávají vánoční bonusy, jejichž část může být investována do akcií, podílových fondů nebo penzijních programů. To vytváří dodatečný tlak na růst trhu.
4. Dokončení daňových prodejů (tax-loss harvesting): Investoři prodávají ztrátové akcie ke konci roku, aby snížili daňovou zátěž. Po tomto období tlak na prodeje ustupuje a trh se může odrazit vzhůru.
5. Window dressing portfolií: Správci fondů nakupují tituly, které na tom jsou dobře, aby jejich portfolia ke konci roku vypadala lépe. Není nic lepšího, než když klientům můžete ukázat, že máte v portfoliu vítěze posledního období. Tyto obchody mohou podporovat růst cen populárních akcií.
6. Nízké objemy obchodování: S menší účastí obchodníků na trhu mohou i menší nákupy výrazněji ovlivnit ceny, což umocňuje případný růst (ale i případný pokles).
Zdroj: NYSE, Plus500
Aktuality














