US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500-0,53 %
NASDAQ-0,50 %
DOW JONES-0,68 %
PX-0,02 %
ČEZ+0,00 %
NVIDIA+1,94 %

Proč Tesla staví v poušti továrnu na baterie

Připravovaná "gigatovárna" americké automobilky Tesla Motors má během pár let trh s elektromobily doslova zaplavit miliony lithium-iontových baterií. Otázkou nicméně zůstává, proč je pro spoluzakladatele a šéfa společnosti Elona Muska vybudování "gigatovárny" v nevadské poušti tak důležité, když podíl hybridů a elektromobilů na automobilovém trhu stagnuje.

Redakce IW
Redakce IW
20. 9. 2014 | 18:00
Technologie

Prodeje sedanu Model S od Tesly klesly v srpnu o 18 % na 1 600 vozů. Slabší zájem o elektromobily či automobily z blízké kategorie hybridů se ovšem netýkal jen Muskovy firmy, pokles prodejů zaznamenaly mimo jiné i největší americká automobilka General Motors nebo japonský Nissan.

"Na silnicích vídáme stále více vozů s elektrickým pohonem. Na motoristy se navíc ze všech stran valí informace o rozšiřování sítě dobíjecích stanic, v důsledku čehož si lidé myslí, že jsou tyto moderní technologie všudypřítomné," vysvětluje Jessica Caldwell, analytička ze společnosti Edmunds. "Ve skutečnosti však americký trh s elektromobily tvoří jen asi 400 tisíc prodaných vozů, což je ve srovnání s 11,1 milionu aut s klasickým pohonem prodaných za stejnou dobu zanedbatelné číslo."

Elektromobily v plenkách

Na velmi nízký podíl elektromobilů a hybridů na americkém automobilovém trhu se dá ovšem nahlížet i z jiného úhlu. Zejména v případě hybridů jsou v současnosti nejvíce využívány nepříliš efektivní nikl-metal hydridové akumulátory, které podstatnou část potenciálních zájemců o vozy s kombinovaným pohonem od nákupu odrazují.

Kromě toho je důležité si uvědomit, že se trh s elektromobily stále nachází na úplném začátku dlouhé cesty, o čemž svědčí mimo jiné i fakt, že v USA obliba aut s elektrickým pohonem roste exponenciálním tempem.

Dále je podstatné, že přímé srovnávání trhu elektromobilů a hybridů s trhem aut s benzínovým nebo dieselovým pohonem má značně limitovanou výpovědní hodnotu. Zatímco benzínový a dieselový pohon je zastoupen ve všech kategoriích automobilů, v případě elektromobilů a vozů s kombinovaným pohonem si zatím zákazníci z mnoha modelů vybírat nemohou.

Zejména segment elektricky poháněných SUV je na samém počátku svého vývoje a víceméně se jen čeká na to, až Muskova Tesla začne prodávat nový Model X. Ostatní automobilky, které se s SUV elektromobily snaží prorazit již nyní, totiž nabízejí pouze vozy s velmi omezeným dojezdem, což z nich mimo testovací okruhy dělá jen obtížně využitelné dopravní prostředky.

Obecně se očekává se, že nová "gigatovárna" Tesly na výrobu baterií výrazně přispěje ke snížení jejich výrobní ceny, a tím i ke značnému zlevnění prodávaných aut.

Přičteme-li k tomu navíc ještě slib Elona Muska, že jeho firma nikdy nebude žalovat konkurenci, která v "dobrém úmyslu" využije kterýkoli z několika set patentů Tesly, pochopíme, jak obrovský význam v budoucnu nevadský závod pro automobilku bude mít. Trh s elektromobily a hybridy je trhem budoucnosti a vlastní podnik na výrobu baterií je posledním důležitým dílkem skládačky každé společnosti, která to s vozy s elektrickým pohonem myslí vážně.

Zdroj: Bloomberg

Americké akcieAutaTechnologie
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je na trhu bublina? Tohle jsou 4 možnosti, jak můžete investovat

Je na trhu bublina? Tohle jsou 4 možnosti, jak můžete investovat

7. 10.-Andrej Rády
Investiční strategie