Kofole ČeskoSlovensko loni vzrostl očištěný čistý zisk o 29 % na 374 milionů Kč

Nápojářské skupině Kofola ČeskoSlovensko loni stouply tržby o 14,6 % na 7,19 miliardy Kč a očištěný čistý zisk o 29 % na 373,9 milionu Kč. Čísla byla podpořena příznivým počasím a aktivním vyhledáváním nových příležitostí k expanzi, uvedla firma ve výroční zprávě, kterou po konci středečního obchodování na pražské burze zveřejnila na svých webových stránkách.
Očištěný provozní zisk se skupině zvýšil o třetinu na 589 milionů Kč a očištěný provozní zisk EBITDA (zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací) stoupl o pětinu na 1,1 miliardy Kč. Výrazný nárůst loni zaznamenaly tržby z prodeje džusů UGO, které se zvýšily proti roku 2014 o 72 %.
Upravená EBITDA marže Kofole vzrostla na 15,3 % z 14,6 % v roce 2014, v samotné České republice se ale snížila na 14,8 % na 16,8 % a na Slovensku klesla na 22,6 % z 23,9 %. V Polsku se EBITDA marže zvýšila na 10,1 % ze 7,7 % a ve Slovinsku dosáhla 23,2 %. Marže exportu byla -1,5 %.
"Upravené tržby na úrovni 7,191 miliardy Kč (očekávání 7,168 miliardy Kč) pro nás po loňské akvizici na slovinském trhu (Radenska), zahájení distribuce produktů Rauch, expanzi barů UGO a také díky příznivému letnímu počasí nejsou překvapením. Dominantní postavení ve skupině dle očekávání již definitivně převzal český trh. I přes silný růst české a slovenské ekonomiky zde ale reportuje Kofola stagnaci či mírné ztenčení trhu oproti roku 2014, což je pro nás mírně negativním překvapením. Za zlepšením tržeb tedy stojí zejména Radenska a Rauch, s omezeným přispěním organického růstu," okomentoval výsledky Milan Lávička, analytik J&T Banky.
"Na úrovni upraveného zisku EBITDA zaostala Kofola za našimi odhady o 7 %. Pokles marží na nejziskovějších trzích (ČR, SR) byl na úrovni skupiny více než kompenzován nově 'příchozí' Radenskou. Upravený čistý zisk 374 milionů Kč je pod naším očekáváním 392 milionů Kč a implikuje potenciální dividendu 5 Kč na akcii a zhruba 1% hrubý dividendový výnos. Společnost zaznamenala mnoho jednorázových transakcí, které neupravené výsledky dále výrazně snižují. Jen pro ilustraci, reportovaný neupravený čistý zisk je 229 milionů Kč," dodal Lávička.
"Rok 2015 pro nás byl důležitý nejen kvůli IPO. Kofola dramaticky zvýšila svoji efektivitu a provedla úspěšné akviziční projekty. Dosáhli jsme rekordních výsledků, očištěný zisk se meziročně zvýšil o 29 % a dosáhl 373,9 milionu korun a výsledek na úrovni provozního zisku EBITDA přesáhl poprvé miliardu korun, když se meziročně zvýšil o 21 % na 1,1026 miliardy Kč," napsal ve výroční zprávě generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko Jannis Samaras.
V přepočtu na jednu akcii Kofola ČeskoSlovensko vykázala zisk 16,86 Kč, za rok 2014 to bylo 13,16 Kč. Na celkových tržbách se výnosy z podnikání v České republice podílely 36,7 %, Polsko k celkovým tržbám přispělo 32,1 %, Slovensko 22 % a Slovinsko 7,3 %. Výnosy z exportu tvořily 1,9 % celkových tržeb skupiny.
Výnosy z prodeje sycených nápojů se na celkových tržbách podílely 48,8 %, segment minerálních vod k tržbám přispěl 25,8 %, nesycené nápoje přispěly 7,8 %, sirupy 12,1 % a ostatní produkty 5,5 %.
Samaras dále poznamenal, že se Kofole dařilo také díky příznivému makroekonomickému prostředí v České republice a na Slovensku, které zvyšuje kupní sílu spotřebitelů, a uvedl, že po vytrvalém poklesu se k růstu vrací i segment HoReCa, což je příznivé pro strategické plány skupiny.
Ukazatel zadlužení čistý dluh/EBITDA Kofoly je na úrovni 1,14. To podle Samarase firmě dává možnost realizovat v budoucnu strategické plány. "V nadcházejícím období hodláme pokračovat v akvizičních aktivitách. Jednou z důležitých akvizic je vstup do slovenského výrobce minerálních vod Water Holding, který nyní čeká na schválení antimonopolním úřadem," napsal dále Samaras a dodal, že očekává pokračování pozitivního vlivu zlepšujících se ekonomických ukazatelů v regionu. Zároveň ale upozornil, že je skupina opatrná ve vytyčování cílů, protože si uvědomuje, že se zřejmě v plném rozsahu nezopakuje nezvykle slunečné léto z roku 2015.
Kofola ČeskoSlovensko patří k nejvýznamnějším středoevropským výrobcům nealkoholických nápojů. Má sedm výrobních závodů, působí v Polsku, České republice, na Slovensku a ve Slovinsku, kde loni v březnu koupila producenta minerálních vod Radenska. Skupina zaměstnává zhruba 2 000 lidí. Jeden závod má Kofola také v Rusku.
K výrobkům firmy Kofola vedle stejnojmenného nápoje patří ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex a nápoje značky Chito, Top Topic či Citro Cola.
Zdroj: Kofola ČeskoSlovensko, ČTK