Přínosy umělé inteligence pro byznys rostou. Je to cítit i na firemních investicích

Umělá inteligence (AI) se stává klíčovou součástí růstové strategie mnoha společností. Tři čtvrtiny velkých a středních firem po celém světě v posledních čtyřech letech zvýšily své investice do AI, což potvrzuje rostoucí zájem o tuto technologii v byznysu. Hlavní přínosy AI zahrnují zvýšení produktivity a zlepšení zákaznické zkušenosti, pouze 22 % firem přitom vnímá AI jako prostředek ke snížení počtu zaměstnanců nebo mzdových nákladů. Většina vedoucích pracovníků považuje AI za klíčovou investici s pozitivním dopadem na budoucí finanční výkonnost a udržitelnost jejich společností, vyplývá z aktuální studie společnosti Moore Global.
Většina velkých a středních firem po celém světě považuje AI za příležitost k růstu, a to navzdory probíhajícím diskuzím o dopadu této technologie na lidstvo. Zatímco ve veřejném prostoru se vedou existenciální spory, vedoucí představitelé firem pokračují v investicích do AI. Trh s ní měl v roce 2021 hodnotu přibližně 100 miliard dolarů, ale ta by se podle odhadů mohla do roku 2030 zvýšit na zhruba dvacetinásobek.
Společnost Moore Global zjišťovala v této souvislosti postoj top manažerů k umělé inteligenci. Analýza názorů na AI potvrdila, že zájem o využití umělé inteligence v byznysu je vysoký. 77 % firem za poslední čtyři roky zvýšilo investice do AI nebo její využití. To znamená, že naprostá většina podniků se zabývá umělou inteligencí a zkoumá, jak by tato technologie mohla zlepšit jejich podnikání.
Společnosti s nejméně 250 zaměstnanci, které hlásí nejrychlejší zavádění AI, zaznamenaly v období od roku 2019 do současnosti průměrný nárůst tržeb o 15 %, což je více než dvojnásobek oproti firmám, kde se investice do této technologie nebo její využívání v posledních čtyřech letech zastavily. Oslovené firmy investovaly do technologie AI v uplynulém roce v průměru 1,5 milionu dolarů. V případě automobilového a leteckého sektoru částka dosáhla dokonce 3,2 milionu dolarů.
Přínos pro byznys
Za hlavní přínos využití AI označilo 48 % respondentů zvýšení produktivity. Z odvětvového hlediska má sektor energetiky největší podíl respondentů, kteří uvádějí potenciální zvýšení produktivity díky investicím do AI, a to o 57 %.
Další nejčastější odpovědí bylo, že AI pomáhá zlepšit zákaznickou zkušenost, což je názor, který sdílí 43 % respondentů. V maloobchodě a vzdělávání byl podíl této možnosti ještě vyšší (téměř 50 %). Tato odvětví stále hledají technologická řešení, která jim umožní koordinovat procesy a poskytovat vysokou úroveň služeb.
Zatímco pro některé podniky může AI představovat nástroj ke zvýšení produktivity, pro jiné může být problémem. V některých sektorech se proto budou muset změnit modely podnikání. Nicméně většina respondentů (56 %) tvrdí, že AI představuje pro jejich organizaci příležitost, což výrazně převyšuje 23% podíl těch, kteří se obávají, že jde o hrozbu.
Budoucnost spojená s AI
Většina vedoucích pracovníků firem předpokládá, že AI bude stále důležitější. Největší část dotázaných (65 %) očekává, že v příštích třech letech a následně v dalších letech bude využití AI v jejich organizaci narůstat. Dalších 24 % firem je přesvědčeno, že využití AI bude v příštích třech letech nadále růst, ale nakonec ztratí na dynamice. Výzkum ukázal také na malou skupinu skeptičtějších šéfů – 4 % respondentů uvedla, že neočekávají, že by AI v příštích třech letech rostla nebo že by v tomto období hrála v jejich organizaci nějakou roli.
Naprostá většina vedoucích pracovníků tedy považuje AI za zásadní investici, která může mít významný dopad na jejich firmy. Implantaci AI do jejich podnikání považují manažeři za důležitou s ohledem na lepší budoucí finanční výkonnost a zároveň udržitelnost jejich společností.
KLÍČOVÁ ZJIŠTĚNÍ STUDIE
- Pouze 4 % podniků neočekávají, že se role AI v blízké budoucnosti rozšíří nebo sehraje v jejich podnikání roli.
- 56 % vedoucích pracovníků podniků tvrdí, že umělá inteligence představuje pro jejich organizaci příležitost, 23 % v ní vidí hrozbu.
- 65 % respondentů očekává, že v příštích třech letech a také v dalších letech bude využití AI v jejich organizaci narůstat.
- Nejčastěji vnímaným přínosem AI je zvýšení produktivity (uvedlo to 48 % osob s rozhodovací pravomocí). Dalším nejčastěji uváděným přínosem bylo zlepšení zákaznické zkušenosti.
- Pouze 22 % respondentů vnímá AI jako prostředek ke snížení počtu zaměstnanců nebo mzdových nákladů.
- Pouhá 2 % respondentů tvrdí, že AI pro jejich činnost nepředstavuje žádný přínos.
Společnost Moore Global zjišťovala postoje k umělé inteligenci mezi podniky s nejméně 250 zaměstnanci. Průzkum byl proveden na reprezentativním vzorku 1 858 vedoucích pracovníků s rozhodovací pravomocí v organizacích v Austrálii, Brazílii, Francii, Německu, Hongkongu, Itálii, Nizozemsku, Jihoafrické republice, Španělsku, Spojených arabských emirátech, Spojeném království a USA.
Zdroj: Moore Global