Splnění emisních limitů jako velká letošní výzva pro automobilky

Růst evropského trhy s automobily přerušila jarní pandemie koronaviru. V dubnu klesly registrace nových osobních aut v Evropské unii o 76 %, v květnu pak o 52 %. Vedle obnovení výroby a snahy o nastartování prodejů ale čeká automobilky také boj o splnění limitů emisí skleníkových plynů.
- Za celý rok se v optimistické variantě (rychlé oživení ekonomiky EU) propadnou prodeje aut v EU o 24 %.
- Dlouhodobé snižování průměrných emisí CO2 u osobních aut se zastavilo, poslední 3 roky průměrné emise mírně rostou.
- V letošním roce musí automobilky dodávající do EU v průměru snížit emise CO2 na 1 auto o 15 % proti roku 2019 (například Škoda Auto o 16,9 %, Hyundai o 17,4 %).
- Pokud se jim to nepodaří, budou následovat obří pokuty. V případě, že by automobilky prodávaly stejné portfolio modelů (se stejnými emisemi CO2) jako v roce 2019, celková výše hypotetických pokut by dosáhla 25,5 miliardy eur.
- Většinu automobilek by to stálo značnou část jejich celosvětového ročního zisku, některé i více (Škodu Auto 79 % provozního zisku, Hyundai 45 % globálního čistého zisku).
- Možností řešení je zdražení vozů. Hypotetická pokuta na jedno auto dosahuje v průměru 44 tisíc Kč. Aby například Škoda Auto pokryla náklady na pokuty, musela by zdražit jedno auto v průměru o 48 tisíc Kč, Hyundai o 50 tisíc Kč.
- Automobilky se budou chtít pokutám vyhnout. Budou do své nabídky zařazovat vozy s nižšími emisemi a vozy na alternativní pohony. Některé automobilky vytvoří aliance, aby si mohly navzájem započítat emise ze svých prodaných flotil.
Doporučujeme
Aktuality
12. 5. | 22:00
12. 5. | 16:31
12. 5. | 16:23