US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,63 %
NASDAQ+0,47 %
S&P 500+0,52 %
ČEZ+2,84 %
KB+0,40 %
Erste+0,06 %

KONTEXT: Mobilita 21. století aneb Opravdu chcete, aby vás auto v zájmu přežití jiných zabilo?

Automobil ovlivňoval v minulém století bezprecedentním způsobem globální ekonomiku i životy miliard lidí. Podle konzultantů z McKinsey to nyní carsharing, podpora alternativních pohonů a další trendy měnící sektor a vztah spotřebitelů k osobnímu vozu významně naleptávají. Nabízíme mozaiku expertních úvah nad tím, co to pro řidiče, automobilky i celé ekonomiky bude znamenat.

Roman Chlupatý
Roman Chlupatý
11. 4. 2016 | 12:00
Technologie

Lesk a bída elektrodotací

Marcel Babczynski (Česká spořitelna)

Elektromobil La Jamais contente v roce 1899 jako první vůz na světě dosáhl rychlosti 100 km/h. V následujícím století elektromobily takřka vymizely, protože teprve spalovací motory s dlouhým dojezdem a možností okamžitého "dobití" umožnily autům vyjet z měst. Úspěch současné "nové vlny" elektromobility bude opět podmíněn tím, zda poměr užitné hodnoty a nedotované ceny elektromobilů bude obdobný nebo vyšší než u klasických způsobů dopravy. Snahy veřejných správ a místních samospráv podporovat uplatnění elektrických aut selektivními dotacemi a restrikcemi jsou ospravedlnitelné pouze do té míry, do jaké lze zdokladovat vyšší sociálně-ekonomické přínosy regulačních zásahů do tržního prostředí.

Svět změní až chytrá auta

Jiří Šimara (CYRRUS)

Je zřejmé, že budoucnost osobní, ale i nákladní dopravy bude značně odlišná od toho, co jsme na silnicích zvyklí vídat nyní. Nemyslím si ale, že tou klíčovou změnou bude přechod od benzínových a dieselových motorů k elektromobilům a dalším vozům s alternativními typy pohonu. Tato auta se sice těší poměrně zajímavému potenciálu dalšího rozšíření, což už přestaly popírat všechny významné automobilky, ale opravdová revoluce v dopravě nastane jinde – zažitá pravidla změní až nástup autonomních vozů schopných jízdy bez jakéhokoli zásahu člověka. Až tyto chytré automobily, ať už poháněné benzínem, vodíkem či elektrobateriemi, přetvoří ulice měst i naše vnímání dopravy. Díky nim bude méně nehod a dopravní zácpy se stanou spíše raritou. Jejich nespornou výhodou bude také úspora času, kdy se namísto řízení budeme moci během cesty věnovat jiné práci.

Kdo zaručí, že vás chytrý automobil v rámci minimalizace ztrát vědomě nezabije?

Roman Kümmel (GOPAS)

Chytré dopravní prostředky, včetně automobilů, budou muset vládnout rozhodovacími algoritmy, jež budou mít za úkol předcházet dopravním nehodám a minimalizovat škody na zdraví a majetku. Automobil tak automaticky zastaví před překážkou, případně se jí vyhne. Představte si ale, že jedete po cestě se strmým srázem na vaší straně, v protisměru vás míjí autobus a hned za ním vám vběhne do cesty skupina dětí. Jak se má váš automobil zachovat – má to strhnout do autobusu, porazit děti, nebo sjet z útesu? Z morálního hlediska je jistě správná třetí varianta. A teď si představte, že je informace o autobusu a dětech pouze iluzí, kterou autu vsugeruje hacker. Koupíte si automobil, který vás může kdykoli vědomě zabít?

Auto se nevyplatí, spotřebitelé to ale (zatím) nechtějí slyšet

Max Wandler (Erste Corporate Banking)

Smysluplnost vlastnictví osobního auta nelze paušalizovat, v případě obyvatele evropského velkoměsta ho ovšem v současnosti lze označit za ekonomický propadák. A nejde jen o palivo, pojištění a servis, ale hlavně o pokles hodnoty vozu. Buďme realisty a nesrovnávejme to s chozením pěšky a jízdou na kole, spočítejme si cenu "komfortního balíčku", tedy MHD, taxi jednou týdně a jednou za šest týdnů vůz střední třídy z autopůjčovny na víkend. Vyjde nás to podstatně levněji než jezdit zánovní octavií, natož něčím dražším. Problémem mnoha lidí je ale neschopnost či neochota si vypočítat skutečné náklady, které souvisejí s vlastním autem. Je to téměř jako s cenami osobních půjček.

Probíhající změny pozici Česka v automobilovém průmyslu neohrozí

Ľuboš Mokráš (PPF banka)

Změny mohou pozici Česka dokonce posílit. Důležité je, že jsou spíše evoluční než revoluční – sledujeme postupné přibývání funkcí, automobily stále více prorůstá elektronika, což je příležitost pro vznik nových subdodavatelů. Česko přitom není jen automobilovou velmocí, patří také mezi největší výrobce počítačů, a podobně jako u aut jde do značné míry o montovny. Se základnou ve výrobě součástek pro auta i v elektronice by bylo jen přirozené, kdyby se u nás rozšiřovala výroba elektronických součástek pro automobily. Elektromobily jsou budoucností, která vychází z evoluce. Nemyslím si proto, že by v Česku působící automobilky měly mít problémy.

Revoluce v dopravě bude revolucí i pro český průmysl

Helena Horská (Raiffeisenbank)

Vize, které předpovídají raketový nástup elektromobilů a aut s hybridním pohonem, mohou být pro český průmysl skvělou příležitostí, ale i záhubou. Záleží na tom, jak se česká výroba přizpůsobí trendům. Česko v prodeji a ještě výrazněji v produkci elektromobilů a hybridních vozidel zaostává za průměrem EU, a to více než trojnásobně. Prodeje elektromobilů a hybridních aut sice prudce rostou, ale téměř z nuly. Přitom by český automobilový průmysl mohl spojit síly s místním elektrotechnickým průmyslem a technickými univerzitami při vývoji baterií, řídících jednotek a dalších součástí elektromobilů. Pokud tedy nechceme za 30-50 let jen vyrábět karoserie a díly do interiérů vozů, musíme hledat možnosti, jak se do nových trendů zapojit. Jinak nám ujede vlak.

AnketaAutaTechnologie
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

27. 6.-Vendula Pokorná